Maloobchod táhne nakupování přes internet

Tržby v maloobchodě v srpnu meziročně stouply o 4,1 procenta. Jde o šestý růst v řadě, proti červencovým čtyřem procentům je srpnový růst nepatrně rychlejší. Proti předchozím měsícům počínaje březnem ale tržby lehce klesají.
K růstu přispěly hlavně internetové obchody, jejichž tržby stouply meziročně o 20,6 procenta a udržují si tak nadále vysoký růst. Dařilo se také prodejcům stavebnin. Vyplývá to z dat, která zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Letos v srpnu bylo o jeden pracovní den více než loni v srpnu. Bez očištění tržby meziročně stouply o 5,1 procenta. „Spotřebitelé nakupovali více nepotravinářského zboží, naopak tržby za potraviny se snížily. Nejvíce rostly tržby internetovým obchodům, o více než 20 procent, dvouciferný růst zaznamenaly také prodejny s výrobky pro domácnost, v tom zejména prodejny se stavebními materiály,“ uvedla Marie Boušková z ČSÚ.
Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve druhém čtvrtletí zrychlil na 14,5 procenta, což je nejvíce za posledních šest let. Mezi zeměmi Evropské unie byl růst třetí nejvyšší.
Byty v Česku zdražily o 14,5 procenta. Růst byl třetí nejvyšší v EU
Money
Z analýzy tržeb obchodníků je podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka zřejmé, že se zákazníci budou postupně přesouvat z obchodních center na internet. Trend byl umocněn pandemií koronaviru, v rámci které se spotřebitelé naučili nakupovat v podstatě všechny druhy zboží a služeb přes online obchody. A netýká se to jen mladší generace, ale i seniorů.
„Vysoký růst cen motivuje stále více lidí k nákupům na internetu, kde lze snadno porovnávat ceny. Díky tomu je možné nakupovat výhodněji. Navíc internetové obchody nabízí podstatně širší sortiment, než je běžné v kamenných prodejnách,“ uvedl Křeček.
Český průmysl v srpnu přešel do meziročního poklesu o 1,4 procenta z červencového růstu o 6,8 procenta. Důvodem poklesu výroby byly zejména neplánovaně prodloužené dovolené v automobilovém průmyslu a plánované odstávky v energetice. Stavební výroba poslední letní měsíc mírně zrychlila meziroční růst na 1,2 procenta z červencových 0,5 procenta. Tlumí ji zrychlující navyšování cen stavebních prací i materiálů.
Odstávky automobilek srazily výsledky celého průmyslu. Stavebnictví zase tlumí inflace
Money
Rostly hlavně tržby za nepotravinářské zboží
Tržby za prodej nepotravinářského zboží byly v srpnu o 8,9 procenta vyšší než před rokem, tržby za pohonné hmoty byly o 1,9 procenta vyšší. Tržby za potraviny klesly o 1,2 procenta. Maloobchodní prodejny letos ani loni v srpnu nebyly omezeny opatřeními proti pandemii. Letos v srpnu bylo o jeden pracovní den více než loni v srpnu. Bez očištění tržby meziročně stouply o 5,1 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 10,7 procenta a tržby za pohonné hmoty o 3,3 procenta. Naopak za potraviny klesly o 1,5 procenta.
Když se za deštivého pátečního odpoledne vydáváme na jih od Londýna hledat otevřenou čerpací stanici, tak nějak tuším, že to nebude akce na deset minut, jak jsme zvyklí.
REPORTÁŽ: Program na rodinné odpoledne v Londýně? Hledání benzínky
Money
Kromě internetových obchodů vykázaly zvýšení také všechny typy specializovaných nepotravinářských prodejen. Oproti loňskému srpnu tržby obchodů s počítačovým a komunikačním zařízením stouply o 14,6 procenta, s výrobky pro domácnost o 10,2 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 7,8 procenta, s kosmetickými a toaletními výrobky o 4,9 procenta, s oděvy a obuví o 4,6 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 1,8 procenta.
Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, jejichž tržby se zvýšily o procento. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se naopak utržilo o 1,6 procenta méně.
>>>>>>Více o české ekonomice můžete číst zde<<<<<<
V Silicon Valley založila dvě úspěšné firmy. Prodej jedné z nich jí a investorům vynesl 225 milionů dolarů. Teď Barbora Paldusová, americká vědkyně a podnikatelka s českými kořeny, svoje znalosti z vědy uplatňuje při vývoji a výrobě přírodní kosmetiky.
Přišla s technologií na urychlení výroby vakcín. Teď vyvíjí kosmetiku
Leaders
Investiční skupina Natland prodává skupinu e-shopů s módou sdružených pod značku Digital People, kam patří například Zoot.cz nebo Bibloo.cz, společnosti Across e-commerce ze skupiny CS Apparel Group. Ta v Česku zastupuje například módní značku Gap, americkou značku Under Armour a českou značku Sam 73.
Natland prodává e-shopy s módou, včetně Zoot.cz
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.