Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly patnáctý měsíc za sebou. K růstu se vrátily e-shopy

Tržby obchodů klesly patnáctý měsíc za sebou. K růstu se po roce a půl vrátily e-shopy
iStock
Dušan Kütner
duk

Maloobchodní tržby v červenci se meziročně snížily patnáctý měsíc za sebou. Tempo poklesu bylo ale nižší. K růstu tržeb se vrátily po osmnácti měsících internetové a zásilkové obchody, uvedl Český statistický úřad.

Meziročně se tržby v tuzemském maloobchodě v červenci snížily reálně o 1,8 procenta, meziměsíčně vzrostly o 0,1 procenta. Z toho za potraviny klesly o 4,2 procenta a za nepotravinářské zboží o 3,6 procenta, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 13,7 procenta.

E-shopy a zásilkové obchody se vrátily k růstu

Meziroční pokles maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval již patnáctý měsíc v řadě. Tempo poklesu se v červenci oproti předchozím měsícům snížilo. Tržby klesly za potraviny a nepotravinářské zboží, naopak za pohonné hmoty vzrostly. K růstu tržeb se vrátily po osmnácti měsících internetové a zásilkové obchody,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Ekonomická nálada v Česku stoupla, vede si lépe než celá EU

Ekonomická nálada v Česku stoupla, vede si lépe než celá EU

Ekonomická nálada v Česku se v srpnu třetí měsíc za sebou zlepšila. Země si tak vede lépe než v průměru celá EU, vyplývá z aktuálních údajů Evropské komise.

Přečíst článek

„Na první pohled možná zaujme mírnější meziroční propad, který je nyní ´jen´ 1,8 procenta, zatímco v předchozích měsících tržby klesaly o čtyři až skoro devět procent. Ve skutečnosti jde především o důsledek fungování velmi nízkého srovnávacího základu, protože loňský červenec byl z pohledu obchodníků opravdu extrémně mizerný (-12,3 procenta),“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Tržby se pohybují kolem svého dna

Z pohledu trendu se tržby v obchodech pohybují kolem dna, které je zhruba čtyř až pěti procent pod úrovní roku 2019. „Největší útlum v tomto srovnání zažívají obchody s oblečením a obuví, které ovšem své tržby dohánějí cenami. I když prodávají skoro o čtvrtinu méně než před covidem, v kasách mají více peněz,“ podotkl Dufek. Zatímco v obchodech platí Češi stále více, odnáší si z nich méně a méně zboží. „Aktuálně to vypadá tak, že z peněženek vytáhneme o 22 procent víc korun, abychom si odnesli o 4,5 procenta méně zboží,“ spočítal Dufek.

„Co čekat dál? Pokles inflace a slevové post-sezónní akce mohou zájem spotřebitelů v podzimních měsících mírně zvýšit. Na skutečný odraz ode dna to stačit asi ještě nebude, ale každopádně výsledky obchodů budou o něco příznivější,“ míní Dufek.

Marek Výborný, ministr zemědělství, Martin Kuba, hejtman, Petr Fiala, premiér, politik, Země živitelka 2023, mezinárodní agrosalon

Fiala zuří. Potravináři měli rekordní zisky. Přitom žádali pomoc

V Česku klesají ceny másla, cukru i mléka, zlevnit ale musí i další potraviny, řekl premiér Petr Fiala (ODS). Firmy mají velké zisky, lidé to ale musí pocítit na poklesu cen, řekl premiér. Podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) nesmí být marže nepřiměřené. Vláda bude apelovat na řetězce, aby nabízely víc českých potravin. Firmy z koncernu Agrofert mají za loňský rok nepřiměřeně vysoké zisky, předseda hnutí ANO Andrej Babiš by podle Fialy mohl jedním rozhodnutím ceny potravin snížit. Babiš dříve Agrofert vlastnil, pak ho převedl do svěřenských fondů. Agrofert podle mluvčího Pavla Heřmanského ale nemá takovou tržní sílu, aby ovlivnil koncové ceny na maloobchodním trhu, neurčuje ceny v obchodech.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Lidé opět nakupovali méně. Maloobchod čeká několik hubených měsíců

AKTUALIZOVÁNO: Lidé opět nakupovali méně, jedenáctý měsíc v řadě. A lepší to ještě dlouho nebude

Přečíst článek
Doporučujeme