Češi se na konci roku rozjeli v utrácení
Vánoce nečekaně silně povzbudily nakupování Čechů, ti své útraty v obchodech navýšili nejvíce za takřka tři roky. Více utráceli hlavně za kosmetiku a oblečení, komentuje čerstvá data statistiků ekonom Lukáš Kovanda.
Maloobchodní tržby v Česku loni v prosinci nečekaně silně vzrostly. Meziročně přidaly 6,2 procenta. To je nejvýraznější nárůst za takřka tři roky, za celé období od ledna 2022. V lednu 2022 byly tak vysoké z velké části kvůli ponížené základně meziročního srovnání ledna 2021, kdy vrcholila covidová pandemie a uplatňovaly se protipandemické restrikce, omezující pochopitelně i maloobchodní prodej. Před obdobím pandemie byl vyšší nárůst tržeb maloobchodu, než je ten loňský prosincový, zaznamenán naposledy v prosinci 2019.
Přestože letos v lednu spotřebitelská důvěra klesla nejníže od loňského února, prosincových tržeb se tyto chmury netýkaly. Adventní a vánoční období letos povzbudilo maloobchodní utrácení mimořádně silně. Což souvisí s pokračující růstem reálných mezd, jenž bude pokračovat i letos. Přesto se reálné mzdy dostanou na úroveň předpandemického roku nejspíše až v příštím roce. Nicméně v prosinci lidé v Česku citelně navýšili útraty za nepotravinářské zboží, které narostly hned o 8,1 procenta. To svědčí o tom, že lidé jsou ochotni utrácet za věci zbytnější povahy, než jsou například potraviny. Tržby v segmentu potravin přidaly v prosinci meziročně jen 2,7 procenta. Češi navyšovali své útraty hlavně za kosmetiku, oblečení a obuv. Narůstaly přitom ovšem také jejich výdaje za pohonné hmoty.
Šéfové českých firem věří, že je letos čeká vesměs dobrý rok. Dvě třetiny z nich očekávají růst tržeb. Inflace přestává být kritické téma, i když obavy z růstu mzdových nákladů či nedostatku kvalitních lidí přetrvávají. Stále větším strašákem je ale přílišné regulace, která ubírá na konkurenceschopnosti firem. Vyplývá to z průzkumu mezi generálními řediteli českých firem PwC CEO Survey.Průzkum: Inflace už není téma. Šéfové českých firem se spíš děsí evropské regulace
Leaders
Za celý rok 2024 tržby maloobchodu přidaly 4,6 procenta, což je nejvyšší celoroční nárůst od roku 2018, kdy rostly ve stejném rozsahu, tedy 4,6 procenta. Vyššího celoročního růstu dosáhly naposledy roku 2017, kdy si polepšily o 5,7 procenta. Návrat takřka k růstovým úrovním z doby před pandemií zaznamenal loni internetový prodej. Internetové obchody přidaly na tržbách silných 17,1 procenta, což je nejvíce od roku 2020, kdy ovšem online tržby zčásti navyšovala probíhající pandemie a související restrikce uplatněné na „kamenný maloobchod“.
Letos tržby maloobchodu přidají méně než loni, zčásti proto, že už nebudou těžit z ponížené základny meziročního srovnání. Měly by přidat 2,9 procenta. Klíčovým důvodem bude zmíněný pokračující růst reálných mezd, letos o tři procenta, který sice oproti loňsku taktéž zpomalí, ale bude stále poměrně solidní. Češi navíc mají stále poměrně výrazné úspory, které mohou letos ve vyšší míře rozpouštět.
Další komentáře ekonoma Lukáše Kovandy
Česká ekonomika v letošním roce poroste o 2,3 procenta, růst zrychlí z loňských 1,1 procenta, uvedlo v makroekonomické prognóze ministerstvo financí. Letošní výhled růstu hrubého domácího produktu (HDP) zhoršilo proti listopadovému odhadu 2,5 procenta. Výhled letošní inflace ponechalo na 2,3 procenta po loňských 2,4 procenta. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) zároveň varoval před tím, že český hospodářský růst mohou negativně ovlivnit americká cla.Česká ekonomika poroste tempem 2,3 procenta, srazit ji mohou Trumpova cla
Money