Chaos na letištích. Lufthansa ruší tisíce letů kvůli nedostatku personálu, další aerolinky kvůli stávkám

Místo očekávaného letního oživení čelí letecká doprava v Evropě stále dalším potížím – nedostatku personálu a narůstajícímu tlaku svých zaměstnanců hrozících stávkami. Důsledkem jsou tisíce zrušených letů, několikahodinová zpoždění a nekonečné fronty, upozorňuje agentura Bloomberg.
Na začátku měsíce společnost Lufthansa zrušila 900 letů, teď oznámila zrušení dalších 2200 vnitrostátních i evropských linek, uvádí agentura Bloomberg. To jsou čtyři procenta kapacity firmy v tomto období.
Po třech letech se tuzemští cestující opět dočkají přímého spojení z Prahy do Spojených států. Oproti roku 2019 se do Prahy z velké americké letecké trojky vracejí pouze Delta Airlines.
Do Ruzyně se vrací jen jedna přímá linka do Spojených států
Money
Poptávka po cestování v Evropě dramaticky vzrostla se zrušením proticovidových opatření. Jenž některé letecké společnosti se potýkají s problémy a vystavují cestující hodinovým frontám a rušením letů. Nová varianta epidemie COVID-19 – i když je méně smrtelná než předchozí – způsobuje rostoucí absenci na pracovištích a zhoršuje akutní nedostatek pracovních sil.
Hrozící stávky v Ryanairu či British Airways
To přispívá k už tak velkému narušení provozu evropských letišť. Aerolinky totiž zároveň čelí neustále narůstajícím stávkovým tlakům svým zaměstnanců. Aktuálně vyhlásili stávku například pracovníci společnosti Ryanair a ve čtvrtek stávkovou pohotovost vyhlásila i odborová organizace British Airways.
Tento vývoj je novou ranou pro evropský letecký průmysl, který během pandemie patřil k nejhůře postiženým, přičemž letecké společnosti a letiště přišly o miliardy eur poté, co virus zastavil desítky let trvající cestovní boom.
Teprve čtyřiatřicetiletý šéf a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý prošedivěl. Jeho rychlý způsob života na něm začíná být vidět. Firmu na vyhledávání nejlevnějšího leteckého spojení založil přesně před deseti lety. Stal se shooting star, člověkem, kterého ostatní sledují. Obrat jeho firmy se počítá v desítkách miliard korun. Koruny ale Olivera nezajímají, jeho byznys se sídlem v Brně je globální. Nejúspěšnější český start-up však dostal s covidem těžkou ránu. Lidé zaplatili, ale neletěli. Firma proto musela peníze vracet ze svého. Trvalo jí to, hledala peníze. Letecké společnosti nechtěly peníze za letenky vracet. Nyní je Kiwi zpět. A opět skvěle jede.
Šéf Kiwi Oliver Dlouhý: Každý týden slavíme rekord. Lidé zase začali létat
Zprávy z firem
Dopravci během zdravotní krize proto omezili počet zaměstnanců. Jenže ti, co zůstali, žádají lepší pracovní podmínky a lepší mzdy. „Ty podmínky jsou hrozné. Člen posádky si při letu nemůže vzít ani láhev vody,“ dodal Ricardo Penarroias z odborového svazu Ryanair, který inicioval stávku v Portugalsku. Nízkonákladová aerolinka ale tvrdí, že ovlivněno bude jen naprosté minimum letů.
A nespokojeným zaměstnancům nečelí jen Ryanair, v Belgii od čtvrtka stávkují i piloti a palubní personál společnosti Brussels Airlines. Zaměstnanci této dceřiné společnosti německé Lufthansy kritizují mimo jiné vysokou pracovní vytíženost. Letecká společnost před začátkem třídenní stávky oznámila, že se protest dotkne 40 tisíc lidí. Do soboty by mělo být zrušeno 315 letů.
Až na pár výjimek už lze létat všude tam, kam to šlo před covidem. Před rokem jsem se ale do Spojených států dostával jen složitě, přes Dauhá. Šestnáctihodinový let do Texasu se dal „přežít“ i díky nejmodernějším sedadlům, kterými je vybavena byznys třída Qatar Airways. Je to to nejlepší, co můžete dnes mít. A vaše záda vám za tuto volbu poděkují.
Let s Qatar Airways: I ta nejlepší byznys třída umí zklamat. Počtem toalet
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.