Vyšší sazby ČNB přihrály bankám miliardové zisky. Čtveřice největších vydělala za čtvrtletí 15 miliard
Čtveřice největších bank v Česku v letošním 1. čtvrtletí vydělala 15 miliard korun, což je proti stejnému období loni nárůst o sedm miliard korun. Vyplývá to z výsledků bank. Hlavním faktorem nárůstu jsou vyšší výnosy úložek u České národní banky a nižší náklady na riziko.
„Během prvního kvartálu bankám ve větší míře pomáhají vyšší reinvestiční výnosy z úložek u ČNB. Proti prvnímu čtvrtletí loňského roku bankám taky pomáhají nižší náklady na riziko. Naopak k mírnému nárůstu došlo na úrovni provozních nákladů, což odráží inflační prostředí,“ řekl analytik Cyrrusu Tomáš Pfeiler.
Komerční bance stoupl v prvním čtvrtletí čistý zisk meziročně o 75,9 procenta na 3,5 miliardy korun, České spořitelně o 84,3 procenta na pět miliard korun, ČSOB o 68 procent na 4,6 miliardy korun a UniCredit Bank v ČR a na Slovensku o 119 procent na 1,9 miliardy korun.
„Hlavní vliv na ziskovost naší bankopojišťovací skupiny měl v prvním čtvrtletí především růst čistého úrokového výnosu a výborná kvalita úvěrů,“ komentoval výsledky generální ředitel ČSOB Aleš Blažek. Za růstem spořitelny je podle jejího vyjádření vyšší provozní výsledek odrážející zotavení po pandemii covidu-19. Také podle Komerční banky meziroční srovnání ovlivnila nízká základna z loňského roku, kdy byl první kvartál poznamenán významným omezením pohybu obyvatel a podnikatelských aktivit v důsledku protiepidemických opatření.
Česká národní banka (ČNB) reaguje na výrazné oslabení koruny měnovými intervencemi. Podle ČNB je cílem nepřipustit dlouhodobější oslabení kurzu koruny v situaci vysoké inflace. Banka zároveň po dobu intervencí pozastavila program odprodeje části výnosů z devizových rezerv.ČNB opět intervenuje proti oslabování koruny
Money
Banky po celém světě čelí nečekanému problému. Zejména mladým klientům se zdá, že využívání bankovních služeb nepřináší dostatek emocí. Proto využívají stále více služeb mladých fintechových společností a do banky si jdou jen pro hypotéku. S bankami zkrátka není sranda a hrozí jim výrazný odliv klientů. Uvědomují si to klienti i zástupci bank po celém světě, a finanční domy se tak snaží přiučit u mladých fintechů, zjistil letošní report globální poradenské společnosti Capgemini o bankovním sektoru. „Jeden z nejtěžších úkolů při transformaci na digitální éru je zbořit vnitřní bariéry, struktury a začít vytvářet produkt společně s ajťáky,“ říká šéf poradenské společnosti Capgemini Česká republika Ondřej Valvoda.Ondřej Valvoda: České banky se digitalizují obstojně. O jedné se dokonce učí na Harvardu
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.