Stínová flotila. Stárnoucí tankery převážející ruskou ropu představují ekologickou hrozbu

Flotila starých tankerů s nejasnými majiteli a postrádajícími bezpečnostní certifikáty se nyní plaví po světových oceánech napěchovaná ruskou ropou. Podle mnohých představují ekologickou hrozbu. Agentura Bloomberg uvádí, že v loňském roce vystřídalo majitele více než 100 ropných a palivových tankerů, přičemž ve stejném období došlo k prudkému poklesu počtu vyřazených lodí kvůli stáří.
Ropný tanker Turba už měl být za normálních okolností sešrotován, 26 let staré plavidlo neprošlo řádnou inspekcí od roku 2017, rovněž postrádá standardní pojištění a momentálně pluje pod kamerunskou vlajkou, ale místo toho, aby byl tanker z roku 1997 nasměrován na pláž v Bangladéši, Indii nebo Pákistánu k demontáži, převáží ruskou ropu.

Dopad sankcí: Běžný Rus si ekonomického trestu za útok na Ukrajinu moc nevšiml
TrhyZápadní sankce zasáhly ruské banky, bohaté jednotlivce nebo dovoz technologií. Po roce rozsáhlých omezení, jejichž cílem bylo oslabit válečný fond Moskvy, se ale ekonomický život pro běžné Rusy příliš neliší od toho, který vedli před ruskou invazí na Ukrajinu. Žádná masová nezaměstnanost a propad měny se nekonají. Nejsou tu žádné krachující banky, před kterými se tvoří dlouhé fronty. Nabídka v supermarketech se příliš nezměnila, zahraniční zboží je stále dostupné, nebo jeho místo zaujaly místní ekvivalenty, píše agentura AP.
Následky sankcí Evropské unie vůči Rusku mají také ten efekt, že Turba patří do takzvané stínové flotily přepravující ruskou ropu po celém světě. Na velké vzdálenosti a na otevřeném moři.
„Jsou ekologickou hrozbou. Je to čekání na katastrofu,” řekl například agentuře Bloomberg Lars Barstad, výkonný ředitel Frontline Plc., jednoho z největších vlastníků supertankerů.
Připomínka havárie tankeru Prestige
Existují pádné důvody, proč vyřazovat tankery po dvaceti letech služby. Jejich provoz se pak stává ekonomicky nevýhodným kvůli požadavkům na bezpečnost a údržbu. Jenže nyní rejdaři prodlužují jejich život, protože mají šanci vydělávat. Sankce uvalené 5. prosince nutí plavidla plout o tisíce mil dále, což zvyšuje poptávku a sazby za přepravu.
Podle údajů z databáze námořní bezpečnosti Equasis nejméně 40 plavidel přepravujících ruskou ropu do Číny a Indie od prosince do února postrádalo pojištění nebo rutinní certifikáty bezpečnosti, mezi nimi i Turba. Tenhle tanker vyvolává nepříjemné vzpomínky na jednu z nejhorších ropných havárií v Evropě. Tanker Prestige se v listopadu 2002 rozlomil vejpůl a na pobřeží Španělska unikly tisíce tun těžkého topného oleje.
Turba je stejně stará jako Prestige.

Čínský prezident přiletěl do Moskvy, s Putinem jednal čtyři a půl hodiny
PolitikaRuský prezident Vladimir Putin se v Kremlu sešel se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem. Neformální setkání obou vůdců trvalo čtyři a půl hodiny, informovaly ruské agentury. Dodaly, že čínský host v Putinově doprovodu opustil Kreml a oba prezidenti krátce pohovořili ještě u automobilu čínského prezidenta. Znovu se setkají v úterý.
EU, která byla léta největším odběratelem ruské ropy, zakázala téměř veškerý vývoz po moři a připojila se ke skupině G-7 v omezení ceny ropy na 60 dolarů za barel. Stále je možné přepravovat ruskou ropu za ceny nad prahovou hodnotou, ale ne pomocí západních služeb, jako je pojištění, posádka, klasifikace plavidel a financování.
Vedlejším efektem bylo zvýšení dodávek na velké vzdálenosti na zbývající velké ruské trhy v Asii a vytvoření stínové flotily tankerů operujících mimo sféru společností G-7.

Dalibor Martínek: Jaká je uhlíková stopa války na Ukrajině? Zkusme vymyslet pitomější otázku
NázoryKolem ruské Kaliningradské oblasti se proletěl americký strategický bombardér B52, aby Rusům ukázal, kdo je na světě nejsilnější. Tento letoun je založený na technologiích ze čtyřicátých let. Spaluje tisíce galonů leteckého paliva. Pořád je ale dost hrozivý na to, aby jím nejsilnější stát světa mohl hrozit druhému nejsilnějšímu.
„Je to obrovské environmentální riziko,” řekl Adi Imsirovic, zkušený obchodník s ropou, který je nyní ředitelem poradenské společnosti Surrey Clean Energy. „Tankery, které už měly být sešrotovány, provádějí spoustu převozů milionů barelů ropy z lodi na loď bez řádného pojištění.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.