Bez povinného ručení si s traktůrkem nebo čtyřkolkou zajezdíte jen na své zahradě. Platit budou i koloběžkáři

Rok 2024 přináší řadu legislativních změn a ty se nevyhnuly ani dopravě. Novela zákona o provozu na silničních komunikacích přináší dobré i méně příjemné novinky. Asi největší diskuse vyvolává nástup povinného ručení pro elektrokoloběžky, čtyřkolky či zahradní traktůrky.
Některé změny potěší mladistvé, kteří touží brzy a zároveň legálně usednout za volant. Těm novela umožní zvládnout řidičský průkaz na zkoušku již v sedmnácti letech. Řidičům se také zpřehlední i bodový systém, daní za to však budou vyšší pokuty za závažnější přestupky. Milovníky řízení naopak potěší zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic či zrušení povinnosti mít u sebe řidičský a technický průkaz. Největší diskuse vyvolává nástup povinného ručení pro elektrokoloběžky, čtyřkolky či zahradní traktůrky.
„Zpozornět by tedy měl každý majitel vozu, tedy nejen automobilu. Povinné ručení nově platí i pro některé další dopravní prostředky. Mění se také limity pojistného plnění nebo to, kdo za sjednání pojištění odpovídá,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz
Vozidlem už není jen automobil nebo motocykl
Na první pohled drobná úprava definice pojmu „vozidlo“ přináší poměrně velké změny. Jasně totiž říká, že povinné ručení se nově týká i některých dalších dopravních prostředků. To je pasáž, která by měla zajímat především majitele elektrokoloběžek, segwayů, zahradních traktůrků a velkých sekaček, golfových vozíků nebo sněžných skútrů. „Ještě než se své koloběžky kvůli povinnému ručení raději zbavíte, zkontrolujte si její maximální rychlost. Nové podmínky se totiž vztahují jen na vozidla, pro která platí některá z následujících podmínek: maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině, maximální konstrukční rychlost je vyšší než 14 kilometrů v hohině a vozidlo současně váží víc než 25 kilogramů. Majitelé elektrokol si mohou oddechnout. Novela se týká jen vozidel, u kterých je motor hlavním pohonem,“ uvádí Thienel.

Lukáš Kovanda: Rozšíření povinného ručení je terno pro pojišťovny. Je však sporné
NázoryPovinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 kilometrů v hodině. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení vztahovat už od konstrukční rychlosti vyšší než 14 kilometrů v hodině.
„Pokud jde o zmiňované zahradní traktůrky a další vozidla ze seznamu, povinnost zákonného pojištění se na ně nevztahuje v případě výhradního provozu jen na soukromém pozemku nebo v jiných uzavřených prostorách. Pojištění tedy nepotřebujete, když jezdíte se zahradním traktorem jen u sebe na zahradě, nebo třeba s vysokozdvižným vozíkem po skladu. Povinné ručení budete potřebovat jen tehdy, když se s vozidlem rozhodnete vyjet na veřejnou komunikaci. Pozor si dejte třeba na přejezdy mezi pozemky nebo cesty traktorem či čtyřkolkou do lesa,“ doplňuje dopravní expert Jiří Tůma.
Zelenou kartu už nemusíte mít u sebe
Tato změna sice neplatí hned od začátku roku, ale během letních prázdnin nebo od září už bychom se měli dočkat. A o co konkrétně půjde?
„Při cestách po Česku se nebudete muset prokazovat takzvanou zelenou kartou, policie si platnost pojištění snadno ověří elektronicky. Už teď přitom platí, že u sebe nemusíte vozit papírovou kartu, stačí ji mít vyfocenou nebo uloženou v mobilu. Pozor si ale dejte při cestách do zahraničí. Zelená karta bude pořád sloužit jako mezinárodně platný doklad o pojištění. Plná digitalizace se sice chystá v rámci celé Evropské unie, ještě to ale chvíli potrvá,“ upozorňuje Thienel.
Za pojištění odpovídá provozovatel
Zatímco dosud odpovídal za povinné ručení vozu jeho majitel, nově přechází povinnost sjednat pojištění na provozovatele, který vůz skutečně využívá. Tím může, ale nemusí být stejná osoba. Pro většinu lidí se nic nemění, bylo ale třeba ošetřit případy, kdy za nesjednané pojištění odpovídala například leasingová společnost jakožto reálný majitel vozu. Nutno ještě podotknout, že provozováním auta se rozumí jen dlouhodobější činnost. Pokud tedy auto půjčíte na den svým dětem, nestávají se z nich provozovatelé. Občanský zákoník pak stanovuje, že pokud není možné provozovatele určit, je jím automaticky vlastník vozidla.

Kde si už sjednáte DIP a kdy ho budou mít i další velké banky
MoneyDlouhodobý investiční produkt, takzvaný DIP, se už pomalu začíná objevovat v nabídce tuzemských bank a investičních společností. Platí od 1. ledna 2024 a nyní se u ČNB zaregistrovalo už 15 jeho poskytovatelů. Zatím je mezi nimi ale jen jedna ze tří velkých bank, a to ČSOB. Pojďme si tedy shrnout, kde si DIP už nyní můžete pořídit a kdy s tím přijdou i další velké banky.
Provozovatel nese odpovědnost i za odstavené vozidlo
Pojem „provoz vozidla“ se nově vztahuje i na stojící dopravní prostředek. To znamená, že pokud odstavíte auto u silnice a vytvoříte tak překážku, kvůli které dojde k nehodě, za veškeré škody odpovídáte vy. U aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu na pozemních komunikacích.
Dříve bylo možné sjednat povinné ručení s pojistným limitem od 35 milionů korun. Takové pojištění bylo často nejlevnější, proto lákalo spoustu zájemců. Ne vždy ale tato částka na pokrytí škody stačila. Aby se zabránilo případům, kdy musel viník nehody sáhnout do vlastních úspor, minimální pojistný limit se nově zvýšil na 50 milionů korun. Nemusíte se ale bát prudkého zdražování pojistného, vyšší limity se do ceny prakticky nepropíší. Už v minulých letech byly rozdíly mezi produkty minimální.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.