Hrozí boj s nedostatkem nafty. Důsledky budou obrovské, varuje Bloomberg
Žádné palivo na světě není pro světovou ekonomiku tak důležité jako nafta. Pohání nákladní a osobní auta, autobusy, lodě a vlaky, ale také stroje ve stavebnictví, výrobě a zemědělství. Používá se také při vytápění domácností a vzhledem k vysoké ceně zemního plynu se na některých místech používá k výrobě elektřiny. V nejbližších měsících ale bude téměř každý region na této planetě bojovat s nedostatkem nafty, a to v době, kdy krize v zásobování téměř všech světových trhů s energie zhoršila inflaci a utlumila ekonomický růst. Důsledky mohou být obrovské, upozornila agentura Bloomberg.
Cena nafty se zvýšila o 50 procent
Cena nafty se na promptním trhu v newyorském přístavu v souvislosti s poklesem zásob a napjatým vývozem od začátku letošního roku zvýšila zhruba o 50 procent. Odborník na energetiku z Bakerova institutu pro veřejnou politiku při Riceově univerzitě Mark Finley odhaduje, že ve Spojených státech růst cen nafty bude znamenat pro ekonomiku dodatečné náklady 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun).
„Všechno, co se v naší ekonomice pohybuje, je spojeno s naftou,“ uvedl Finley. „Přesun je jedna věc. Další je, že lidé by mohli případně zmrznout.“
V USA jsou zásoby nafty a topného oleje pro toto roční období nejnižší za 40 let, kdy se tento údaj sleduje. Severozápadní Evropa se také potýká s nízkými zásobami, které by tento měsíc měly klesnout na minimum a do března příštího roku se snížit ještě více. Globální vývozní trhy jsou tak napjaté, že chudší země jako Pákistán jsou odstřiženy od trhu.
Čerpadláři opět „čarují“ s maržemi. Naftu naceňují o 10 korun na litr dráže než v předvečer invaze, přestože se nyní ropa v přepočtu do korun obchoduje za srovnatelnou cenu jako tehdy.Lukáš Kovanda: Pohonné hmoty zlevňují. Benzínky vyfukují přemrštěné marže
Názory
„Ohledne nafty je to určitě největší krize, jakou jsem kdy zažil,“ řekl bývalý ředitel italské rafinerie Saras Dario Scaffardi, který v tomto odvětví pracoval téměř 40 let.
A co je příčinou nedostatku?
Dodávky ropy na trh jsou sice napjaté, velkým problémem je ale přeměna ropy na paliva, jako je nafta a benzin. Částečně je to důsledkem pandemie. Když pandemická omezení prudce snížila poptávku, rafinerské firmy zavřely některé ze svých nejméně ziskových provozů. Odklon od fosilních paliv také snížil investice do tohoto odvětví. Od roku 2020 se kapacita rafinerií ve Spojených státech snížila o více než jeden milion barelů denně. V Evropě snížily produkci rafinerií také stávky zaměstnanců a narušení lodní dopravy.
Situace by se mohla dál zhoršit s blížícím se odklonem EU od ruských dodávek. Evropa je závislá na naftě více než jakýkoliv jiný region na světě. Podle údajů společnosti Vortexa se ročně do regionu dopraví zhruba 500 milionů barelů na lodích, z toho asi polovina je naložena v ruských přístavech. Spojené státy také zastavily dovoz z Ruska, které bylo minulou zimu důležitým dodavatelem na východní pobřeží.
V USA začal přídělový systém
Na východním pobřeží USA již nedostatek způsobil zavedení přídělového systému a zahájení nouzových protokolů, a to zima ještě nezačala. Dlouhodobý nedostatek nafty v celých Spojených státech je ale nepravděpodobný, protože země je čistým vývozcem tohoto paliva. Lokální výpadky a prudký nárůst cen však budou pravděpodobně častější.
Rafinérie PKN Orlen podle ruského deníku Kommersant objednala tři miliony tun ropy na rok 2023. Polsko se přitom zavázalo, že do konce letošního roku přestane ruskou ropu dovážet.Porušení slibu? Poláci využijí výjimku pro Družby. U Rusů objednávají miliony tun ropy
Zprávy z firem
Spotřebitelé na severovýchodě USA budou mít i v tom nejlepším případě tuto zimu nejvyšší účty za energie za poslední desetiletí. Severovýchod USA je nejhustěji osídlený kout, kde teploty v zimě klesají pod bod mrazu, a je tak nejvíce závislý na topném oleji pro udržení tepla v domácnostech.
Od února sankce EU zakážou dodávky ropy z Ruska po moři. Tyto ruské barely bude nutné nějak nahradit, aby ekonomika regionu fungovala jako dnes. Zda a jak se to podaří, zatím není jasné. Vzhledem k tomu, že se termín sankcí rychle blíží, Evropa stále dováží obrovské množství nafty z Ruska, ale také ze Saúdské Arábie, Indie a dalších zemí. Podle společnosti Vortexa byl říjnový dovoz po moři nejvyšší nejméně od začátku roku 2016.
Problémy zhorší také zimní mrazy v Evropě. Podle poradenské společnosti Wood Mackenzie se očekává, že v březnu klesnou zásoby v celé severozápadní Evropě nejníže od roku 2011. „Pokud přestane být Rusko dodavatelem, způsobí to velkou trhlinu v systému, kterou bude opravdu obtížné opravit,“ řekl Scaffardi.
Cena pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu citelně klesla. Benzín se včera prodával celorepublikově průměrně za 41,54 koruny za litr, tedy o 51 haléřů na litr levněji než před týdnem. Nafta zlevnila dokonce o 1,43 koruny na litr, a to ze 46,18 na 44,75 koruny za litr. Benzín i nafta jsou nyní nejlevnější za poslední více než měsíc.Lukáš Kovanda: Dobrá zpráva pro motoristy. Pohonné hmoty budou dále zlevňovat
Názory
Vývoz pohonných hnot z Číny stoupne
Kvůli globálnímu nedostatku a vysokým cenám je pro vývozce, jako je Čína a Indie, finančně výhodnější posílat náklady do zemí v Evropě, které jsou ochotny platit velkou přirážku. Konzultační společnosti FGE odhaduje, že celkový vývoz pohonných hmot z Číny stoupne do konce roku o 500 tisíc barelů denně na téměř 1,2 milionu barelů denně. Zda to bude stačit k zaplnění celosvětového výpadku v dodávkách, to se teprve uvidí. Zatím touto situací trpí chudší země, které si nemohou dovolit platit tolik.
Srí Lanka, která bojuje s nedostatkem financí, si není schopna při současných cenách zajistit dostatek pohonných hmot. Thajsko prodloužilo snížení daně z nafty, aby ochránilo spotřebitele před rostoucími cenami, a vláda očekává, že tak přijde na příjmech o 551 milionů dolarů. Vietnam hodlá přijmout mimořádná opatření, aby zvýšil dodávky.
Krize v dodávkách nafty uškodila globální ekonomice, říká šéfka výzkumu společnosti Energy Aspects Amrita Senová. K řešení nedostatku nafty budou podle ní nakonec nutné nové kapacity rafinerií.
Nafta v Česku může stát brzy opět kolem 50 korun na litr. Kartel OPEC prudce srazil těžbu a například banka Goldman Sachs čeká cenu 110 dolarů za barel, zatímco nyní se pohybuje kolem 90 dolarů, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.Lukáš Kovanda: Nafta v Česku může stát brzy opět kolem 50 korun na litr
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.