Zlatý důl pro Poláky. Češi začali rozhazovat na dovolených v Polsku
Češi letos utráceli v zahraničí o 23 procent více než loni. V letních měsících od začátku června do konce srpna útraty stouply o 13 procent. Mezi nejpopulárnější destinace patřily Itálie, Chorvatsko a Řecko. Skokanem roku v objemu plateb je Polsko, kde Češi utráceli o třetinu více než loni. Vyplývá to z dat ČSOB a společnosti Kiwi.com.
Během letních měsíců platili Češi ve 179 zemích světa. Výjimkou přitom nebyly ani exotické destinace jako Nová Kaledonie, Samoa, Malawi nebo třeba Bhútán. Jasnou jedničkou v útratách Čechů je podle dat ČSOB Polsko. „Skokanem roku se jeví být Polsko s nárůstem objemů útrat o třetinu proti loňskému roku," uvedl výkonný ředitel denního bankovnictví v ČSOB Vladimír Vojtíšek.
Čechy lákaly nejen levnější potraviny
„Pozoruhodné je, že na špici zůstává Polsko i v případě, že odhlédneme od trendu nakupování potravin a pohonných hmot v zahraničí. Pokud bychom totiž naše výsledky očistili od útrat v supermarketech a čerpacích stanicích, vidíme nárůst dokonce vyšší, tedy až o 50 procent," dodal Vojtíšek.
V Polsku se loni ubytovalo 230 tisíc lidí z Česka, což bylo o 36 procent víc než v předcovidovém roce 2019. Zájem českých turistů o Polsko se tak vyrovnává počtům návštěvníků z Itálie nebo Francie, uvedl ke čtvrtečnímu otevření polské turistické informační kanceláře v Praze její ředitel Pavel Trojan.Polsko je v kurzu nejen kvůli nákupům. Turistů z Česka je stejně jako z Itálie či Francie
Enjoy
Naopak výrazný propad v útratách zaznamenalo Chorvatsko a Slovinsko, kde se objem snížil o 15 procent. Právě do Chorvatska však byly paradoxně podle dat Kiwi.com letenky letos levnější. „Zákazníci letos zaplatili za svoje letenky v průměru o 15 procent více než loni. Míra růstu cen se ale zásadně liší podle destinací, kde hraje roli jejich obliba, kapacity dopravců a vzdálenost," uvedl provozní ředitel v Kiwi.com Juraj Strieženec.
Stoupl zájem o asijské země
Průměrné ceny letů do Británie například meziročně vzrostly o čtvrtinu, zatímco ceny letů do Chorvatska, kde se významně zvýšila nabídka i kapacity zejména nízkonákladových dopravců, meziročně o procento klesly. Obecně rostly i ceny středně dlouhých letů, v průměru o desetinu. Pokles však zaznamenaly lety dálkové, a to o jedno procento, doplnil Strieženec.
Polsko prodlouží platnost nulové sazby daně z přidané hodnoty (DPH) u některých základních potravin do konce letošního roku. Napsal to polský premiér Mateusz Morawiecki na svém facebookovém účtu. Mezi českými spotřebiteli jsou nyní nákupy v Polsku populární kvůli relativně nízkým cenám řady zboží.Polsko bude pro Čechy i nadále nákupním rájem. Vláda prodloužila nulovou DPH u potravin
Politika
Na popularitě podle něj v letošním roce získaly především asijské země, kam meziročně odcestovalo na letní dovolenou o 60 procent Čechů více než loni.
Co se jednotlivých položek týče, Češi podle dat v zahraničí nejvíce utrácejí za nakupování. Objem utracených peněz v zahraničních supermarketech rostl dokonce rychleji než v těch tuzemských.
Konec protipandemických omezení, snížení ceny a nárůst nabídky exotických destinací přiměly Čechy masivně nakupovat letenky na podzimní termíny. Zájem je hlavně o Emiráty a další exotická místa.Čechům se doma nelíbí. Skupují letenky do exotických destinací
Enjoy
Z okolních zemích rostly transakce tuzemských klientů nejvíce v Polsku, meziročně v období od ledna do srpna je patrný nárůst o 37 procent. Na dalších příčkách v útratách Čechů se pak usadilo Německo se 27 procenty, v Rakousku a na Slovensku objem vyrostl přibližně o pětinu, podotkl Vojtíšek.
Vedle běžných nákupů v supermarketu Češi v zahraničí více utráceli také za ubytování (meziroční růst o tři procenta), restaurace (o 19 procent) nebo za oblečení a kosmetiku (o deset procent). Naopak pokles útrat je možné sledovat u pohonných hmot, kde se ale do objemu utracených peněz podle odborníků promítlo spíše snížení cen.
Polští obchodníci s módním zbožím válcují český trh. Skupina CCC, provozující například stejnojmenné obchody s obuví, otevře v září hned dvě velké prodejny své další sítě HalfPrice s módou a bytovými doplňky. Její vlaková loď bude sídlit v budově Diamant na Václavském náměstí, kde nahradí nadnárodní řetězec s nizozemskými kořeny C&A. Další nová velká prodejna HalfPrice už se také chystá v nákupní galerii Arkády Pankrác.Polský řetězec HalfPrice expanduje v Praze. Trvající krizi na trhu s dámskou módou navzdory
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.