Zboží jen tak nezlevní. Přístavy v Číně jsou ucpané a lodě mají zpoždění
Nová varianta koronaviru omikron se rapidně šíří mezi čínskými pracovníky v logistice. Pozemní doprava nestíhá přebírat kontejnery a lodě ucpávají přístavy Ta-lien a Tchien-ťin, problémy hlásí také Ning-po, který patří mezi deset největších přístavů světa. Problémy tak mají například Airbus či Volkswagen, pro něž jsou tyto přístavy vstupní branou do Číny, píše agentura Bloomberg.
I kdyby mutace omikron nezpůsobila zásadnější problémy v nemocnicích a byla onou „šťastnou variantou viru“, díky níž nakonec celá pandemie covidu-19 skončí, i tak způsobí velké ekonomické problémy. Již nyní se to projevuje v čínských přístavech, které kvůli šíření této varianty přestávají stíhat odbavovat lodě.
Místní úřady začaly masivně testovat zaměstnance v logistice kvůli blížícím se oslavám Čínského nového roku. Firmy musejí povinně testovat ohromné množství zaměstnanců a při zjištění nákazy musejí nařídit karanténu. To se projevilo ve dvou významných přístavech Ta-lien a Tchien-ťin, které jsou podle agentury Bloomberg významným dopravním uzlem pro řadu firem včetně evropských obrů Airbus a Volkswagen. „Kapacity kamionů, které odvážejí zboží z Tchien-ťinu jsou přinejlepším na polovině běžného stavu,“ uvedl Alex Hersham, CEO logistické společnosti Zencargo.
Dosud největší nákladní kontejnerový dopravce na světě společnost Maersk dominoval trhu od roku 1993. Ke konci roku ale i kvůli covidu a s ním související vysoké poptávce po dopravě zboží, kterou lépe využila konkurence, o svůj trůn přišla. Předstihla ji švýcarsko-italská společnost Mediterranean Shipping Company (MSC).Maersk po desítkách let přišel o trůn největšího nákladního dopravce
Zprávy z firem
Problémy hlásí také přístav Ning-po, který je z hlediska odbavených kontejnerů třetím největším přístavem na světě. Zde v důsledku testování a karantén zkolabovala povrchová doprava.
Tragický dopad na celé odvětví
V důsledku aktuální situace jsou stovky lodí mířících původně do Ning-po přesměrována do Šanghaje, největšího přístavu světa, minoritní část z nich pak míří do přístavu Sia-men. I tyto přístavy však aktuální nápor přestávají stíhat. Podle dat agentury Bloomberg je nyní běžné zpoždění pro příjem lodi zhruba týden.
Přirozeně v důsledku aktuální situace stojí také vývoz z Číny. Například přístav v Šen-čenu přijímá kontejnery na vývoz nejdříve tři dny před naloděním.
Alex Hersham z přepravní společnosti Zencargo se domnívá, že se blíží okamžik, kdy se lodě začnou čínským přístavům vyhýbat.
„Situace s omikronem ve spojení s uzávěrami spojenými s oslavami Čínského nového roku budou mít silně negativní dopad na pohyb zboží v aktuálním čtvrtletí,“ potvrzuje Josh Brazil ze společnosti project44, která se věnuje výzkumu v logistice.
Inflace v prosinci 2021 vykázala hodnotu 6,6 procenta v meziročním vyjádření. Jedná se o její nejvyšší úroveň od září 2008, kdy dosáhla stejné hodnoty. Loni za celý rok tak inflace vykazuje nejvyšší průměrnou úroveň právě od roku 2008. Stále však jde jen o „zahřívací kolo“ v porovnání s tím, co nás čeká letos. Lukáš Kovanda: Inflace stoupá k rekordu z roku 1998, Češi si po delší době „utáhnou opasky“
Názory
Stejně jako v mnoha dalších oborech jsou i v architektuře dneška zcela zásadní otázky udržitelnosti. A možností, jak stavět s respektem k přírodě, je využití dřeva. Neustálé inovace stavebního procesu také umožňují využití tohoto materiálu i pro gigantické objekty, včetně společenských a kulturních budov.Do šířky i výšky. Ze dřeva se dá postavit všechno
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.