Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Dalibor Martínek: Třicítkou po Praze? Skutečně chceme naplnit orwellovský sen levicových aktivistů?

Dalibor Martínek: Třicítkou po Praze? Skutečně chceme naplnit orwellovský sen levicových aktivistů?
ČTK
Dalibor Martínek

V Česku je průměrné stáří auta šestnáct let. Registrovaných vozů je téměř šest a půl milionu. Z toho v Praze milion. Elektroaut, která neprodukují škodlivé emise, je u nás z tohoto počtu pětina procenta, asi dvanáct tisíc. Tolik první položka do rovnice.

Reklama

Druhým faktem je, že čím déle je auto se spalovacím motorem na silnici, a čím déle běží jeho motor, tím víc vyprodukuje emisí. A čím pomaleji jede, tím déle je na silnici.

A třetím faktem je, že v Praze opakovaně parta aktivistů blokuje hlavní dopravní úseky, magistrálu. Pár idealistů se volným krokem prochází po silnici, blokují provoz na místech, po kterých tisíce lidí směřují do práce. Tímto brutálně nátlakovým způsobem žádají snížení rychlosti aut ve městě na třicet kilometrů v hodině.

Jaký je výsledek této matematické úlohy o více neznámých?

Za prvé, o pár aktivistech, kteří opakovaně blokovali dopravu za asistence policie, referovala média. To je z pohledu rebelů kýžený výsledek. Za druhé, tisíce lidí strávily v době jejich akce delší dobu v autě. Jejich vozy mezitím vyprodukovaly víc emisí, začudily Prahu a lidé přijeli pozdě do práce. Argument vyšších emisí škodlivin by přitom mohl bojovníky za pomalou jízdu zaujmout. Zvláště když bojují za méně emisí.

Reklama

Evropská komise (EK) navrhuje, že po roce 2035 umožní prodej nových osobních aut se spalovacími motory, ale jen v případě, že budou využívat pouze syntetická paliva.

Evropská komise obrací. Navrhuje, že po roce 2035 umožní prodej aut na syntetická paliva

Evropská komise (EK) navrhuje, že po roce 2035 umožní prodej nových osobních aut se spalovacími motory, ale jen v případě, že budou využívat pouze syntetická paliva. Agentura Reuters se odvolává na dokument, který nastiňuje návrhy komise německému ministerstvu dopravy. Německo patří spolu s Českou republikou mezi členské země Evropské unie, které pro auta na syntetická paliva prosazují výjimku ze zákazu prodeje nových osobních aut se spalovacími motory po roce 2035.

Přečíst článek

A za další, mají hackerské metody ucpání silnic vést ke kýženému výsledku? Má se ustupovat násilí? Násilí se přece nemá ustupovat. Čím víc násilí, tím pevnější by na něj měla být odpověď.

Všechno špatně

V Česku je to bohužel opačně. Když někdo dlouho tlačí, docílí svého. To by na Ukrajině neprošlo. Ale zpátky k dopravě ve městě. Slavný český skaut a bojovník za lepší Prahu Jan Čižinský nechal osázet městskou část Prahu 7, kde starostuje, plastovými patníky. Jakou emisní stopu má výroba plastového patníku? Kolik jeho výroba a nákup stojí daňového poplatníka? Ale především, co přináší městu zpomalení dopravy? Odpověď je smutná. Doprava vázne, emisí škodlivých plynů je víc a nervy řidičů tečou.

Hrstka idealistů tady bojuje za „lepší“ zítřky, ale souvislosti nemá moc promyšlené. Jako lavina se snaží násilně zbořit funkční schémata. Bojovníků je sice málo, ale bohužel mají myšlenkově na své straně některé volené lídry, kteří mohou tyto dopravní experimenty podporovat. Pirát Hřib je nyní dokonce šéfem pražské dopravy. Je to paradoxní, milion Pražanů chce jezdit autem, ne na kole, ale volení zástupci proti autům bojují.

Nekorektní2

Tlak na elektromobilitu nás vrhá do náruče Číny, říká politik Knotek v podcastu

Elektromobilita sama smysl má. Vadí mi ale, že ji v Evropě zavádíme ideologicky, za každou cenu. Jedna z největších chyb Green Dealu je, že počítá s masivní elektrifikací a zároveň předpokládá, že tu výrobu pokryjí obnovitelné zdroje. Uvedl to v podcastu Nekorektní dvojka Marcely Fialkové europoslanec za ANO Ondřej Knotek.

Přečíst článek

Třicítka jen tam, kde to má logiku

Šikana řidičů v hlavním městě, ale nejen v něm, je stále silnější. Začalo to modrými zónami, které nikdo nechce, ale městským částem přinášejí pěkné peníze. Takže se neustále rozšiřují. I do míst, kde spíš pobíhají lišky, než jezdí auta. Vzpomene si ještě někdo, proč vznikly silnice a lidé vynalezli auta? Abychom se rychleji přepravovali z místa na místo. To už nechceme? Chceme zbořit města a žít v lese?

Celkem pochopitelně je v klidových místech města třicítka, před školou nikomu zpomalovací zábrana nevadí. Ale ještě víc ucpat celé město povinnou třicítkou? A k tomu utratit spousty veřejných peněz za kamerové systémy, platit firmy, které je spravují, a šikanovat řidiče pokutami? Skutečně všichni chceme naplnit tento orwellovský sen levicových politiků?

Škoda Auto, ilustrační foto

Jahn: Škoda bude muset po schválení Euro 7 propustit tři tisíce lidí a zavřít halu

V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset uzavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí. Včetně dodavatelů pak půjde o zhruba 10 tisíc propuštěných lidí. Důvodem je ekonomická nemožnost dále vyrábět a prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Přečíst článek

Je to sen, který má bohužel podporu. Například Ondřej Rut, místostarosta Prahy 3 za Zelené uvádí v radničním časopisu: „Jsem rád, že jsme se nakonec dohodli na úplně přirozené věci, a to dalším rozšiřování zklidněných zón 30 … Nechci dál přihlížet všeobecnému nerespektování pravidel. Nejúčinnější jsou tradiční metody — odtah, botička, lístek za stěračem. Dal jsem si osobní závazek, že se pokusím vyjednat s městskou policií, aby se na dopravní přestupky více zaměřila.“

Je fajn mít ve vedení města nové, progresivní tváře, neposkvrněné korupčními skandály let minulých. Ale skutečně jsme všichni chtěli tuto autorevoluci?

Další komentáře (ne)korektního Dalibora Martínka čtěte zde

Švédská společnost Hybrit vyrábí ocel za využití vodíku jako paliva.

Začal lukrativní závod. Kdo převede „věčnou” ocel do zelenějších časů, vydělá

„Časy se mění, ocel je věčná.“ Tak zní proslulý výrok připisovaný globálnímu ocelářskému magnátovi Lakshmimu Mittalovi. Neplatí však stoprocentně – ocel možná opravdu je věčná, ale také prochází změnami. Teď se třeba má stát „zelenější“. Nové technologie začínají tuto objednávku plnit, píše pro Newstream vědecký novinář Josef Tuček.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme