Stíny nad autoprůmyslem. Problém s čipy potrvá ještě další dva roky
Automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024. Předpovídá to podle agentury DPA studie poradenské společnosti Alix Partners. Studie upozorňuje, že poptávka po čipech pro automobily s rozvojem digitalizace a elektrifikace roste, zatímco dodavatelé čipů se kvůli hrozbě hospodářské recese a stoupajícím úrokovým sazbám zdráhají investovat do nových výrobních kapacit.
Situaci podle studie komplikuje rovněž skutečnost, že ziskové marže dodavatelů jsou u běžných čipů pro automobily až o 11 procentních bodů nižší než u čipů pro zábavní elektroniku či pro průmyslové zákazníky. Automobilový průmysl je navíc z pohledu dodavatelů „pouze malým odběratelem čipů" s podílem mezi šesti a deseti procenty na globální výrobní kapacitě, píše se ve studii.
Americký výrobce mikročipů Intel se chystá v souvislosti s ochlazením trhu s osobními počítači snížit počet zaměstnanců o tisíce. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Bloomberg. Intel podle zdrojů propouštění oznámí už tento měsíc a v některých divizích, včetně úseku prodeje a marketingu, by počet zaměstnanců mohl klesnout až o pětinu. V červenci měla firma kolem 113 700 lidí. Intel se odmítl k věci vyjádřit.Intel sníží počet zaměstnanců o tisíce, v některých divizích o pětinu
Zprávy z firem
Poptávka po čipech pro automobily bude podle studie i v roce 2024 převyšovat nabídku, což bude tlačit vzhůru ceny těchto čipů i automobilů. V současné době činí doba od objednání do dodání čipů šest měsíců, takže je dvakrát delší než obvykle.
Studie rovněž upozorňuje, že vývoj nových automobilových modelů trvá tři až pět let, takže v době uvedení na trh jsou čipy používané v nových modelech již relativně staré. Pro dodavatele pak výroba těchto čipů není dostatečně lukrativní. "Investice polovodičového průmyslu se zaměřují především na ziskovější nové technologie," píše se ve studii.
Zářijové výsledky českého průmyslu podpořilo meziroční zvýšení výroby motorových vozidel o téměř 60 procent, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).Český průmysl ožívá, automobilky dohánějí dřívější skluz
Money
Jedna z největších čínských automobilek Geely vstoupí na začátku příštího roku na trh v České republice, v Maďarsku a na Slovensku. Vozy bude nabízet prostřednictvím firmy Grand Automotive Central Europe. Prvním prodávaným typem by měl být elektromobil Geometry C, uvedla firma. Již minulý rok přitom oznámila vstup na český trh další velká čínská značka Dongfeng, která prostřednictvím společnosti Bidli začala nabízet rovněž elektromobily.Chcete opravdu čínské auto? Na český trh vstoupí největší čínská značka Geely
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.