Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Glosa Dalibora Martínka: Elektrokoloběžky měly být budoucností pokroku. Hřib je zařízl

Sdílené elektrické koloběžky společností Lime + Uber na stanovišti v Platnéřské ulici
ČTK
Dalibor Martínek

Ano, není to příjemné, když dva týpci, čert ví odkud, možná z Itálie, nebo ze Španělska, prostě pražští turisté, se řítí spolu na jedné elektrokoloběžce Ječnou ulicí vzhůru k náměstí I. P. Pavlova, vlají a vychylují se. Každý řidič kolem nich se bojí, aby tuto dvojku dobrodruhů nepřejel.

Oni potom na konci své cesty odhodí svůj dopravní prostředek někam na chodník, a běží dál za zábavou.

Elekrokoloběžky, elektrokola, to měla být budoucnost dopravy v Praze. Lime, Rekola, Bolt. A další. Do hlavního města se vhrnuly s nadšením nových technologií jako lavina. Jenže ouha, ono to nefunguje dobře. Myšlenka asi byla, že lidé vystoupí ze svých aut a ujedou ten kilometr, který potřebují od výčepu k báru, na sdílené elektrokoloběžce. Jenže idealistická myšlenka se, jak je to obvyklé, zvrhla.

Myšlenka také asi byla, provozovatelů, že lidé raději dají pomocí aplikace padesát korun, než aby čekali na taxík. A že na tom pěkně vydělají. A ještě kolem toho nafouknout bublinu ekologičnosti, krátkých vzdáleností ve městě a podobných blafů.

Šéf ANO Andrej Babiš

Dalibor Martínek: Babiš připravuje nový díl kultovního hororu Noc oživlých mrtvol

Karel Havlíček, budoucí premiér nebo vicepremiér, podle toho, jak se Andrej Babiš za půl roku rozhodne, se zdatně učí smyslu pro humor. Dřív v minulosti, ještě jako šéf Asociace malých a středních podniků, se prezentoval spíš jako racionální, ale poněkud nudný diskutér. Vždy se opíral o své rétorické schopnosti a pověstnou pracovitost. Nicméně hovořit o něm jako o vtipném či zábavném člověku, to by byla velká nadsázka.

Přečíst článek

Realita je taková, že se koloběžky válejí tam i tady, jízda na nich ohrožuje na pěších zónách každého a na silnicích ještě víc. Hezká úvodní myšlenka, ale výsledek nestojí za nic. Radní Zdeněk Hřib, šéf Pirátů, který je nepřítelem automobilové dopravy v Praze, prosadil na něj nečekané rozhodnutí. Sdílené elektrokoloběžky nemají v Praze místo. Jejich provozovatelé je nebudou moci v metropoli nabízet.

Po schválení nového nařízení v městské radě dostanou podle Hřiba provozovatelé elektrokoloběžek lhůtu na to, aby vozítka z ulic odstranili. „Nečekáme, že to budou nějak masivně porušovat, to ukazuje i zkušenost z jiných měst.“ Sdílené elektrokoloběžky už zakázaly Paříž, Madrid nebo Melbourne.

Stanislav Šulc: Okopírovaný Andrej Babiš

Volební klání se rozjíždí naplno. Není se čemu divit, do voleb totiž zbývá téměř přesně půl roku. A tak jednotliví vůdci již ladí formu a strategie, jak převálcovat soupeře. Nejzajímavější je z tohoto pohledu šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který již podniká spanilé jízdy po regionech. A oproti předchozím kampaním má tentokrát jednu zásadní novinku. A právě ta mu zcela jistě vyhraje volby.

Přečíst článek

Jeden by od Hřiba, při jeho naturelu, čekal opačný přístup. Nicméně, s opilými uživateli elektrokoloběžek došla trpělivost i příznivcům nových technologií. Ne všechno, co na počátku vypadá jako pokrok a nová myšlenka, se v praxi osvědčí. Ostatně, i spalovací auta už mají na kahánku.

Jenže, pozor, vývoj má svůj tok. Většinou to začne v Americe, kterou teď nemáme rádi, protože Trump se chová jako slon v porcelánu. Ale ve Spojených státech, díky jejich přístupu k podnikání, vzniká nejvíc inovativních řešení. Ta se zhruba do pěti let přelijí do Evropy. A nějaký čas poté i do Prahy. A nakonec i do Valašského Meziříčí. Tam si ještě na nové trendy budou muset chvíli počkat. Jak oznámil mluvčí valašskomeziříčské radnice, obyvatelé a návštěvníci měst a obcí na Vsetínsku budou moci letos začít využívat sdílená kola.

Související

ilustrační foto

Změny v povinném ručení. Co vše se od dubna změnilo pro motoristy i všechna vozítka

Přečíst článek
Koloběřkáři neřeší, kde sdílený stroj odstaví

Michal Nosek: V Paříži končí sdílené e-koloběžky, Ostrava je zakázala. S čím ještě Praha váhá?

Přečíst článek
Doporučujeme