USA jsou venku z covidové krize. Ne díky vládě, ale miliardovému turné Taylor Swift
Vlády všech zemí postižených covidovým propadem ekonomiky hledaly lék na co nejrychlejší návrat k předcovidovým číslům. Spojené státy z této agonie dostalo turné zpěvačky Taylor Swift, které trhá rekordy v návštěvnosti. Ekonomiku rozběhla snaha obchodníků prodat vše, co třiatřicetiletou megahvězdu současné pop-music připomíná – od triček a make-upů po koblihy. A fanoušci ochotně platí, napsal deník The Wall Street Journal.
Je to jednoduché: Když Taylor Swift přijede do některého města na koncert svého aktuálního Eras Tour, její fanoušci přezdívaní „swifties“ vyrazí nejen na koncert, ale utrácet obecně. Plní hotely, restaurace a bary ve dvaceti městech Spojených států a jejich provozovatelé svorně tvrdí, že turné jim pomohlo zotavit se z ekonomických ran způsobených pandemií tím, že přivedlo zpět turisty – a jejich peněženky, uvedl The Wall Street Journal.
Co vše provází letošní turné Eras Taylor Swift v USA? Podívejte se ve fotogalerii:
Turné podle odhadů vydělá miliardu dolarů
Eras Tour, které začalo v březnu a skončí v USA 9. srpna, je na dobré cestě stát se největším v historii koncertů pop-music a potenciálně vydělat jednu miliardu dolarů. Plní fotbalové stadiony, na které se vejde přes 70 tisíc lidí, a vzhledem k tomu, že zpěvačka i její „swifties“ často zůstávají ve městě několik dní, dává to místním podnikům čas luxovat jejich peníze.
Bruce Springsteen letos objíždí Evropu. Navzdory přibývajícím létům stále ukazuje, proč je žijící legendou. I úterní koncert ve Vídni byl prvotřídním hudebním výkonem, ale i příležitostí k zamyšlení. Ten si ostatně našli i ekonomové.REPORTÁŽ: Springsteen do Vídně přivezl skvělou hudbu, radost i dojetí. A možná i inflaci
Enjoy
Aby jejich provozovatelé dostali fanoušky do svých obchodů, prodávají koblihy s tváří Taylor Swift, připravují koktejly pojmenované po jejích písních a třeba slavné muzeum country a pop-music v Nashvillu uspořádalo výstavu zpěvaččiných kostýmů v termínu shodujícím se s datem nashvillského koncertu. A fanoušci utrácejí i za mnoho dalších věcí, třeba za make-upy, masky a oblečení, aby vypadali jako jejich idol.
„Poté, co lidé museli zůstat během pandemie doma, jsou ochotni absolvovat 'víkendový útěk' za Taylor Swift. Poptávka po tom jít se bavit ven a do společnosti byla dlouho zadržovaná. A teď jsou lidé ochotni cestovat daleko, aby ji viděli," řekla WSJ hlavní analytička ekonomické výzkumné firmy Camoin Associates Mara Klaunigová.
Zájem by stačil na devět set koncertů
O ekonomické síle turné hovořily již čísla po zahájení předprodeje vstupenek na její šňůru loni na podzim. Webové stránky společnosti Ticketmaster vlastněná pořadatelem jejích koncertů Live Nation se 15. listopadu pod náporem zájemců o lístky zhroutily a 3,5 milionu lidí nepomohl ani jejich status „ověřeného fanouška“, jakési formy VIP členství v prodejní síti.
Po prodeji hudebních práv ke katalogům věhlasných hvězd světové scény jako například Boba Dylana, Bruce Springsteena, Davida Bowieho či Genesis se schyluje k další, tentokrát znovu rekordní transakci. Na prodej je katalog skupiny Queen a cena by mohla přesáhnout miliardu dolarů (asi 22 miliard korun), uvedl server CNN.Na trhu s hudebními právy se chystá rekordní transakce. Na prodej je katalog kultovních Queen
Trhy
Vstupenek se dočkalo jen 1,5 milionu, ostatní dva miliony byly zařazeny na čekací listinu. Poptávka po vstupenkách byla tak vysoká, že na základě návštěvnosti stránek Ticketmaster společnost ve svém blogovém příspěvku tvrdila, že Taylor Swift „by musela odehrát přes 900 koncertů na stadionech, téměř 20krát více, než má v plánu,“ napsal tehdy server MusicBusinessWorldwide. A dokonce i politici začali veřejně zpochybňovat fúzi Ticketmasteru a Live Nation z roku 2010 s tím, že na trhu distribuci vstupenek na koncerty tak nyní není dostatečná konkurence.
Poptávka po vstupenkách byla tak vysoká, že na základě návštěvnosti stránek Ticketmaster společnost ve svém blogovém příspěvku tvrdila, že Taylor Swift by musela odehrát přes 900 koncertů na stadionech, téměř 20krát více, než má v plánu,“ napsal po zahájení předprodejů loni v listopadu server MusicBusinessWorldwide.
Chicago a Minneapolis překonaly historické rekordy v počtu obsazených hotelových pokojů, když tam Taylor Swift vystupovala. V Cincinnati dosáhly výdaje spojené s turné Taylor Swift odhadem 48 milionů dolarů, alespoň podle městské turistické kanceláře Visit Cincy.
21. června 1948 svolalo vydavatelství Columbia do newyorského hotelu Waldorf Astoria tiskovou konferenci. Na ní šéf firmy Edward Wallerstein představil novou technologii nahrávání zvuku na dlouhohrající (long play neboli LP) desku z vinylu. Firma rovnou představila katalog se 135 nahrávkami vylisovanými v desítkách tisíc kusů a směle prohlásila, že je schopna je ihned prodat. Stalo se - a vinylová “elpíčka” se prodávají dodnes.Vinylová LP deska slaví 75 let. Před lety přežila klinickou smrt, slaví návrat ve velkém stylu
Enjoy
„Je to mocná síla," řekla o zpěvačce generální ředitelka společnosti Visit Cincy Julie Calvertová. „Dokonce i lidé bez lístků cestovali do města, kde zrovna koncertovala, jen aby jí byli nablízku,“ dodala.
Swiftconomika nabírá globální rozměr, Češi mají smůlu
Swiftconomika ovšem nekončí, naopak nabírá globální rozměr. Taylor Swift minulý měsíc na svých webových stránkách oznámila, že Eras Tour zamíří i do Asie, Austrálie, Evropy a Jižní Ameriky. A když začátkem tohoto měsíce musel Ticketmaster odložit prodej vstupenek na představení ve Francii kvůli závadě, čekalo na nákup vstupenek více než 900 tisíc zájemců – a to se čtyři pařížské koncerty uskuteční až v první půli května 2024.
A na rozdíl od dosavadních koncertů hvězd nejvyšší světové ligy pop-music má Taylor Swift v plánu téměř v každém městě minimálně dva koncerty, v londýnském Wembley dokonce šest. Ale Česko má smůlu – Prahu aktuální ikona hudební branže mine, na rozdíl od Varšavy a Vídně, kde vystoupí vždy třikrát, či Mnichova, kde má koncerty dva.
AKTUALIZOVÁNO Rekordmankou v historii hudebních cen Grammy se stala jednačtyřicetiletá zpěvačka Beyoncé, která na letošním slavnostním udílení obdržela svůj 32. zlatý gramofonek. Ikona R&B tak překonala 26 let starý rekord britského dirigenta maďarského původu George Soltiho, který jich za celou svou kariéru získal 31. Zpěvák Harry Styles zvítězil v prestižní kategorii album roku, rapperka Lizzo získala ocenění za nahrávku roku. Objevem roku je Samara Joy a cenu za skladbu roku si odnesla 73letá bluesová zpěvačka Bonnie Raittová.Královna Beyoncé, pokořila rekord a ovládla hudební ceny Grammy
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.