Trumpova „pravdivá” sociální síť žije z reklam na zázračné léky, falešné zboží a zbraně
Donald Trump v reakci na zablokování svých účtů na Facebooku či Twitteru založil v říjnu 2021 svou vlastní sociální síť s výmluvným názvem Truth Social. Ale necelý rok a půl po své zrodu bojuje s nedostatkem reklamy velkých nadnárodních značek. Ve snaze financovat nákladnou síť tak zatím přežívá z peněz inzerentů nabízejících „zázračné“ léky, zbraně, napodobeniny kvalitního zboží a upomínkových předmětů souvisejících právě s bývalým americkým prezidentem, napsal deník The New York Times.
Na stále ještě nové sociální síti založené americkým exprezidentem Donaldem Trumpem Truth Social se mezi příspěvky o konspiračních teoriích a křivdách pravice objevila neobvyklá reklama: fotografie Trumpa držícího tisícidolarovou bankovku vyrobenou ze zlata, kterou zjevně nabízel svým příznivcům zdarma.
Společnost Meta v příštích týdnech umožní bývalému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi, aby se vrátil na sociální sítě Facebook a Instagram, které tato firma provozuje. Uvedl to vysoký manažer společnosti Nick Clegg. Facebook v souvislosti s útoky na sídlo amerického Kongresu z 6. ledna roku 2021 Trumpovi zakázal účet na neurčito, později opatření zmírnil na nejméně dva roky.Trumpovi vrátí účet na Facebooku a Instagramu. Jak s nimi naloží před americkými volbami prezidenta?
Politika
Mělo to ale pár háčků – bankovka nebyla zadarmo, nebyla ze zlata a nenabízel ji Trump. Reklama se objevila na pravicové „svobodné“ sociální síti založené ke konci roku 2021 jako jedna z mnoha nabídek od podvodníků a malých obchodníků, jejichž reklamy na síti dominují.
Nadnárodní značky na síti nejsou
Velké nadnárodní značky totiž na síti neinzerují. Prostor tak obsazují reklamy zaměřené na alternativní medicínu, pilulky na hubnutí, příslušenství ke zbraním a cetky s Trumpovou tématikou, napsal deník The New York Times na základě vlastí analýzy stovek reklam na Truth Social.
Od loňského října, kdy společnost Twitter převzal miliardář Elon Musk, na stejnojmenné sociální síti pozastavilo výdaje na reklamu přes 500 inzerentů. S odvoláním na své zdroje to uvedl server The Information. Inzerenti to zdůvodňují následným vývojem, který označují za kontroverzní. Denní tržby Twitteru byly 17. ledna podle webu Platformer meziročně o 40 procent nižší.Zběsilý úprk inzerentů z Twitteru. Denní tržby jdou ke dnu o desítky procent
Zprávy z firem
Truth Social získala vliv mezi krajní pravicí a stala se živým ekosystémem překypujícím aktivitou, na jehož fungování jsou potřeba peníze. Těch se jí ale kvůli obezřetnosti korporacích s obřími marketingovými budgety nedostává.
Společnost Truth Social získala dosud asi 37 milionů dolarů, hlavně od republikánských politických dárců. Podle Williama Wilkinsona, bývalého manažera Trump Media & Technology Group, mateřské společnosti sociální sítě, síť každý měsíc „propálí“ asi 1,7 milionu dolarů s cílem „nahradit platformy Big Tech společností jako hlavní způsob, jak oslovit Američany.
Strach firem z extremistických postojů
Odborníci na reklamu však tvrdí, že ostražitost předních světových značek inzerovat na krajně pravicových sociálních sítích – které se prezentují jako alternativy svobodného projevu k gigantům ze Silicon Valley provozujících Facebook a další sítě – je poháněna konspiračními teoriemi a příspěvky „hyperpartizánských“ politiků, které se na Truth Social často vyskytují.
Po řadě kontroverzních změn na populární sociální síti Twitter po převzetí stále ještě nejbohatším mužem planety Elonem Muskem přichází další. Vedení Twitteru po třech letech zmírní zákaz politické reklamy na síti, uvedla agentura Bloomberg.Další hřebík do rakve? Muskův Twitter uvolní zákaz politické reklamy
Zprávy z firem
Navíc podle nich má Truth Social relativně malou uživatelskou základnu a mnoho věkově starších uživatelů, kteří jsou pro nadnárodní značky méně žádoucí. Marketéři si také stěžují, že technologie Truth Social pro zobrazování reklam nabízí jen omezené nástroje pro sledování výkonu reklamy nebo pro zobrazování reklam uživatelům na základě jejich demografických profilů. Tyto nástroje, které jsou nyní standardem mezi většími reklamními sítěmi provozovanými společnostmi Google a Meta, jsou přitom zásadní pro určení úspěchu reklamy.
„Čím více se vzdálíte od bezpečného společenského centra, tím více se stanete okrajovým nebo extrémním v čemkoli – a tím méně peněz z reklamy dostanete,“ řekl generální ředitel reklamní poradenské firmy ID Comms Tom Denford.
Co nabízí reklama na Truth Social:
- zboží související s oblíbenými tématy konzervativců, jako například knihy pro děti o nebezpečích komunismu či průkazy „umožňující“ výjimku z očkování
- zlaté mince, bankovky a cihly; tyto reklamy často využívaly portrét Trumpa. Ale i když jsou položky často popisovány jako „zlaté“, při placení už jsou označeny jako „pozlacené“, což znamená, že mohou mít jen patinu skutečného zlata
- další zboží s Trumpovou tématikou – klobouky, trička a další často obsahující slogan nebo portrét Trumpa, ačkoli zboží nebylo nikdy prodáváno prostřednictvím oficiálních prodejních kanálů bývalého prezidenta
- fabulace – jedna reklama na dvoudolarovou bankovku obsahovala falešný tweet prezidenta Joea Bidena, v němž vyzývá Fed, aby bankovku vyřadil z oběhu
- zbraně a věci potřebné pro přežití konfliktu či katastrof
- znepokojivé fotografie navržené tak, aby upoutaly pozornost uživatele, jako jsou groteskní oční bulvy a kožní abnormality, které obvykle dobře prodávají alternativní a „zázračné“ léky
zdroj: analýza The New York Times
Americký rapper Kanye West se nedávno potýkal s vyhazovy ze sociálních sítí kvůli svým kontroverzním názorům. Nyní si kupuje síť Parler, kde se prý bude moci vyjadřovat svobodně. Konzervativci jsou umlčováni, prohlásil rapper Kanye West a koupil sociální síť
Leaders
Společnosti mohou obvykle pomocí nástrojů nabízených digitálními reklamními službami zabránit tomu, aby se jejich reklamy zobrazovaly v blízkosti slov nebo frází, které by mohly zákazníky rozrušit – jako je válka, útok nebo sebevražda. „Pro velké inzerenty je opravdu nebezpečné být úzce spojeni s nějakou politickou osobností či politickým hnutím,“ řekl Bob Hoffman, veterán z reklamního průmyslu a autor zpravodaje The Ad Contrarian. „Není v jejich nejlepším zájmu, aby vstoupili do této stoky,” míní.
Podobným výzvám čelil Twitter poté, co Elon Musk koupil společnost a řekl, že vytvoří tolerantnější prostředí pro svobodu slova. Inzerenti v reakci na tuto platformu opustili platformu nebo pozastavili své kampaně, což způsobilo výrazný pokles příjmů. „Stáhli reklamu z Twitteru, protože si nejsou jisti, že Twitter může splnit jejich požadavky na ochranu hodnoty značky. A budou pryč, dokud nebudou ujištěni, že je Twitter splní," míní Denford z ID Comms.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.