Dalibor Martínek: Elektroauta. Kdo za ně bude potrestán?
V Česku je registrováno 6,2 milionu aut, to je aktuální číslo, které nepřetržitě roste. Před půl rokem to bylo jen 6,1 milionu. Od začátku roku si lidé koupili téměř sto tisíc aut.
Průměrná cena ojetého auta je asi tři sta tisíc korun. Tohle číslo také roste. Když si vynásobíte peníze utracené za nákup aut, vyjde vám obří suma. Dobře, udělám to za vás. Je to za poslední půl rok asi 30 miliard korun.
Navíc jsou tu další částky. Za registraci auta, pohonné hmoty, servis, povinné ručení. Často bohužel i za parkování.
Proč to lidé dělají? Proč utrácejí tolik peněz za plechové stroje, o které je potřeba se neustále starat a pořád něco platit? A které, nedej bože, vypouštějí do ovzduší smradlavé spaliny? Odpověď je prostá. Chtějí to. Auto je nezávislost a maže vzdálenosti. Je to vynález století. Parní lokomotiva změnila svět, auto ještě víc.
V Česku je registrováno osm a půl tisíce elektroaut. To je zhruba desetina procenta všech aut. Jinými slovy, jedno promile. To vypadá jako docela malé číslo. Takže další otázka: Jak je to možné, když jsou elektroauta budoucností světa? Mají být záchranou před údajným oteplováním planety. Proč tedy lidé stále kupují spalovací auta? Neekologická, technologicky za zenitem. Proč jsou tak hloupí?
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním letošním pololetí stoupla meziročně o takřka 16 procent na 245 tisíc korun. Rapidní zdražování ojetin bude pokračovat, i když částečně jsou jeho důvodem přechodné faktory. Proč? Lukáš Kovanda: Pět důvodů, proč budou ojetiny prudce zdražovat
Názory
Možná je to trochu jinak. Je skutečně možné, aby bylo hloupých téměř sto procent lidí, jen jedno promile lidí je chytrých? To zní nepravděpodobně. A další otázka: Jestliže je chytré jen jedno promile lidí, jak je možné, že těchto pár tisíc lidí určuje budoucnost všech? Něco se pokazilo v rozhodovacích pravomocích?
Celá elektromobilita je plná otázek. Bez řádných odpovědí. Tak třeba: Jsou ta auta skutečně „ekologická“? Ať už ten pojem znamená cokoliv. Jejich výroba, provoz, likvidace, je to lepší varianta spalovacích motorů? Anebo: Jak je možné, že se k této technologii upíná pozornost evropských lídrů, aniž by se ona sama, bez podpory, dokázala prodat? Neměli by inženýři ještě nějakou dobu bádat, než představí něco skutečně konkurenceschopného? Dejme jim dotaci, grant. Možná to skutečně má nějaký potenciál. Ale proč uměle a z pozice síly otáčet celý, do současné doby dobře fungující trh s auty?
Zákazník už nemá být pán? A kdo tedy? Skutečně je přáním každého z nás bloumat desítky minut po nabíjecí stanici, a trýznit se pohledem na děti připoutané v letních vedrech v autosedačkách? Nebo je lepší variantou za minutu doplnit nádrž a jet? Kdo rozhoduje, která verze je lepší? V Česku je to 6,2 milionu proti osmi tisícům. Kapitáni průmyslu, šéfové velkých firem či podnikatelských svazů, však již nad zákazníky zlomili hůl. Prý je to vůle spotřebitelů. Chtěl bych je vidět.
Brusel představil revoluční zelený balíček. Důsledek? Zdraží auta, letenky, bydlení i elektřina. Lukáš Kovanda: Zelené ambice Bruselu jsou střelou do vlastní nohy
Názory
Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů by mohla ročně vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, uvedl ČEZ. To by mohlo vystačit pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacitě finálních baterií. Gigafactory v Česku by ročně mohla vyrobit baterie do až 800 tisíc aut
Money