Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

„Black Friday týden“ vrcholí, hrozí, že Češi si netvoří dostatečné rezervy

Reklama na Black Friday v Česku
ČTK
Lukáš Kovanda

Letošní Black Friday mánii se podařilo načasovat na dobu, kdy energetickou krizí vystrašená veřejnost trochu polevila v pozornosti. O to horší ale může být dvojitý šok na začátku roku 2023.

Reklama

Včera vrcholila marketingová akce „Black Friday“ , která se už zdaleka neomezuje jen na jediný den, takže stále pokračuje i o tomto víkendu. A z hlediska prodejců přišla nakonec v docela příhodnou dobu. Nálada spotřebitelů je sice z mnohaletého hlediska stále špatná, poblíž historických minim za celé období od začátku měření v roce 2003.

Odraz mrtvé kočky

Pokud se však zaměříme jen na letošek, je poměrně dobrá. Vždyť listopadová nálada, tedy v podstatě i ochota nakupovat, vykazuje podle aktuálních čísel ČSÚ nejvyšší úroveň od letošního dubna. V listopadu došlo k odrazu ode dna, takže nákupní nálada je nyní lepší než v každém z uplynulých šesti měsíců. Otázkou však je, zda jde skutečně o odraz ode dna, nebo jen o tzv. „odraz mrtvé kočky“.

V hantýrce finančníků popisuje výraz „dead cat bounce“  krátkodobé, přechodné vzepětí, třeba akciových trhů. Když jsou zkrátka akcie na dně, jejich růst hned nutně neznamená, že jde o trvalý vzestup a trvalý odraz ode dna. Protože i mrtvá kočka se přece odrazí od země, když padá z dostatečně velké výšky. Zejména méně zkušení akcioví investoři se tak často nechávají „odrazem mrtvé kočky“ zmást. Nakupují akcie ve víře, že doba, kdy byly na dně, už definitivně skončila, aby ty samé akcie za krátký čas k jejich rozčarování spadly na dno znovu.

Black Friday

Internetový prodej v USA během Black Friday dosáhl rekordu. Inflaci navzdory

Tržby na internetu ve Spojených státech o letošní slevové akci Black Friday patrně navzdory vysoké inflaci dosáhly rekordu. Společnost Adobe Analytics odhaduje, že zákazníci v pátek na internetu utratili devět až 9,2 miliardy dolarů (až 215,5 miliardy korun), což mírně překonává její původní prognózu. Informovala o tom agentura Reuters.

Přečíst článek

Reklama

Čeští spotřebitelé uchlácholení klidem

Nyní podobné situaci čelí dost možná i mnozí čeští spotřebitelé. I oni mohou být teď svedeni a uchlácholeni klidem. Klidem ovšem zdánlivým, dočasným, klidem před bouří. Přičemž rozčarování se dostaví tehdy, když se důkladně seznámí s platbami a zálohami za energie v příštím roce. S nimi se však seznamují v těchto dnech, kdy jim dochází nevítané psaní od jejich dodavatele energie.

Přitom šetření spotřebitelské nálady proběhlo už v první polovině listopadu. Dramaticky navýšené ceny energií, platící od začátku příštího roku, se tak v příslušném statistickém šetření nálady plně projeví nejdříve v datech za prosinec. Ta budou známa zhruba za měsíc.

Tak jako akciové zelenáče jejich zkušenější kolegové často varují, že ne každá kočka, která se odrazí od země, je živá, také tuzemští spotřebitelé varování dostali. Třeba rovnou od šéfa ČEZ Daniela Beneše. Hned začátkem listopadu pronesl, že řadě ze stovek tisíc klientů podniku, jimž v závěru roku končí víceleté fixace, zdraží od ledna energie až trojnásobně.

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Výše reálných slev v tuzemských internetových obchodech se při letošní akci Black Friday zatím pohybuje nejčastěji mezi deseti a 15 procenty, což je zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci přitom inzerují slevy až čtyřnásobně vyšší. Vyplývá to z údajů projektu Hlídač shopů. Black friday vyvrcholí v pátek 25. listopadu, část obchodníků slevy spustila již dříve tento měsíc.

Přečíst článek

Dodavatelé energií zvedou ceníky

Podobně se budou zvyšovat ceníkové ceny také dalších dodavatelů energií, tedy nejen ČEZ. Nakonec vysokým cenám neunikne nikdo. Samozřejmě, ceny budou zastropované. Vzhledem k nastavení výše stropu to však i tak znamená, že mnozí odběratelé budou od ledna platit i vícenásobek ceny současné.

K dost možná jen přechodnému uchlácholení veřejnosti ovšem přispělo nejen zastropování, ale také úsporný tarif a odpuštění příspěvku na obnovitelné zdroje. Oboje vláda zavedla již od října. Tato opatření dokonce zmátla zkušené mezinárodní investory, tedy žádné zelenáče. ČSÚ totiž vliv obou opatření zahrnul do výpočtu inflace.

Vyšel z toho, že i když elektřina zůstává drahá, pak jestliže ji místo spotřebitele, tedy třeba domácnosti, platí vláda (byť z daní té samé domácnosti, protože jiný příjem vláda fakticky nemá), spotřebitelská inflace klesá, neboť z bezprostředního hlediska spotřebitele je elektřina prostě levnější. A k tomu ještě stát platí za odběratele energií zmíněný příspěvek za obnovitelné zdroje (i když opět jen z daní poplatníků), čímž inflaci dále sráží.

Fronta lidí, kteří přišli o dodavatele energií a v rámci režimu Dodavatel poslední instance se obrátili například na Pražskou plynárenskou.

Pražská plynárenská zvedne ceny o více než deset procent. Zdražili už téměř všichni velcí hráči

Energetická společnost Pražská plynárenská zvýší od začátku příštího roku ceny u svého základního tarifu Standard, a to v průměru o 11,2 procenta. Zákazníci tak budou platit zastropované ceny. U ostatních tarifů se ceny měnit nebudou. Informovala o tom Pražská plynárenská, která patří mezi největší tuzemské dodavatele energií, plynem a elektřinou zásobuje zhruba 425 tisíc odběrných míst.

Přečíst článek

Inflace se v lednu může dostat nad 17 procent

Ve výsledku tak říjnová meziroční inflace činí místo 18,6 procenta jen 15,1 procenta. Toto optické snížení inflace dokonce zmátlo právě i profesionální finančníky. Takže se citelně snížily tržní úrokové míry, neb finančníci nyní počítají – podle všeho mylně – s tím, že by Česká národní banka mohla začít snižovat svůj základní úrok už před koncem března 2023. Podlehli zkrátka dojmu, že se inflaci v Česku podařilo zkrotit fakticky, ne jen statisticky. Podlehli dojmu "odrazu mrtvé kočky", i když jaksi zrcadlovému.

Tentokrát je totiž právě pokles inflace jen přechodný, a v lednu je třeba počítat s tím, že se inflace může dostat opět až nad úroveň 17 procent. Však uvažme jen to, že spotřebitelské ceny elektřiny mezi letošním prosincem a lednem příštího roku, kdy už nebude platit úsporný tarif, narostou v průměru v rozsahu znatelně vyšším, než je rozsah sta procent. Vskutku, budou z měsíce na měsíc v celorepublikovém průměru více než dvojnásobné!

Jestliže se nechali zmást profesionálové mezinárodních finančních trhů, co bylo možné čekat od české spotřebitelské veřejnosti? I ona uvěřila tomu, že se již inflaci podařilo zkrotit. A tato iluze řídí její nákupní jednání nyní, ve druhé polovině listopadu. Nákupní nálada se tak zlepšuje, přestože puch mrtvé kočky je cítit na sto honů.

Black Friday

Lukáš Kovanda: Slevové akce Black Friday jsou tu. A s nimi i falešné slevy

Už za deset dní, 25. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos se vyplatí nakupovat zvláště elektroniku. Naopak, s nákupy třeba oděvů je lepší vyčkat na povánoční nebo novoroční slevové akce.

Přečíst článek

Podstatná část veřejnosti pozná energetickou drahotu se vším všudy až od příštího roku, kdy se zároveň obnoví vzestupná dráha inflace. Dvojitý úder. Dvojitý šok pro peněženku i psychiku spotřebitele. Takže obchodníci mají štěstí, že „černopáteční“  utrácení probíhá stále ještě v době, jakémsi bezčasí, kdy se spotřebitelům mrtvá kočka jeví jako živá.

Proto nakonec tržby obchodníků z celého tohoto týdne nemusí být vůbec špatné. Což ovšem bude také příznak toho, že si Češi zřejmě nevytvářejí dostatečné finanční rezervy pro rok příští. A že o to bolestivější pro ně bude inflační náraz začátku roku 2023.

Dušičky v Česku

Drahé energie rekordně zdraží Čechům Dušičky. Stouply ceny květin či svíček

Dušičky, které si letos připomeneme příští středu, jsou z ekonomického hlediska, respektive výše příslušných tržeb obchodníků a prodejců čtvrtým nejvýznamnějším svátkem v Česku po suverénně vedoucích Vánocích, Silvestru a Velikonocích. Letos Češi u obchodníků nechají za svíčky, hřbitovní květiny typu chryzantém, věnce a další předměty uctívající památku zesnulých v průměru zhruba 190 korun za osobu, celkově přibližně 1,3 miliardy korun, o desítky procent více než dříve, odhaduje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Reklama

Související

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme