Většina Čechů chápe správně pojem inflace. Jejich povědomí o světě investic ale roste pomalu

Pojem inflace chápe správně 78 procent Čechů a téměř tři čtvrtiny lidí vědí, že s investováním se oproti spoření pojí větší výnosy i riziko. Vyplývá to z aktuálního průzkumu investiční platformy Portu vypracovaného s agenturou Ipsos. V porovnání s loňským podzimním šetřením investiční gramotnost Čechů sice stoupla, podle autorů průzkumu roste ale povědomí o světě investic pomalu.
Růst indexu autoř průzkumu dávají do souvislosti se současnou situací na trhu, která lidi nutí řešit aktivně své finance. Inflace v Česku překročila v dubnu 14 procent a je nejvyšší za téměř 30 let.
V průzkumu se měřila znalost Čechů v oblasti investic. Hlavním cílem bylo zjistit úroveň vědomostí o investování, spoření, rizicích výnosu, vlivu inflace a ověřit znalosti trhu s akciemi. On-line dotazník vyplnil na přelomu dubna a května reprezentativní vzorek populace zhruba tisícovky respondentů.
„Současná situace na trzích a v ekonomice nutí lidi více přemýšlet, jak nakládat se svými investičními prostředky. Lidé tak více shánějí informace, obracejí se pro radu a obecně více své investice řeší. To je alespoň jedna z mála pozitivních věcí na současné situaci,“ podotkl ředitel externí komunikace a obchodu Burzy cenných papírů Praha Jiří Kovařík.

Inflaci lze porazit jen investicemi. Ženy přitom naráží na stereotypy a časové limity
LeadersNebát se a začít investovat. Klidně jen se stokorunami pravidelně ukládanými do fondů. Tak by měly začít investovat ženy podle zkušených investorek, které se zúčastnily konference „Ženy jako investorky: Jak ochránit své peníze“ pořádané byznysovým portálem newstream.cz. Jinak jim hrozí velké problémy zejména v pokročilejším věku, kdy jim státní penze nedokáže pokrýt i běžné výlohy.
Nejlepší znalosti prokázali respondenti mezi 45 a 53 lety. Největší zásluhu na růstu indexu investiční gramotnosti mají ale lidé mezi 18 až 35 lety, což si autoři průzkumu vysvětlují tím, že mladí mohou mít problém vyjít s penězi. Nutí je to aktivněji řešit osobní finance. „Musí se o peníze více zajímat, a možná právě proto roste i jejich investiční gramotnost,“ uvedl Radim Krejčí, zakladatel on-line investiční platformy Portu, která se zavázala dlouhodobě měřit, jak jsou na tom Češi se znalostmi v investování. Mladí se nejvíce zlepšili v pochopení témat diverzifikace, rozdílu mezi spořením a investováním a v principu složeného úročení.
„V době nejvyšší inflace za posledních zhruba 30 let je více než kdy jindy důležité investovat, aby se člověk neochuzoval o kupní sílu svých úspor. Základním vstupem pro dobré investování je právě finanční gramotnost. V tomto ohledu u nás stále máme co zlepšovat,“ komentuje ekonom Lukáš Kovanda.
Oproti podzimu se zlepšily také znalosti žen, podle výkonné ředitelky Asociace pro kapitálový trh Jany Brodani se lépe vyznají v inflaci, v diverzifikaci rizik i v rozdílu mezi spořením a investováním. „Oproti tomu za muži stále výrazně zaostávají, když přijde na komplexnější témata, jako je měnové riziko, složené úročení nebo zdanění cenných papírů,“ sdělila Brodani.

Jak investují ženy? Rozvážně, zodpovědně a s lepšími výsledky než muži
MoneyŽen mezi investory přibývá. Možná i v důsledku covidové krize a současných geopolitických turbulencí chtějí být ženy na budoucnost lépe připravené. Jsou to právě tyto kritické momenty, které ve vší nahotě ukazují, jaké jsou ženy investorky. Možná, že si tolik nevěří, ale na rozdíl od mužů nedělají impulzivní rozhodnutí. Nechybí jim racionalita a trpělivost. I díky tomu si jejich investiční portfolia vedou dlouhodobě lépe než ta, která spravují muži. To také dokazují data investiční platformy Portu.
Lepší znalosti mají respondenti s ukončeným vysokoškolským vzděláním a ti, kteří bydlí ve velkých městech. Stejně jako loni na podzim, kdy Portu vydalo první data investiční gramotnosti, vědí nejvíce o investování lidé v Praze a ve Středočeském kraji. Naopak nejhorší výsledky vyšly v ekonomicky slabších regionech, tedy v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.
Průzkum také zjistil, že dvě třetiny respondentů si v investicích nevěří. Nejvíce o sobě pochybují lidé ve věku 54 až 65 let, více než třetina z nich se považuje za zcela nezkušené a neznalé investory. Naopak nejvíc si v investicích věří lidé do 35 let. Sebevědomější jsou muži, za zcela nezkušené investorky se považuje 42 procent respondentek a 21 procent respondentů.

Aleš Michl: Nezvyšujme mzdy víc, než je růst produktivity práce
LeadersČeská národní banka by měla držet sazby na vyšší úrovni proti normálu, aby zabránila přeměně současné spíše nákladové inflace na poptávkovou. Zároveň je třeba podpořit vládu ve snižování míry zadlužování země a nezvyšovat mzdy více, než je růst produktivity práce, uvedl nový guvernér ČNB Aleš Michl.

Technologické akcie se topí v nejdelší sérii ztrát od splasknutí dotcom bubliny
MoneyTechnologické akcie mají za sebou nejdelší ztrátovou sérii od splasknutí internetové bubliny v roce 2001. Klesají již sedm týdnů v řadě, píše CNBC. Akcie velkých společností, měřeno indexem Dow Jones, klesají již osm týdnů po sobě. To je nejdéle od roku 1932, tedy blízko vrcholu Velké hospodářské krize.

Tereza Zavadilová: Jaký bude Michl guvernér? Možná ten nejlepší
NázorySmršť negativních komentářů, která se snesla na nově jmenovaného guvernéra Aleše Michla, je intenzitou nevídaná. Česká národní banka tolik mediální pozornosti kritiků asi nikdy v historii nepřitáhla, a že mnohokrát by měla za co.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.