Slovensko je pořád světový lídr, ale výroba aut poklesla na milion

Výroba automobilů na Slovensku loni podle předběžných údajů klesla téměř o pět procent zhruba na milion vozidel, země si ale v přepočtu na obyvatele udržela pozici světového lídra v produkci aut.
Automobilky v zemi i loni čelily nedostatku součástek, což vedlo až k přerušení výroby aut. Svaz automobilového průmyslu Slovenska předpokládá, že v letošním roce z montážních linek čtyř automobilek opět sjede celkem asi jeden milion vozidel. Rekordních více než 1,1 milionu aut se na Slovensku vyrobilo v roce 2019.
Dvě třetiny hlavních ekonomů ze soukromého a veřejného sektoru očekávají v letošním roce globální recesi. Ukázal to průzkum Světového ekonomického fóra (WEF). Přibližně 18 procent z nich přitom považuje recesi globální ekonomiky za velmi pravděpodobnou. To je více než dvojnásobek ve srovnání s předchozím průzkumem z loňského září.
Inflace, zadlužení, válka. Globální recese je pravděpodobná, ukazuje průzkum
Money
Výrobní výsledky za loňský rok zatím zveřejnila slovenská továrna Stellantisu, která smontovala zhruba 312 500 vozidel, a závod automobilky Kia, který vyprodukoval 311 000 aut.
Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, loni navzdory lepšímu druhému čtvrtletí klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů. Propad je hlubší než v předchozím roce, kdy se odbyt snížil na desetileté minimum. Volkswagen zároveň uvedl, že si udržel pozici předního evropského výrobce elektromobilů s bateriemi. Odbyt čistě elektrických vozů meziročně vzrostl o 26 procent.
Volkswagen loni ztrácel, elektromobily prodej spasit nedokázaly
Zprávy z firem
Automobilový průmysl je hlavním motorem slovenské ekonomiky. Toto odvětví na pětimilionovém Slovensku zaměstnává zhruba 176 tisíc pracovníků.
Své továrny na Slovensku má kromě automobilek Kia a Stellantis ještě Jaguar Land Rover a Volkswagen. K nim se v budoucnu zařadí švédská automobilka Volvo Cars, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.