V celém Rakousku dnes nejezdí vlaky, železničáři stávkují za vyšší platy. Mezinárodní doprava kolabuje
Rakouští železničáři o půlnoci vstoupili do jednodenní stávky. Zasaženy jsou i mezinárodní spoje včetně těch mezi Rakouskem a Českou republikou či Německem. Stávka se projevuje i zvýšeným provozem na rakouských silnicích. V Linci situaci ještě dál zkomplikovala akce klimatických aktivistů z hnutí Letzte Generation (Poslední generace), kteří se přilepili k vozovce na jednom z dálničních přivaděčů.
Na celých dnešních 24 hodin téměř utichl provoz na rakouské železnici. Drážní zaměstnanci požadují kvůli 11procentní inflaci zvýšení platů o zhruba 12 procent. Zástupci zaměstnavatelů v neděli nabídli jen 8,4 procenta a kolektivní vyjednávání bylo přerušeno.
Jednodenní stávka se týká mimo jiné všech mezinárodních spojení s Rakouskem. České dráhy upozornily, že náhradní doprava v Rakousku není zajištěna, a to ani v přeshraničních úsecích. U nočních spojů, například mezi Prahou a Curychem nebo Vídní a Berlínem je provoz omezen už od nedělního večera až do úterního rána. České dráhy zajišťují provoz všech vlaků mezistátní dálkové dopravy na území České republiky do a z poslední pohraniční stanice.
Nejvíc nyní Radima Jančuru, majitele žlutých autobusů a žlutých vlaků, baví gastro. Koupil už druhý hotel v rakouských Alpách, a jak říká, chce vybudovat novou úroveň gastronomických služeb. Je to poněkud nečekaný posun, protože jeho hlavním byznysem je doprava. Dlouho sváděl souboj s Českými drahami i s jinými dopravci. Nakonec se mu povedlo vybudovat nejsilnější soukromou dopravní firmu v Česku. Dál ji rozvíjí, je kritický k vládě, ale do jeho srdce se zasekl restaurační byznys.Radim Jančura: Autobusy a vlaky od příštího roku zdraží o deset až patnáct procent
Leaders
Česká soukromá společnost RegioJet oznámila, že všechny své spoje z Břeclavi do Vídně a z Vídně do Břeclavi nahradí svými žlutými autobusy. Budapešťské spoje pojedou odklonem přes Bratislavu. Německý železniční dopravce Deutsche Bahn oznámil, že zasaženy budou ještě i jeho noční vlaky z dneška na úterý.
Obecní dopravní společnosti včetně metra či provozovatelů tramvajových sítí zůstávají v provozu. V Salcburku však nejezdí trolejbusy a ve Vídni městské vlaky.
Dopravní kolaps překračuje hranice
Na silnicích a dálnicích by měli motoristé počítat s hustším provozem. Rakouská železniční společnost ÖBB přitom vybízí své zákazníky, aby odložili zbytné cesty nebo využili alternativní způsob dopravy. Rakouský automotoklub dokonce lidem doporučuje, aby pokud možno pracovali z domova.
„Zvláště na městských dálnicích v metropolitních oblastech Vídně, Klagenfurtu, Innsbrucku a Lince je třeba počítat s kolonami a zdrženími,” řekl deníku Der Standard mluvčí rakouské správy silnic a dálnic (Asfinag).
V nejbližších měsících se chystá říct si o přidání platu 19 procent Čechů. To je nejméně v Evropě a výrazně za světovým průměrem, který činí 35 procent. Vyplývá to z průzkumů celosvětové zaměstnanosti poradenské firmy PwC, kterého se zúčastnilo 52 195 pracovníků ve 44 zemích. V ČR byla dotázána přibližně tisícovka respondentů.Jen pětina Čechů si při inflaci řekne o zvýšení platu. Je to výrazně pod evropským průměrem
Money
V Linci se podle policie přilepili tři aktivisté na vozovku dálničního přivaděče, čímž dopravní situaci v oblasti dále zkomplikovali.
Šéf ÖBB Andreas Matthä v pondělí ráno rozhlasové stanici Ö1 řekl, že pro stávku nemá „žádné pochopení”. Nabídka zaměstnavatele v kolektivních vyjednáváních byla podle něj „víc než férová a více než atraktivní”. Matthä očekává, že v úterý se provoz do značné míry vrátí k normálu.
V Rakousku je podle ÖBB za normálních okolností na cestě zhruba 8000 osobních a nákladních vlaků různých provozovatelů. Vlakem denně v alpské republice cestuje zhruba milion lidí.
Čína zažívá největší lidové bouře od roku 1989, ropa proto prudce zlevňuje. To může těšit české motoristy, ne však ty maďarské – těm pohonné hmoty kvůli včerejšímu omezení stropů zdraží, komentuje dění na trzích na prahu nového týdne ekonom Lukáš Kovanda.Lukáš Kovanda: Maďaři nemají dost benzínu. Orbán kapituluje před zákonem trhu
Trhy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.