Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy
Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.
Automobilový průmysl jako odvětví tradičně založené na spalování ropy je pod obrovským ekologickým tlakem. Jak se s tím vyrovnáváte?
Jsme si vědomi, že dekarbonizace je nevyhnutelný proces, který má pro automobilky v podstatě jen dvě varianty řešení. Buď se budete neustále snažit dohánět zpřísňující se požadavky, anebo to naopak pojmete jako příležitost. My jsme si vybrali druhou možnost. Naším cílem je stát se lídrem v oblasti poskytování udržitelných a odpovědných řešení mobility. To je ostatně i jedním z důvodů, proč Kia loni vypustila ze svého názvu slovo „Motors“. Náš zájem je už mnohem širší a slovo „motory“ ho plně nevystihuje.
Konkrétně?
Do roku 2025 investujeme do rozvoje inovativních technologií přibližně 340 miliard korun, přičemž výrazná část z těchto peněz bude použita na rozvoj elektromobility. Už za pět let díky tomu budou mít naši evropští zákazníci možnost vybrat si ze 14 čistě bateriových elektromobilů Kia. V roce 2035 by měla být elektrifikována celá modelová řada vozidel v Evropě a do roku 2040 pak na všech klíčových trzích.
Předělání továren automobilky Škoda Auto na elektromobilitu se neobejde bez zásadního omezení výroby, řekl pro týdeník Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. Odborář Povšík o přeměně Škoda Auto na elektromobilitu: Tak obtížnou situaci jsme ještě nezažili
Zprávy z firem
Ale jen vývojem nových elektrifikovaných modelů náš zájem nekončí. Chápeme, že přístup k elektromobilitě vyžaduje jiné služby než tradiční provoz spalovacího motoru a již nyní máme takové služby v našem portfoliu. Tím myslím služby veřejného i domácího dobíjení.
A jaké další závazky si jako firma Kia dává?
Například dosažení uhlíkové neutrality napříč všemi aspekty našeho podnikání od dodávek komponentů přes výrobu a logistiku vozidel, jejich samotný provoz až po likvidaci odpadů, a to do roku 2045. Některé konkrétní kroky jsme podnikli již nyní, například elektrická energie dodávaná do veřejné dobíjecí sítě Kia pochází pouze z obnovitelných zdrojů.
Kde hrozí největší překážky?
Aby automobilový průmysl prošel úspěšně dekarbonizací, neobejdeme se bez stabilního podnikatelského prostředí a politické vůle. Jedna věc je splnění dobrovolných závazků, ale na druhou stranu potřebujeme také podporu ze strany jednotlivých států a Evropské unie.
Generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess věří, že největší evropský výrobce automobilů může předběhnout Teslu a stát se do roku 2025 největším světovým prodejcem elektromobilů. Prohlásil to na Světovém ekonomickém fóru v Davosu v rozhovoru pro CNBC. Do tří let předběhneme Teslu, prohlásil v Davosu šéf Volkswagenu Diess
Zprávy z firem
Potřebujeme funkční systém dotací a zvýhodnění nejen pro firmy, ale především pro veřejnost, stejně jako podporu budování dobíjecí infrastruktury, edukace a motivace motoristů. Vezměme si takové Česko. Jsme sice automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility a budování dobíjecí infrastruktury máme velké rezervy. I když se situace průběžně zlepšuje.
Je budoucnost aut elektrická?
Zcela jistě, ale to neznamená, že nebude pestrá. Když se nyní řekne elektromobil, každý si hned představí ten s bateriemi, který se dobíjí kabelem ze zásuvky. Ty však nemusí být jedinou variantou. Své místo si najdou také elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články. Technologie na to je připravená.
My jsme se například v posledních letech aktivně podíleli na vývoji vlastní koncernové vodíkové technologie, která je již patentovaná a připravená k použití jak v osobních, tak užitkových autech. V současné době je na trhu několik modelů s vodíkovou technologií, ale objem prodeje je stále minimální. K jejich výraznějšímu nástupu je ještě nutné dořešit ekologickou a levnou výrobu vodíku a vybudovat potřebnou infrastrukturu plnicích stanic. Pak i my na trhy uvedeme náš vodíkový automobil.
Prodej elektromobilů se loni ve světě zhruba zdvojnásobil a vystoupil na rekordních 6,6 milionu. Uvádí to zpráva Mezinárodní agentury pro energii (IEA). Zájmu o elektrická auta ale vedle nových modelů nahrává v mnoha zemích i státní podpora. IEA také upozorňuje na potřebu většího úsilí kvůli problémům v dodavatelských řetězcích a na nutnost zvýšení produkce surovin potřebných k výrobě elektromobilů.Prodeje elektromobilů ve světě prudce rostou, i díky štědrým dotacím
Money
Zcela určitě vedle sebe mohou koexistovat různé druhy alternativních ekologických pohonů. Nechme pak na zákazníkovi, ať si vybere.
Odepisujete úplně spalování?
Na tradiční vozy samozřejmě nezapomínáme. V této oblasti například spolupracujeme na vývoji pokročilého syntetického paliva pro zážehové motory, které funguje na principu spalování chudých směsí. Vzhledem k tomu, že výchozími surovinami pro toto e-palivo je oxid uhličitý a zelený vodík, který se vyrábí elektrolýzou vody za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů, bude možné snížit emise napříč celým životním cyklem o 80 procent. Takové palivo nám může pomoci razantně snížit emise skleníkových plynů ještě před dokončením přechodu k elektromobilitě.
Jak podle vás bude vypadat vlastnictví, provoz, ceny aut ve zmiňovaném roce 2040?
Podle mého názoru soukromá auta do roku 2040 existovat nepřestanou, ale zcela jistě bude stále více nabývat na významu nějaká forma carsharingu. Ostatně masivní rozvoj sdílené ekonomiky můžeme pozorovat již v současnosti a především pro takzvanou generaci Z je něčím zcela přirozeným. I proto se snažíme oprostit se od role pouhého výrobce automobilů a posunujeme se směrem k poskytovateli rozmanitých způsobů mobility.
Automobilky ve světě v čele s Teslou stále řeší nesnadný úkol jak zvýšit dojezd svých elektroautomobilů. Americká těžební společnost Anglo American Plc. si vytkla jiný, možná nesnadnější cíl – vyrobit největší nákladní bezemisní automobil. Nyní představila jeho prototyp, který uveze na korbě 290 tun čehokoliv. Nebylo to levné – vývoj a výroba prototypu stála 70 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun), uvedla agentura Bloomberg.Seznamte se: Největší náklaďák na vodík na světě, který uveze 290 tun
Zprávy z firem
Jak na nástup eletromobilů ve vaší nabídce reagují zákazníci?
Naši zákazníci velmi pozitivně vnímají transformaci naší značky a v čím dál větší míře vyhledávají naše výrobky. Za loňský rok například podíl nově prodaných elektrifikovaných vozů v Evropě dosáhl téměř 50 procent. Obrovskou změnu ve vnímání naší značky způsobil již současný model e-Niro, který nabízí tři typy pohonu – hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Tento model letos projde generační obměnou a reakce na fotografie ještě před uvedením na trhy jsou velmi příznivé.
Náš vyhrazený čistý elektromobil EV6 budí ještě silnější pozitivní emoce, a to nejen díky svému designu, ale především 800V architektuře pohonu, dojezdu a rychlosti dobíjení. Už získal řadu prestižních ocenění, například evropské Car of the Year a také Ekologické auto roku 2021/2022 v ČR.
Čím jezdí manažeři české Kia?
Já jsem od začátku loňského roku k mé plné spokojenosti používal elektromobil e-Niro, od poloviny roku přestoupil do plug-in hybridního SUV Sorento a ke konci roku ho vyměnil za bateriový elektromobil EV6. Jak prezident společnosti, tak CFO obměňují své služební automobily za stejné modely jako já, podobně všichni vedoucí oddělení již jezdí v elektromobilech nebo elektrifikovaných modelech Sorento nebo Sportage.
Několik let nebylo o Petru Žaludovi slyšet, jako by žil ve skrytu. Velký rozdíl proti době, kdy před devíti lety končil jako šéf Českých drah. Tehdy byly stránky bulváru plné „zaručených zpráv“ o rozmařilém životu a obřím odstupném vrcholového manažera. Žaluda se v posledních letech věnuje elektromobilitě. Založil firmu na dobíjecí stanice Olife Energy. Po počátečních bolestech mladé firmy očekává rychlý růst. A už se poohlíží po investorovi.Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda: Při současných cenách nafty začínají být elektroauta výhodnější
Leaders
Spolupracujete v rámci ESG aktivit i s neziskovými organizacemi?
Letos v dubnu Kia uzavřela sedmileté globální partnerství s ekologickou organizací The Ocean Cleanup, která usiluje o vyčištění oceánů a moří od plastů. V rámci tohoto partnerství Kia poskytne nejen prostředky pro aktivity spojené s čištěním, ale rovněž finančně i materiálně podpoří výstavbu zařízení „Interceptor Original“, jehož funkcí je zachytit plasty v řekách dříve, než se do oceánů vůbec dostanou.
> > > > > Vše o ESG čtěte zde < < < < <
ESG zahrnuje nejen ekologii, ale i společenskou angažovanost. Jak se tento princip projevuje v chodu vaší společnosti na národní i globální úrovni?
V oblasti společenské odpovědnosti se značka Kia angažuje dlouhých 13 let. Úzce spolupracujeme s Nadací Naše dítě, jejímž prostřednictvím jsme dětem trpícím autismem a mozkovou obrnou přerozdělili 4 miliony korun. Společensky odpovědných projektů jsme v posledních letech ale měli vícero. Například v době pandemie jsme se spojili s organizací Seniorem s radostí, které jsme poskytli na desítku vozů Kia.
Arnošt Barna
Od počátku devadesátých let se pohybuje v tuzemském automobilovém průmyslu. Pracoval pro značky Daihatsu, Toyota, po návratu do společnosti Kia se postupně během čtrnácti let vypracoval na pozici generálního ředitele Kia Czech.