Dalibor Martínek: Co říci učitelům na konci školního roku? Děkujeme! Ale chtělo by to něco navíc
Náš pan ředitel říká, nejsou lidi. A že paní učitelku, která křičí na děti, a ony pak doma pláčou, nemůže vyhodit. Prostě nejsou lidi. V tom jsou tedy učitelé sejf. Není náhrada, takže si mohou na školách dělat, co se jim zamane.
Ale pojďme to vzít trošku smírněji. Končí školní rok, takže bychom měli učitelům poděkovat za jejich péči o děti, za vzdělávání potomků a za obětovaný čas pro jejich rozvoj. Rodiče by měli dětem koupit kytku pro paní učitelku, a děti při předávání vysvědčení učitelkám a učitelům poděkovat. Za celoroční snahu, za pěkné známky.
Kytku koupíme. Přestože jako zaměstnancům soukromých firem nám zvýšenou cenu květin nebude nikdo kompenzovat. Na rozdíl od učitelů, kterým je kompenzováno kde co. A kdyby nebylo, o kompenzace by si pomocí svých odborů dokázali razantně říct.
Kytka je jednou ročně, to zvládneme. Horší je, že dcera se bude muset doučovat angličtinu za další peníze soukromě, protože ve škole nemají angličtinářku. V době rostoucích výdajů to není pro rodinu příjemné zjištění. Ale angličtina je nutná. Škole je to jedno. Nenašli na výuku cizího jazyka kompetentní osobu. Nebo možná nenašli peníze na takovou osobu. Ať je to, jak chce, výdaje bude platit rodič.
Levný tarif elektřiny, který vymýšlí ministr průmyslu, je jako chiméra. Nemá obrysy, nemá časové ukotvení, a vůbec se neví, zda se vůbec nějak promítne do koncových cen. Mezitím dodavatelé energií zvyšují zálohy násobně. A začínají posílat upomínky k jejich zaplacení. Platili jste dva tisíce měsíčně, teď už po vás chtějí šest. A bude hůř.Dalibor Martínek: Vláda nechala lidi s energiemi na pospas. Vymýšlí plány, ale nepomáhá
Názory
Tak za co ještě učitelům poděkovat? Že v době covidu táhli výuku přes počítač? Za to asi děkovat nemusíme, to každý ví. Učili rodiče. Docela by mě zajímalo, co v té době učitelé dělali. Uklízeli ve třídě, připravovali se na výuku? Vzdělávali se, učili se angličtinu? Nebo?
Průměrný plat učitelů je nyní přes 48 tisíc korun měsíčně. Za pracovní úvazek zhruba dvacet hodin týdně. To už je finančně skoro na úrovni mladého právníka, který ovšem v práci musí dlít mnohem déle. Nemůže chodit v jednu domů.
Za posledních pět let jde u učitelů o platový nárůst víc než padesát procent. Co by za to v jiných branžích dali. Ale společnost si nárůst žádala, a Babiš ho z peněz na dluh vyslyšel a zaplatil. V době, kdy učitelům rostly platy, přišla řada lidí z branží jako je cestovní ruch nebo pohostinství o práci kvůli covidu. Což jsou profese, kterými učitelé vesměs pohrdají.
Stát zasekl za poslední dva roky Babišovy vlády sekeru veřejných financí tři čtvrtě bilionu korun. Ve jménu covidu. Nemalá část šla na růst platů učitelů. Děti přitom učili rodiče, kteří kvůli zavřeným školám nemohli chodit do práce.
Přišel mejl ze školy. Děti pojedou na výlet, pošlete 700 korun. 250 za návštěvu jakési atrakce, 450 korun za dopravu. Čtyři sta padesát korun za dopravu? Za to by se dalo jet autobusem do Berlína! Snad nejedou do Berlína… Dále v dopise ze školy stálo, připravte si tisícovku na učebnice pro příští rok za jedno dítě. A za tři týdny je škola v přírodě, čtyři noci za pět tisíc korun.Dalibor Martínek: Tahle země není pro děti. Je pro důchodce
Názory
Nekonečné čekání na reformu školství
Kde jsem to skončil při poděkování učitelům za poslední školní rok?
Nechci být nespravedlivý. Mnoho učitelů je asi skutečně skvělých. Nechci do nich lacině rýpat. Pravdou však je, že další velká část učitelů je vyhořelá, blížící se důchodovému věku, a nestíhající nové trendy. Neumí anglicky, neumí technologie, a na děti ječí.
Možná by bylo řešením nějaké psychologické poradenství, podpora. Což je v západních zemích běžná věc, pomáhat učitelům zvládat stres. Na to však patrně opět nebudou finance.
Naštěstí je v poradním orgánu vlády, takzvaném NERVu, i expert na školství Daniel Münich. Předpokládám, že vládě dobře poradí, a ta již brzy přijde se změnami, které povedou k lepším výsledkům českého školství. A tady nemluvím o výsledcích dětí, nějakých srovnávacích testech. Jestli dostanou jedničku nebo pětku. Mluvím o tom, jak se děti ve škole cítí, a co si doopravdy do života odnesou. Možná přijde slavná a dlouho očekávaná reforma školství? Bude o ní veřejná debata?
Hezké prázdniny všem.