Tokio 2020: Místo zisků dluhy. Sponzoři olympiády pláčou
Letní olympiáda je nejsledovanější akcí vůbec, v televizi se na ní dívají až tři miliardy lidí. V případě her v Tokiu, které začínají 23. července, se proto kolem nich točí i desítky miliard dolarů. Jenže kvůli koronaviru a posunutí olympiády je mnohé jinak.
Japonská pivovarnická firma Asahi Breweries z holdingu Asahi, který kromě jiného vlastní i Plzeňský Prazdroj, patří mezi patnáctku významných firem, takzvaných Gold Partners, pro pořadatele letní olympiády v Tokiu. Do her firma investovala celkem 135 milionů dolarů. Jenže její plány překazila koronavirová pandemie.
Nejdříve byly hry posunuty z roku 2020 na letošní léto, pak přišel zákaz cest zahraničních diváků na olympiádu a před několika dny i poslední rána - na stadiony a do sportovních areálů nesmí už ani Japonci. Místní sponzoři (včetně Asahi) a pořadatelé tak přijdou o možnost pořádání připravených akcí a zaznamenají obří finanční ztráty.
Na co jdou peníze
Kromě obrovských ztrát sponzorů se také značně nafoukl rozpočet her. První verze rozpočtu počítala pro japonské pořadatele s náklady 6,7 miliardy dolarů. Jenže poslední, pátá verze rozpočtu, už počítá s 15,4 miliardami. A to ještě nemusí být konečné číslo.
Objem sázek na fotbalové Euro dosáhl u sázkových kanceláří v Česku zhruba tři miliardy korun. To je o půl miliardy více než při dosud rekordním fotbalovém mistrovství světa 2018.Tři miliardy. Češi na fotbalové Euro prosázeli nejvíce peněz v historii
Money
Prodej vstupenek měl původně přinést 818 milionů dolarů, teď je jasné, že to bude nula. Patnáct hlavních japonských sponzorů dodalo celkem přes 3,3 miliardy, ty se ale ani v budoucnosti podle všeho nijak vrátit nemohou, protože konání marketingových a reklamních akcí na místě je kvůli koronaviru zásadně omezeno. Mezi sponzory jsou vedle už zmíněné Asahi také japonské společnosti Nomura, NTT, NEC, Fujitsu, Asics a další.
Zvýšené jsou i náklady na zdravotnické zabezpečení sportovců, jejich doprovodu, rozhodčích a samotných pořadatelů. Například každý den se mají v průběhu her všichni testovat.
V řádu několika miliard dolarů se počítalo také s penězi, které měli utratit cizinci i domácí fanoušci v průběhu her za hotely, služby či návštěvu restaurací, obchodních center a různých historických či zábavních parků. I v tomto případě to bude zcela jiné číslo.
Samozřejmě, že hry jsou pojištěné, ale odhad je, že na pojistkách se vrátí maximálně dvě až tři miliardy dolarů, takže nevykryjí všechny možné ztráty a extrémně zvýšené náklady.
Zahraniční partneři
Kromě domácích firem má ještě své vlastní partnery Mezinárodní olympijský výbor (MOV), který ve skutečnosti hry pořádá. Podle odhadů expertů na tom budou tyto sponzoři lépe než japonští kolegové. Důvodem je to, že smlouvy se podepisují na několik olympiád dopředu. Nadnárodní firmy by se tak mohly zahojit po Tokiu při pořádání zimních her v Pekingu příští rok a pak v létě roku 2024 v Paříži.
Mistrovství Evropy ve fotbale bývá i obrovským byznysem. Nejinak tomu bude i při právě probíhajícím šampionátu. Letos se ale populární EURO koná netradičně v 11 zemích, kvůli koronaviru také s omezeným počtem diváků. Velmi pozoruhodné je i letošní složení hlavních sponzorů, které poměrně věrně odráží geopolitickou a ekonomickou realitu. Na rozdíl od minulosti se více prezentují firmy z online prostředí, velmi silné je zastoupení Číny (i když se hraje na starém kontinentu) a evropské společnosti začaly i zde tahat za kratší konec. EURO 2020: Mezi sponzory evropského šampionátu kralují ti z Číny
Zprávy z firem
Hlavními partnery MOV pro Tokio a další hry jsou například Coca-Cola, Airbnb, Alibaba, Bridgestone, Samsung, Toyota, Intel, Visa, Omega a další. Celkem asi 14 firem.
Mezinárodní olympijský výbor vydělá
Nejlépe na tom bude přes všechny nesnáze Mezinárodní olympijský výbor. Ten i na Tokiu vydělá. Důvodem je především to, že jen televizní práva na zimní hry v jihokorejském Pchjongčchangu 2018 a Tokio 2020 (oficiální název zůstal s tímto rokem, i když hry se posunuly) MOV dokázal prodat za zhruba 4,5 miliardy dolarů.
Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru, který je současně šéfem marketingové komise MOV, ale připomíná jednu důležitou skutečnost, kterou veřejnost většinou nezná: „MOV je nezisková organizace, kde se příjmy rovnají výdajům. Kolem 60 procent příjmů MOV zajišťuje prodej televizních práv a 35 procent jde od sponzorů,“ upozorňuje Kejval.
MOV tedy i na Tokiu, kde mnozí počítají velké ztráty, nakonec vydělá, protože televizní přenosy půjdou do více než 200 států světa. A to nezmění ani koronavirus.
Plzeňskému Prazdroji klesl loni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby činily téměř 16 miliard, meziročně poklesly o více než miliardu. Na vině byla protikoronavirová vládní opatření, která uzavřela pivnice.Zavřené pivnice připravily Prazdroj o pětinu zisku
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.