Zboží jen tak nezlevní. Přístavy v Číně jsou ucpané a lodě mají zpoždění | Newstream

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Zboží jen tak nezlevní. Přístavy v Číně jsou ucpané a lodě mají zpoždění

Šanghajský přístav - nejrušnější přístav světa
Marqueed / Creative Commons / CC BY 3.0
Stanislav Šulc
sta

Nová varianta koronaviru omikron se rapidně šíří mezi čínskými pracovníky v logistice. Pozemní doprava nestíhá přebírat kontejnery a lodě ucpávají přístavy Ta-lien a Tchien-ťin, problémy hlásí také Ning-po, který patří mezi deset největších přístavů světa. Problémy tak mají například Airbus či Volkswagen, pro něž jsou tyto přístavy vstupní branou do Číny, píše agentura Bloomberg.

I kdyby mutace omikron nezpůsobila zásadnější problémy v nemocnicích a byla onou „šťastnou variantou viru“, díky níž nakonec celá pandemie covidu-19 skončí, i tak způsobí velké ekonomické problémy. Již nyní se to projevuje v čínských přístavech, které kvůli šíření této varianty přestávají stíhat odbavovat lodě.

Místní úřady začaly masivně testovat zaměstnance v logistice kvůli blížícím se oslavám Čínského nového roku. Firmy musejí povinně testovat ohromné množství zaměstnanců a při zjištění nákazy musejí nařídit karanténu. To se projevilo ve dvou významných přístavech Ta-lien a Tchien-ťin, které jsou podle agentury Bloomberg významným dopravním uzlem pro řadu firem včetně evropských obrů Airbus a Volkswagen. „Kapacity kamionů, které odvážejí zboží z Tchien-ťinu jsou přinejlepším na polovině běžného stavu,“ uvedl Alex Hersham, CEO logistické společnosti Zencargo.

Maersk sestoupil z trůnu největšího dopravce

Maersk po desítkách let přišel o trůn největšího nákladního dopravce

Dosud největší nákladní kontejnerový dopravce na světě společnost Maersk dominoval trhu od roku 1993. Ke konci roku ale i kvůli covidu a s ním související vysoké poptávce po dopravě zboží, kterou lépe využila konkurence, o svůj trůn přišla. Předstihla ji švýcarsko-italská společnost Mediterranean Shipping Company (MSC).

Přečíst článek

Problémy hlásí také přístav Ning-po, který je z hlediska odbavených kontejnerů třetím největším přístavem na světě. Zde v důsledku testování a karantén zkolabovala povrchová doprava.

Tragický dopad na celé odvětví

V důsledku aktuální situace jsou stovky lodí mířících původně do Ning-po přesměrována do Šanghaje, největšího přístavu světa, minoritní část z nich pak míří do přístavu Sia-men. I tyto přístavy však aktuální nápor přestávají stíhat. Podle dat agentury Bloomberg je nyní běžné zpoždění pro příjem lodi zhruba týden.

Přirozeně v důsledku aktuální situace stojí také vývoz z Číny. Například přístav v Šen-čenu přijímá kontejnery na vývoz nejdříve tři dny před naloděním.

Alex Hersham z přepravní společnosti Zencargo se domnívá, že se blíží okamžik, kdy se lodě začnou čínským přístavům vyhýbat.

Situace s omikronem ve spojení s uzávěrami spojenými s oslavami Čínského nového roku budou mít silně negativní dopad na pohyb zboží v aktuálním čtvrtletí,“ potvrzuje Josh Brazil ze společnosti project44, která se věnuje výzkumu v logistice.

Rok 2021 byl rokem nečekaně bujné inflace

Lukáš Kovanda: Inflace stoupá k rekordu z roku 1998, Češi si po delší době „utáhnou opasky“

Inflace v prosinci 2021 vykázala hodnotu 6,6 procenta v meziročním vyjádření. Jedná se o její nejvyšší úroveň od září 2008, kdy dosáhla stejné hodnoty. Loni za celý rok tak inflace vykazuje nejvyšší průměrnou úroveň právě od roku 2008. Stále však jde jen o „zahřívací kolo“ v porovnání s tím, co nás čeká letos.

Přečíst článek

Multifunkční objekt Sara ve Švédsku

Do šířky i výšky. Ze dřeva se dá postavit všechno

Stejně jako v mnoha dalších oborech jsou i v architektuře dneška zcela zásadní otázky udržitelnosti. A možností, jak stavět s respektem k přírodě, je využití dřeva. Neustálé inovace stavebního procesu také umožňují využití tohoto materiálu i pro gigantické objekty, včetně společenských a kulturních budov.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Angela Merkelová a Olaf Scholz

Německá zpravodajská služba tvrdí, že covid unikl z čínské laboratoře. Merkelová i Scholz to měli tajit

Přečíst článek
Čínští turisté se rozjedou do celého světa

Stanislav Šulc: Pandemie 2.0? Čína zrušila covid a pouští turisty do světa. Mazaní Češi je čekají s otevřenou náručí

Přečíst článek
Doporučujeme