Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Domácnosti rekordně chudnou, méně tak utrácí. Maloobchodní tržby stagnují, prozatím

Obchodní centrum - ilustrační snímek
Stanislav Šulc / Newstream
 ČTK

České domácnosti se již připravují na nejhlubší pokles reálných mezd v novodobé historii a tak méně utrácí. Maloobchodní tržby v březnu podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) klesly ve srovnání s předchozím měsícem o 0,1 procenta.

Reklama

Tržby v maloobchodě v březnu zrychlily meziroční růst na 5,4 procenta z únorových revidovaných 4,1 procenta. Výrazně si polepšily hlavně prodejny nepotravinářského zboží, které byly loni zavřené kvůli epidemii koronaviru. Nižší tržby naopak letos měly internetové obchody, uvádí statistiky ČSÚ. 

Meziroční statistika ale není podle ekomonů směrodatná kvůli nízké srovnávací základně. „V březnu 2021 v Česku na plné obrátky zuřila koronavirová pandemie, která si tehdy vyžádala dokonce uzavření hranic okresů. Překonání této mety tak stěží o něčem vypovídá,“ uvedl Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus. 

nákupy, ilustrační foto

Petr Dufek: Obchod čeká těžký rok. Lidé šetří

Letošní roku bude pro maloobchod velmi slabým rokem. K pozvolnému útlumu nakupování dochází vlivem inflace už nyní. A bude hůř, píše ve svém komentáři hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

Přečíst článek

Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny s oděvy a obuví, tržby v nich proti loňskému březnu vzrostly více než trojnásobně. Ovšem loni v březnu měly prakticky zavřeno. Předpandemické úrovně tržeb nedosáhly. „V porovnání s rokem 2019 byly o čtvrtinu nižší,“ podotkla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Reklama

Nákupní boom se nekoná

Vysoká meziroční tempa růstu vykázaly i další skupiny prodejen s nepotravinářským zbožím, například prodejny domácích potřeb (+17,3 procenta a zároveň překonaly konec roku 2019 o 12 procent) či prodejny sportovního vybavení (+17,8 procenta, za rokem 2019 ale zaostávaly o pět procent). Dařilo se rovněž prodejcům na stáncích a trzích, i ti ovšem zaostávaly proti roku 2019 o téměř 16 procent.

Naopak e-shopy si v tržbách pohoršily téměř o pětinu. „Pokles prodeje internetových a zásilkových obchodů byl ovlivněn vysokou srovnávací základnou z loňského roku,“ uvedla Gotvaldová.  Právě před rokem totiž internetové obchody představovaly de facto jedinou možnost realizace nákupů, a návrat k normálu tak pro ně představuje ochlazení poptávky.

Za celé první čtvrtletí letošního roku se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 6,3 procenta. „Spotřebitelé za pohonné hmoty utratili reálně o 14,8 procenta více než v loňském roce, za nepotravinářské zboží o 10,5 procenta více, naopak za potraviny tržby klesly o 1,4 procenta,“ dodala ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Česká národní banka, ilustrační foto

Zpátky v devadesátkách. Dvojciferná inflace bude určitě i po zbytek roku, míní ekonomové

Zdražování předčilo očekávání analytiků. Tuzemská inflace, která patří mezi nejvyšší v Evropské unii, výrazně snižuje kupní sílu úspor českých domácností a může podle ekonomů vést k zániku firem, které nebudou schopny přenášet zvýšené náklady do koncových cen.

Přečíst článek

Za pozornost podle ekonomu spíše stojí srovnání s předchozím měsícem, tedy letošním únorem. Zde naopak došlo k poklesu maloobchodních tržeb o 0,1 procenta. „Jedná se tak patrně o první vlaštovku ochlazování ochoty spotřebitelů utrácet a nástup trendu, který bude zřejmě pokračovat i v nadcházejících měsících,“ dodal Hradil.

Právě v březnu totiž podle něj do úvah spotřebitelů začaly vstupovat možné dopady války na Ukrajině a hlavně dramatického zdražování energií. Podle dat o spotřebitelském sentimentu se následně začala nálada českých domácností znatelně zhoršovat a jejich nákupní úmysly se stávaly méně ambiciózními.

Dosavadní data zahraničního obchodu podle ekonoma Jiřího Poura z UniCredit Bank ukazují nadále poměrně solidní chuť domácností utrácet, ovšem to se během roku pravděpodobně změní. „V celém letošním roce neočekáváme pro maloobchod příliš oslnivé výsledky, neboť poptávka domácností bude brzděna nejhlubším poklesem reálných mezd v novodobé historii (přes pět procent) kvůli vysoké inflaci, a nepříznivě se může projevit i růst úrokových sazeb. Pro celý letošní rok tak očekáváme, že růst spotřeby domácností výrazně zpomalí.

Pečivo podraží

Zdražilo všechno kromě lihovin. Nárůst cen je rychlejší, než se předpokládalo

Meziroční růst spotřebitelských cen v Česku je nejvyšší od prosince 1993. Inflace v dubnu zrychlila na 14,2 procenta z březnových 12,7 procenta. Vliv na to měly zejména ceny bydlení, pohonných hmot a potravin.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme