Vejce jako symbol drahoty. Cena rostla v celé EU, ale v Česku nejvíc

Ceny vajec byly v lednu v Evropské unii meziročně vyšší o 30 procent, uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Nejvyšší nárůst ze zemí unijního bloku zaznamenala Česká republika, kde vejce zdražila o 85 procent.
Po České republice se cena vajec nejvíce zvýšila v dalších dvou středoevropských zemích - v Maďarsku o 80 procent a na Slovensku o 79 procent. Na opačném konci žebříčku se umístilo Německo a Lucembursko, kde cena shodně stoupla o 18 procent. V Česku jedno vejce běžně stojí přes šest korun.
Za růstem cen, který nepřestává trápit české spotřebitele i ekonomiku, stojí nadále nejvíce růst cen všeho spojeného s bydlením. Stále větší vliv pak mají potraviny, které v Česku zdražují z celé řady důvodů. Mimo jiné i kvůli vybíjení chovů drůbeže v důsledku ptačí chřipky. Navzdory tomu však řada lidí stále bude opakovat nesmysl o tom, že Česká národní banka nedělá dost, aby srazila inflaci. Mýtus o všemocné ČNB však neplatí zejména v aktuálních ekonomických podmínkách.
Stanislav Šulc: Za inflací nestojí ČNB. Větší vliv má ptačí chřipka
Názory
I když nejnovější údaje o vývoji spotřebitelských cen ukazují, že míra inflace v eurozóně v únoru klesla na 8,5 procenta, ceny potravin, alkoholu a tabáku pokračovaly v růstu. Zvýšily se o 15 procent, avšak vejce samotná se ještě negativně vydělují. Před dvěma lety činila inflace u vajec jedno procento, rok poté vzrostla na sedm procent.
Tuzemský průmysl nakročil do nového roku zle. Průmyslová produkce se meziročně propadla, a to poprvé od loňského dubna. Propad činí 1,4 procenta. Meziměsíčně je pád rovněž nečekaně silný, o 2,7 procenta, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Český průmysl drtí kleště energetické drahoty a hrozby recese. V lednu zklamal
Názory
Vejce jsou důležitou potravinou jak pro chudé rodiny, tak pro gurmány. Vejce se tak stalo symbolem toho, jak se v EU zvyšují životní náklady.
Ministerstvo zemědělství oznámilo, že povede meziresortní skupinu, která se bude věnovat vysokým cenám potravin. Součástí budou zástupci ministerstva financí, ministerstva průmyslu a obchodu, zástupce úřadu vlády a Národní ekonomické rady vlády (NERV), skupina se poprvé sejde v úterý 21. března, kdy bude mít k dispozici nejnovější data Českého statistického úřadu (ČSÚ) za únor.
„Jde o to, abychom v rámci zákonných pravomocí naplno a tvrdě uplatnili všechny možnosti, co máme, pokud zjistíme, že se děje něco nekalého v celém dodavatelském řetězci,” řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL).
Český statistický úřad oznámil, že meziroční růst spotřebitelských cen v ČR letos v únoru zpomalil z lednových 17,5 procenta na 16,7 procenta. Vliv na celkovou inflaci měly opět také ceny potravin a nealkoholických nápojů, jejichž meziroční růst se v únoru zmírnil z lednových 24,8 procenta na 23,9 procenta. V únoru vzrostly ceny rýže o 31,9 procenta, mouky o 36,1 procenta, vepřového masa o 31,1 procenta, polotučného trvanlivého mléka o 39,5 procenta, vajec o 95,2 procenta, margarínu a ostatních rostlinných tuků o 39,8 procenta a cukru o 75,1 procenta. Opoziční hnutí ANO a SPD obviňují vládu, že proti růstu cen nic nedělá a inflaci podcenila.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.