Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Švýcarské hodinky ztrácejí lesk. Tempo růstu prodejů klesá, v Číně nastal propad

prodejna luxusních hodinek Rolex v Praze
Dušan Kütner / Newstream
Dušan Kütner

Prodej luxusních švýcarských hodinek ve světě sice v květnu stoupl o téměř 14 procent, je to však třetí měsíc po sobě, co tempo růstu kleslo, a nejnižší míra exportu za poslední rok. Podepsal se na tom zejména trh v Číně, který se u švýcarských chronometrů meziročně propadl o téměř dvě třetiny, vyplývá ze zprávy Federace švýcarského hodinářského průmyslu.

Export švýcarských luxusních hodinek se v květnu zvýšil o 13,6 procenta a jejich celková hodnota dosáhla 1,95 miliardy švýcarských franků (asi 44,7 miliardy korun), uvedla Federace švýcarského hodinářského průmyslu. Hlavní trhy jako USA, Japonsko, Velká Británie či Francie zaznamenaly nárůst poptávky, na celková čísla měl vliv pokles odbytu v Číně o 65,2 procenta a na druhém největším trhu pro švýcarské chronometry v Hongkongu o 3,4 procenta. 

Ilustrační foto

Inflace dostihla i ty nejbohatší. Nejvíc si za luxus připlatí v Šanghaji

Vůči inflaci není imunní nikdo, ani ti nejbohatší. Nejvíc zdražování luxusního zboží pociťují bohatí obyvatelé Hongkongu, naopak v New Yorku nárůst cen luxusního zboží není tak razantní, jak je tomu u toho běžného, píše server CNBC.

Přečíst článek

Vývoz švýcarských hodinek do Číny se propadl druhý měsíc v řadě, protože proticovidová opatření Pekingu oslabily poptávku, uvedla agentura Bloomberg.

Meziroční tempo exportu švýcarských hodinek do května 2022:

zdroj: Federation of the Swiss Watch Industry (Federace švýcarského hodinářského průmyslu)

Silný zájem o hodinky v USA a Evropě – ve Francii činil nárůst téměř 90 procent – však čínský pokles vykompenzoval a celkově vykázal růst. Statistiky tak přece jen podtrhují odraz švýcarského hodinářského průmyslu k rekordním hodnotám exportu z doby před začátkem pandemických potíží v roce 2020, kdy byla zastavena výroba a zavřeny obchody, nejen ty s luxusním zbožím. Sektor také těží z návratu sběratelů luxusu k nakupování, stejně jako zvyšující se počet dobře zajištěných turistů ve světě.

Vývoj na šesti hlavních trzích pro švýcarské hodinky:

trh export (v mil. franků) meziroční změna (v pct) podíl na celkovém exportu (v pct)
USA 327,4 +34,8 16,0
Hongkong 190,4 -3,4 9,3
Japonsko 145,7 +29,9 7,1
Británie 145,2 +36,7 7,1
Singapur 138,0 +27,2 6,7
Francie 125,9 +89,5 6,2
celkem šest trhů 1072,6 +28,7 52,5

zdroj: Federation of the Swiss Watch Industry (Federace švýcarského hodinářského průmyslu)

Nejvíce se co se týče cenových kategorií vedlo nejdražším hodinkám nad 3000 švýcarských franků (asi 73 tisíc korun), jejichž export meziročně v květnu stoupl o pětinu. Naopak propad o 22 procent zaznamenaly hodinky v cenovém rozpětí 200 až 500 franků. Právě na tuto kategorii nyní švýcarští výrobci sázejí jako motor pro další růst, podotkl Bloomberg.

Lusuxní švýcarské hodinky Audemars Piguet

Rusové vrací úder. Zabavili švýcarské hodinky za miliony dolarů

Agenti ruské tajné služby FSB zabavili v Moskvě zásoby luxusních švýcarských hodinek Audemars Piguet v hodnotě několika milionů dolarů. Rusové tvrdí, že jejich dovozce porušil celní předpisy, Švýcaři považují krok za „represivní opatření“ v odvetě za sankce západního světa uvalené na ruské oligarchy a vrcholné politiky kvůli ruské invazi na Ukrajinu, uvedla agentura Bloomberg. V rámci sankci totiž Švýcaři zakázali i vývoz luxusního zboží včetně proslulých hodinek.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme