Přetížení vývojáři z Activision Blizzard založili první „herní“ odbory
Dobře placeným, ale přepracovaným vývojářům v jednom z největších herních studií na světě Activision Blizzard došla trpělivost. Zatím malá skupina tří desítek zaměstnanců dceřiné firmy Raven pracující mimo jiné na kultovní hře Call of Duty si odhlasovalo vznik odborů. Krok je výsledkem jejich několikaměsíčních snah. Zaměstnanci si vyjma přetížení stěžují také na sexismus na pracovišti, napsal The New York Times.
Skupina zaměstnanců videoherního studia Raven odhlasovala vytvoření odborového svazu. Jde o zlomovou událost, která nemá v žádné z velkých amerických herních společnostech obdoby, uvedl The New York Times. Krok přichází v době, kdy se blíží k dokončení rekordní akvizice Activision Blizzard ze strany Microsoftu za 70 miliard dolarů.
Japonský vydavatel videoher Square Enix prodává kultovní franšízu Tomb Raider švédské Embracer Group a další své herní série za 300 milionů dolarů (asi 6,6 miliardy korun). Důvodem je snaha firmy snížit náklady a zároveň investovat do nových technologií v čele s blockchainem a umělou inteligencí (AI), uvedl server CNBC.Vydavatel kultovního Tomb Raideru prodal práva za stamiliony dolarů, investuje do blockchainu
Money
„Naší největší nadějí je, že náš odborový svaz poslouží jako inspirace pro rostoucí hnutí pracovníků organizujících se ve videoherních studiích, aby vytvářeli lepší hry a budovali pracoviště, která odrážejí naše hodnoty a posilují nás všechny,“ uvedli zaměstnanci nového odborového svazu Game Workers Alliance v prohlášení.
Hlasování s kladným výsledkem se týkalo zatím jen 28 zaměstnanců zajišťujících kvalitu produktů z několika stovek lidí, kteří pro Raven pracují. Zaměstnanci hlasovali v několika posledních týdnech a výsledky v pondělí sečetla vládní National Labor Relations Board (Národní rada pro pracovní vztahy). Vedení společnosti Activision má jeden týden na podání formálních námitek, pokud shledá důvody ke stížnosti.
Budování virtuálního světa zvaného metaverse získalo další finanční stimul. Nadnárodní zábavní gigant Sony a majitel Lega, společnost Kirkbi koupili podíly, každý za miliardu dolarů (asi 22 miliard korun), v herní společností proslavené její Fortnite, firmě Epic Games, uvedla agentura Reuters.Sony a majitel Lega zbrojí na metaverse, za miliardy dolarů koupí podíly v Epic Games
Money
Nový „herní“ odborový svaz je vyvrcholením několikaměsíčního organizování práce ve společnosti Activision, která čelí rostoucímu tlaku ze strany zaměstnanců na zlepšení pracovních podmínek poté, co soud začal řešit obvinění společnosti ze sexistické kultury, v níž byly ženy běžně obtěžovány, podotkl list.
Zejména v Ravenu nabylo na intenzitě v prosinci, kdy pracovníci oddělení zajišťování kvality neboli QA odešli na protest proti ukončení asi tuctu pracovních smluv. Organizace Communications Workers of America (CWA), přední odborová organizace v oblasti technologií, médií a komunikací, poté napomáhala k úsilí o vytvoření odborů.
Trh videoher by letos mohl v akvizicích, financování a veřejných úpisech akcií (IPO) dosáhnout rekordních 150 miliard dolarů (3,3 bilionu korun). Uvádí to nedávná zpráva investiční společnosti Drake Star Partners, na kterou upozornila agentura Reuters. Herní trh se významně konsoliduje. Jen byly oznámeny tři obří akvizice, nejčerstvější je dnes oznámená koupě amerického herního vývojáře Bungie japonskou Sony. Herní byznys čeká rok plný akvizic. Rekordní nákup Microsoftu byl jen začátek
Money
Zaměstnanci ve videoherním průmyslu si obecně již léta stěžují na špatné platy, diskriminaci na základě pohlaví a namáhavé 12 až 14hodinové směny. Tyto problémy postihují zejména pracovníky oddělení kvality, kteří říkají, že se s nimi často zachází jako s pracovníky druhé třídy, podotkl The New York Times. V posledních letech se proto tito zaměstnanci začali organizovat – ale až dosud žádný z hlavních severoamerických vývojářů videoher neměl odbory.
Sara Steffensová z vedení CWA uvedla, že byla „nadšená“ tím, že mohla přivítat nový odborový svaz a že „tito pracovníci budou mít brzy vymahatelnou odborovou smlouvu a svůj hlas v práci“. Podpory se lidem v Ravenu dostalo i od některých politiků, jako například demokratického senátora Tammyho Baldwina z Wisconsinu.
[[Twitter status: https://twitter.com/SenatorBaldwin/status/1528827356810514434?s=20&t=aSp8MOKGQFpSe6FTA_vLIQ]]
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.