Začátek školního roku vyjde české rodiče i na pět tisíc

Čtvrtinu rodičů stojí začátek školního roku více než 5000 korun. Téměř třetina vydá mezi 3000 až 5000 korunami. Nejvíce zaplatí za obuv a oblečení pro děti, následují školní potřeby, učebnice, zájmové kroužky a sportovní aktivity. Významný podíl mají i obědy a svačiny nebo doprava.Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila pro Českou bankovní asociaci (ČBA) agentura Ipsos.
Suma mezi 3000 až 5000 korun koresponduje i s výsledky nedávného průzkumu společnosti Home Credit, podle něhož rodiče odhadují průměrnou částku na náklady spojené se školou na 4200 korun.
„Lidé si v posledních dvou letech kvůli ekonomické situaci více hlídali ceny u větších nákupů školních potřeb. Inflace negativně ovlivnila 45 procent rodičů při plánování školních výdajů. Téměř čtvrtina jich uvedla, že kvůli inflaci omezili výdaje v rámci školních či mimoškolních aktivit dětí,“ uvedla ředitelka ČBA Educa Zdeňka Hildová. Nižší inflace v letošním roce bude pro polovinu Čechů znamenat stejné výdaje. Pro 16 procent rodičů bude mít pozitivní dopad na jejich peněženku, na druhé straně pro stejnou skupinu se naopak výdaje zvýší.
Finanční gramotnost
Více než pětina populace začala mluvit se svými potomky o financích už v předškolním věku, jde především o mladé páry do 35 let. Nejčastěji toto téma ale rodiče otevírají až mezi sedmým a 11. rokem dítěte. Naopak 12 procent rodičů o penězích se svými dětmi nemluvilo. Nejčastějším tématem, které se týká financí, je bezpečnost při nákupu přes internet, kterou se svými potomky záměrně řeší bezmála polovina rodičů. Velkou pozornost věnují taky akčním nabídkám, praktikám takzvaných šmejdů a také rodinným výdajům a úsporám.
Pravidelné kapesné dává 46 procent rodičů, dalších 30 procent peníze dětem dává, ale ne pravidelně. Zbylá čtvrtina dětí pak žádné kapesné nedostává. Dvě třetiny dětí pak vedle kapesného dostávají peníze za nadstandardní pomoc. Ani kapesné a ani odměny nedává svým potomkům 15 procent rodičů. Klesl počet rodičů, kteří nemají žádný finanční produkt pro své děti, a to na 13 procent z loňských 17 procent.
Rodiče svým dětem první běžný účet v průměru založí ve 12 letech. Nejčastěji na něj dostávají kapesné, případně výdělky z brigád nebo příspěvky od prarodičů. Zhruba 89 procent rodičů uvádí, že jejich dítě má k běžnému účtu vlastní platební kartu. Dvě pětiny dětí si pak můžou s penězi do určitého limitu zacházet podle svého uvážení, nad tuto mez pak už potřebují souhlas rodičů. Naopak úplný dohled nad účtem má 28 procent rodičů.

Zametal ulice a snil o dovolené u moře. Veřejnost se mu na ni složila, přesto nesměl odletět
EnjoyLidé z londýnské části Beckenham na jihovýchodě britské metropole se složili na dovolenou svému oblíbenému místnímu metaři Paulu Spiersovi. Firma Veolia, která 63tého muže zaměstnává, však neumožnila svědomitému zaměstnanci dar přijmout s poukazem na to, že by to mohlo být vnímáno jako úplatek. O případu informoval britský deník The Guardian.

Dalibor Martínek: Klobása za 130, pivo za 65. Češi se rádi nechají odrbat, mají dobrou náladu
NázoryPo dvou letech spoření, po dobu vysoké inflace, kdy Češi odkládali spotřebu, nákupy bytů, se nyní, při snižování úrokových sazeb, se sluníčkem a návratu dobré nálady, opět pustili do utrácení.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.