Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Závod proti zdražování potravin začíná na rezavých sovětských železnicích

Závod proti zdražování potravin začíná na rezavých sovětských železničních tratích.
Pixabay
Dušan Kütner
duk

Rusko jako součást své invaze na Ukrajinu blokuje tamní přístavy. Dostat obilí z Ukrajiny – která jej každý rok vyváží více než celá EU dohromady – je kritickou misí, která nutí vlády a společnosti prohledávat mapy a hledat nové trasy, hlavně ty železniční. Jen tak je možné zastavit razantní zvyšování cen obilí ve světě, kvůli kterému hrozí další zvýšení míry hladu ve světě, napsala agentura Bloomberg. 

Reklama

Zrezivělá železniční trať zarostlá vegetací vedoucí mezi Reni v jihozápadním rohu Ukrajiny do přístavu Galati v Rumunsku je již dávno jen součástí historie komunistické sovětské éry. Z dvacetikilometrové trati nyní chybí asi čtvrtina. Přesto, stejně jako jiné relikty železniční sítě bývalého východního bloku, by trasa podél řeky Dunaj mohla nakonec sehrát malou roli ve stále větší a složitější operaci k zabezpečení zásilek životně důležitých potravinuvedl Bloomberg.

Rumunská logistická společnost TTS již pracuje na odstraňování keřů a malých stromů, aby se trasa otevřela. Rumunsko má zájem modernizovat Galati, aby zmírnilo přetížení v Konstanci u Černého moře. Galati je spojeno širokorozchodnou železnicí, která je kompatibilní s ukrajinským systémem, a může usnadnit rychlejší přesměrování obilí. Vláda chce urychlit výstavbu chybějícího úseku 4,6 kilometru a práce potrvají tři měsíce, řekl minulý měsíc premiér Nicolae Ciuca.

Kombajn, ilustrační foto

Jídlo jako zbraň. Rusko blokuje vývoz pšenice z Ukrajiny a samo na obilí vydělává miliardy

Alespoň na jedné frontě, té potravinářské, si může Rusko připadat jako vítěz. V rámci invaze na Ukrajinu zablokoval Kreml ukrajinské přístavy, a tím i značnou část vývozu ukrajinského obilí do světa. Rusko tak nyní vesele prodává své obilí v zahraničí za vyšší ceny, a jen za dobu invaze vydělalo téměř dvě miliardy dolarů navíc, uvedl server Bloomberg.

Přečíst článek

Stále však není jasné, kdo to udělá, říká TTS, která dva měsíce testovala logistické možnosti po železnici nebo přes kamiony. Krátká trasa totiž zahrnuje tři země a tři různé železniční operátory. Rumunský ministr dopravy řekl, že doufá, že tento týden najde společnost, která by chybějící část trati postavila, a možná se svým ukrajinským protějškem navštíví Galati.

Reklama

„Ukrajina vyvážela 20 milionů tun kovů ročně a ještě více obilovin jen vodní cestou, takže představa, že by bylo možné tyto kapacity úplně nahradit, je sen,“ řekl generální ředitel TTS Petru Stefanut. „To, o co se všichni snažíme, je prostě pomoci jim, jak jen můžeme,“ dodal.

Ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Zákaz vývozu pšenice z Indie zdraží chleba i v Česku, stát může i 60 korun

Výrobní ceny v tuzemském zemědělství letos v dubnu rostly nejvýrazněji v dějinách České republiky a současně v celé historii měření od roku 1992. Oproti loňskému dubnu se totiž zvýšily o 35,3 procenta.

Přečíst článek

Evropští lídři se zoufale snaží přijít na to, jak dostat obilí z Ukrajiny, jejíž export je obvykle větší než export celé Evropské unie. Rusko, které Organizace spojených národů obviňuje z vedení války o globální potravinovou bezpečnost, minulý týden uvedlo, že otevře námořní koridory k odblokování přístavů, jako je Oděsa v Černém moři, pokud budou sankce proti této zemi zrušeny. Ukrajina ale uvedla, že se obává o bezpečnost nově vysílaných lodí.

Tento hlavolam nutí politiky zkoumat vše od námořních „hlídacích“ eskort až po přesunutí všeho možného po souši k Baltskému moři. Lidé v přístavech, logistických společnostech a v zemědělském průmyslu dotazovaní v celém regionu říkají, že hledají v mapách řešení, jako je odklonění silniční dopravy a oživení železničních spojů, jako je například trať spojující Ukrajinu s Galati.

Úkol komplikuje nedostatek řidičů kamionů a skutečnost, že Sověti používali širší rozchod kolejí, než je evropský standard. To způsobuje až 30denní zpoždění na hranicích na stávajících trasách, uvedla EU, protože náklad je třeba převést na kompatibilní kolejová vozidla a celní infrastruktura je zahlcena.

Indie, druhý největší producent pšenice na světě, zakázala její vývoz

Indie, druhý největší producent pšenice na světě, zakázala její vývoz. Obchodníci jsou v šoku

Indie, která je druhým největším producentem pšenice na světě, zakázala s okamžitou platností vývoz této komodity do zahraničí. Informovala o tom agentura Reuters. Důvodem jsou rychle rostoucí ceny na domácím trhu. Vláda bude ale moci udělit ze zákazu výjimky. Analytici se obávají dalšího růstu cen pšenice na mezinárodních trzích poté, co omezení vývozu hrozí kvůli válce i v případě dalších dvou velkých světových dodavatelů – Ruska a Ukrajiny.

Přečíst článek

Přístavy v Rumunsku a Polsku jsou mezitím zatíženy větším provozem nebo již mají naplněnou kapacitu, zatímco chybí specializovaný personál, který by zvládl nárůst poptávky. I když je ukrajinský export na zlomku toho, co byl před válkou, úřady varují, že potíže se ještě můžou zhoršit, protože zbytek Evropy začne příští měsíc sklízet pšenici.

„Rozsah tohoto problému je obrovský," řekl tento měsíc na konferenci náměstek ukrajinského ministra pro ekonomický rozvoj Taras Kačka. „Za posledních 15 let jsme naši infrastrukturu rozvinuli tak, že ji nelze jednoduše nahradit jinou destinací, jiným přístavem,“ uvedl.

Ukrajina je významným dodavatelem pšenice, kukuřice a ječmene a je na špici celosvětového prodeje slunečnicového oleje. Budoucí úroda se v důsledku války nepochybně zmenší, ale stále má 20 milionů tun skladovaného obilí z loňského roku. Ukrajina  proto rozšiřuje vývozní kapacitu na své západní hranici a zjednodušuje obchodní ujednání s EU. 

Ilustrační foto

Pomoc i obchodní příležitost. Český vlak dovezl z Ukrajiny vlak kukuřice pro Egypt

Český státní železniční nákladní dopravce ČD Cargo odvezl první vlak s kukuřicí z Ukrajiny do německého přístavu Brake. Odtud zásilka zamíří lodí do Egypta. Ukrajina nemůže kvůli ruské invazi vyvážet obilí po moři. Podle OSN kvůli tomu hrozí nedostatek potravin v chudých zemích. Informaci přinesl server Zdopravy.cz.

Přečíst článek

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová 24. května řekla, že EU pracuje na tom, aby se to, co uvízlo na Ukrajině, dostalo na globální trhy otevřením „cest solidarity“ do evropských přístavů a ​​také financováním jiných druhů dopravy. Ukrajinský velvyslanec ve Varšavě očekává, že Polsko bude prostředníkem pro 80 procent ukrajinského obilí.

Polsko má 400 kilometrů širokorozchodné železnice spojující Ukrajinu s průmyslovým jihozápadním regionem Slezska. Používá se hlavně na ocelářské výrobky a v posledních týdnech k přepravě uprchlíků. Provozovatel státní železniční sítě PLK SA začal již investovat do zvýšení kapacity.

Oděsa, nákladní loď s obilím

Válka na Ukrajině plodí světový hlad. Viníkem je pouze a jen Putin

Ruský prezident Vladimir Putin je kvůli své invazi na Ukrajinu zodpovědný za narůstající hlad lidí po celém světě, píše list The Washington Post (WP).

Přečíst článek

V dubnu se Polsko a Ukrajina také dohodly na vytvoření společné nákladní společnosti a zjednodušení pravidel na hranicích. Ale vzhledem k tomu, že trasy do polských pobaltských přístavů jsou již vytížené a mají nedostatek vagónů, existují pochybnosti, zda Polsko dokáže v dohledné době zvýšit objemy ukrajinského obilí výrazně nad dva miliony tun měsíčně.

Jakékoli zvýšení dodávek je kritické poté, co válka na Ukrajině vyvolala rostoucí obavy z potravinové krize. Na nedávném Světovém ekonomickém fóru v Davosu obvinila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová prezidenta Vladimira Putina z používání „hladu a obilí k uchopení moci“, když kritizovala ruské bombardování skladů obilí a blokování ukrajinských lodí naplněných pšenicí v Černém moři. Asi tři čtvrtiny ukrajinské sklizně se běžně prodávají do zahraničí a je klíčovým exportérem do Afriky, Asie a na Střední východ a také do Evropy.

Světové ceny potravin se v dubnu poté, co se v březnu vyšplhaly na dosavadní maximum, mírně snížily, i když jen o méně než procento, uvedla již Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Ve světě tak kvůli Putinově invazi hrozí hlad několika milionům lidí, míní experti.

Vietnam trh

Globální nárůst cen potravin může vyvolat nepokoje, jako první je na ráně jihovýchodní Asie

Ve světě stoupá riziko sociálních nepokojů kvůli razantně stoupajícím globálním cenám potravin. Týká se to zejména jihovýchodních států Asie, jako jsou Filipíny nebo Vietnam, varuje sdružení tamních států ASEAN, uvedl server CNBC.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme