FOTOGALERIE: Ukrajina opravuje zničený obří letoun Mrija. Nutnost, symbol, nebo pošetilost? ptají se kritici
Dělníci na letišti Hostomel nedaleko Kyjeva kousek po kousku rozebírají trosky dřívější národní chlouby, největšího dopravního letadla na světě se šesti motory Antonov AN-225 Mrija. V ruce mají plány na opravu letounu zničeného Rusy hned po začátku invaze na Ukrajině loni v únoru. Nákladná a gargantuovská rekonstrukce letadla ale Ukrajince dělí. Pro mnohé je to naděje, že když se podaří opravit jejich „Sen", jak zní v překladu název Mrija, podaří se obnovit i celou zemi. Kritici ale namítají, že peníze jsou potřeba jinde, napsal deník The New York Times.
Z trosek letounu s délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru již zmizely gigantické dvojité ocasní ploutve, které kdysi sahaly do výšky šestipatrové budovy. Stejně tak ocasní plochy, vztlakové klapky, hydraulické systémy, palivová čerpadla a tři ze šesti motorů letounu, který byl zničen v bojích v prvních dnech ruské invaze na Ukrajinu.
Podívejte se ve fotogalerii, jak Mrija vypadala po ruském útoku a před ním:
Ovšem válka už přes rok stále zuří, Ukrajince čeká nekonečná práce na obnově země, vždyť zničeny byly tisíce domů, nemocnic, škol a mostů. V porovnání s tím je práce na letadle stěží hlavní prioritou.
Mrija jako symbol naděje na obnovu celé země
Podle vedoucích pracovníků letecké společnosti Antonov, která Mriju vlastní, je to ale myšleno částečně jako inspirace. Říkají se, že pokud se podaří obnovit něco tak gargantuovského a složitého, jako je toto letadlo, bude to možné i se zbytkem země, napsal The New York Times.
V místech, kde na dně Baltského moře loni v září explodovalo potrubí plynovodů Nord Stream 1 a Nord Stream 2, se několik dní před výbuchy pohybovaly ruské válečné lodě. S odkazem na informace tajných služeb a vlastní analýzy to napsal německý zpravodajský server t-online. Podle něj šlo o plavidla, která měla potřebné vybavení na to, aby případně mohla umístit na mořské dno nálože s trhavinou.U plynovodů Nord Stream operovaly v době výbuchů ruské vojenské lodě, uvedl německý web
Politika
„Lidé by měli mít naději," řekl Vladyslav Valsyk, zástupce ředitele a hlavní inženýr státního podniku Antonov. „Musí vědět, že Mrija není opuštěná. Ano, je před námi spousta práce, ale pracujeme na tom,“ podotkl.
Kritici však tvrdí, že věnovat peníze a energii na opravu letadla teď není priorita. Valerij Romaněnko, letecký analytik, řekl ukrajinským médiím, že společnost Antonov by se měla během války soustředit pouze na „něco naléhavého pro ozbrojené síly“, jako je výroba dronů. „Jsou to jen slova,” řekl o plánu na záchranu Mriji.
Zájem projevil i Richard Branson
Prezident Volodymyr Zelenskyj loni v květnu oznámil, že Ukrajina přebuduje Mriju, jediný exemplář, který byl kdy dokončen. A zájem jeví i v zahraničí. Během léta navštívil vrak britský podnikatel a letecký nadšenec Richard Branson a vyjádřil nadšení z pomoci při jeho obnově, až přijde čas. Antonov minulý týden oznámil zahájení záchranné operace a konstrukčních prací, ale uvedl, že sestavení nového funkčního letounu si počká až na dobu po válce.
Vše o ruské invazi na Ukrajinu čtěte zde:
Antonov říká, že letadlo má komerční potenciál – když si ho pronajmou společnosti v energetickém průmyslu, například k přepravě obrovských kusů zařízení pro elektrárny na celém světě, hodinová cena je asi 32 tisíc dolarů (asi 705 tisíc korun). Společnost také uvedla, že letadlo je neocenitelné i jako symbol Ukrajiny.
Obnova ukrajinské ekonomiky po ruské invazi bude stát 411 miliard dolarů (devět bilionů korun), což je 2,6násobek odhadovaného hrubého domácího produktu (HDP) Ukrajiny za loňský rok. Vyplývá to z nové studie Světové banky (SB), OSN, Evropské komise (EK) a Ukrajiny, na kterou se odvolává agentura Reuters. Předchozí odhad z loňského září počítal s náklady 349 miliard dolarů.Obnova ukrajinské ekonomiky bude stát 411 miliard dolarů, tvrdí nový odhad
Money
Ale bývalý inženýr ve společnosti Antonov, Anatolij Vovnyanko, řekl ukrajinským médiím, že nevěří, že společnost někdy získá zpět své peníze prostřednictvím obchodních smluv. „Nikdo Mriju nepotřebuje. Ty peníze se nikdy nevrátí," tvrdí.
Dokonce i hlavní atraktivita letadla – jeho gigantické rozměry – vyvolala kritiku jako „pozůstatek sovětské mentality“, kterou Ukrajina dnes rozhodně nepotřebuje. „Sověti postavili největší lokomotivu světa, buldozer, cukrovar, huť na železo a tak dále,“ napsal jeden z kritiků přestavby Serhij Marčenko na Facebooku. „Všechny tyto obří věci mají jedno společné: nesmyslnost," míní.
Strakonická textilní firma Moira, která vyrábí funkční prádlo, dokončila tříletý vývoj a testování nové kolekce pro ozbrojené složky i hasiče. Několik tisíc kusů z kolekce nedávno dodala ukrajinské armádě. Další takové oblečení si od ní nově objednala Celní správa a Vězeňská služba. Na veletrhu v Německu projevili zájem o tuto kolekci zástupci různých světových armád i policie. Moira měla loni obrat 125 milionů korun a zisk kolem devíti milionů korun.Ukrajinci válčí v tričku od Moiry. Zájem mají i francouzští četníci
Zprávy z firem
Při opravě by mělo pomoci to, že Mrija v sobě obsahuje některé díly stejně jako jiné letadlo ukrajinské výroby Ruslan, kterých třeba v Německu stále léta šest. Přesné díly se tak dají vyrobit na zakázku podle nich. Kladem také je, že společnost Antonov má ve skladu kompletní a nepoškozený trup Mriji, který je pozůstatkem nakonec před lety opuštěného plánu na stavbu druhého nákladního obra. Na tento trup lze montovat díly zachráněné ze zničeného letounu i ty nové.
Návrat na nebe bude v Evropě i Státech těžký
Dosud se podařilo zachránit tři ze šesti proudových motorů, vztlakové klapky, části hydraulických systémů, některé části podvozku, palivová čerpadla a ocasní plochy, řekl deníku NYT zástupce ředitele společnosti pro dopravu Maksym Sanotskyj. Připustil ale, že certifikace nového letadla jako letuschopného u evropských a amerických regulačních orgánů bude výzvou.
Firma i její lidé ale obnově věří. „Zeptejte se kohokoli na Ukrajině. I dvouleté dítě vám řekne, abychom Mriju znovu postavili,“ prohlásil osmašedesátiletý Valentyn Kostjanov, který má k Mriji opravdu blízko – již v osmdesátých letech totiž pracoval na výrobě původního letounu.
Poté, co západní dokumentární film o vězněném opozičním politikovi Alexeji Navalném získal Oscara, byli tento týden kritici Kremlu oslavováni. Jeho politické hnutí se však zmítá v chaosu a někteří ukrajinští politici tvrdí, že si cenu nezaslouží, píše agentura Reuters.Ruská opozice vůči Kremlu a Putinovi byla oceněna Oscarem. Potácí se však v chaosu
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.