Vánoce se blíží. I kamenné prodejny se musejí chovat jako e-shop, jinak zkrachují, tvrdí odborníci
Obchodníky čeká nejdůležitější sezona v roce – Vánoce. Kamenné prodejny budou natřískané k prasknutí, přesto skutečný nákup učiní jen zlomek návštěvníků. Jak jejich podíl zvýšit? Nejlépe službami podobnými těm z e-shopů, shodli se odborníci na retail, kteří vystoupili na konferenci Boost your business!, kterou pořádal byznysový portál newstream.cz.
„Možná si budete chvíli ťukat na čelo, ale tohle vám ještě nikdo neřekl: Pokud chcete v současné době zvýšit tržby, vsaďte na neloajální zákazníky,“ uvedl na konferenci Boost your business! Arjun Singh z poradenské společnosti Arthur D Little, který se zaměřuje na globální trendy v maloobchodě. „Zní to jako paradox, ale právě neloajální zákazníci nyní utrácejí a jsou ochotní zaplatit i více než vaši věrní klienti. Z těch už další peníze nedostanete,“ dodal Singh.
Právě tento přístup je jednou z rad, které před nadcházející vánoční sezonou obchodníci dostali. Přitom právě český retail se v posledním roce dostává pod tlak. Podle dat Českého statistického úřadu se tržby v maloobchodu za srpen propadly meziročně o 8,8 procenta a tržby klesají s výjimkami již od jara.
Následující měsíce přinesou spoustu výzev pro všechny obchodníky. Na jedné straně je budou tížit rostoucí náklady na energie a mzdy, na straně druhé budou tlaky od zákazníků, kteří nebudou ochotni platit vyšší ceny za zboží a služby. Jak z toho ven? Jednu z možných odpovědí na to přinesla konference Boost your business!, kterou pořádal byznysový portál newstream.cz. Hlavní radou úspěšných podnikatelů je digitalizace. Digitalizace je nezbytností pro všechny obchodníky. Jinak je krize smete
Zprávy z firem
„K meziročnímu poklesu tržeb v maloobchodě přispěl vývoj prodeje potravin i nepotravinářského zboží. Tržby těchto odvětví klesaly nepřetržitě již čtvrtý měsíc a v srpnu se pokles ještě prohloubil. Na snížení maloobchodních tržeb se podílel i nižší prodej pohonných hmot, avšak oproti předchozímu měsíci pokles zmírnil,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Zaveďte služby e-shopů
Výrazně pak propadají také tržby e-shopů, a to vůbec poprvé v historii. Je to ale zkreslené mimořádně vysokou srovnávací základnou loňského roku, kdy vrcholila pandemie covidu-19, byla zavřena řada obchodů a lidé nakupovali převážně přes internet.
Prohlédněte si fotogalerii z konference Boost your business!:
„Právě služby e-shopů přitom mohou být klíčovým ukazatelem, aby lidé nakonec nakoupili právě ve vašem obchodu,“ uvedl CEO Global Payments Igor Žganjer. „Běžné to je například při nákupu obuvi či oblečení. Pokud nemáte zákazníkovu velikost a nabídnete mu, že si ji může vyzvednou či vyzkoušet nejpozději druhý den, je vysoce pravděpodobné, že právě u vás nakoupí,“ dodal Žganjer.
Maloobchod se v posledních několika letech mění v důsledku ekonomických i technologických změn a řady krizí. Mění se kvůli tomu podmínky fungování na trhu i chování spotřebitelů, a to natolik zásadně, že je třeba tomu přizpůsobit i nabídku služeb, jinak hrozí, že podnikatelé o své zákazníky přijdou. Shodli se na tom řečníci i diskutující na konferenci Boost your business, kterou pořádal server newstream.cz. Generálním partnerem akce byla společnost Global Payments.Doba se změnila. Zákazníka je potřeba si hýčkat, shodují se experti napříč trhem
Newstream TV
Podle dat Global Payments uvedení těchto služeb zvyšuje tržby obchodníkům v průměru o pět až deset procent. „O dalších 12 až 18 procent pak vzrostly v průměru obchodníkům, kteří zavedli platbu kartou,“ prozradil Josef Kunčar z VISA.
A potvrzuje to také spolumajitel a výkonný ředitel Klenotnictví JK Dušan Mynarčík, tedy člověk z velmi tradičního a na přímém prodeji postaveném byznysu. „On-line u nás nakupuje desetina zákazníků. Ale e-shop pro nás funguje jako výkladní skříň, klienti si zboží prohlédnou na webu, předvyberou a nákup uskuteční v našem showroomu. Online většinou nakupují zákazníci, kteří už s námi mají nějakou zkušenost,“ vysvětluje Mynarčík.
Karlu Giebischovi se podařilo navzdory hendikepu rozjet úspěšné podnikání. Na Olomoucku patří k nejvyhledávanějším masérům, což mu vyneslo i titul živnostníka roku 2020. „Být sám za sebe je náročnější, ale můžete vymýšlet a zkoušet nové možnosti, experimentovat,“ říká nevidomý masér Karel Giebisch, který se o své podnikatelské zkušenosti podělí 18. října na konferenci Boost your business! Tu spolupořádá server newstream.cz.Nevidomý masér živnostníkem roku: Cesta k úspěchu? Touha a spousta testování
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.