Tesla? Letos stagnace, příští rok propad, varuje banka Wells Fargo. Proč elektromobilita vychází z módy?
Elektromobily vycházejí z módy. Tržby Tesly budou letos stagnovat, v příštím roce se dokonce propadnou, šokuje ve své nové prognóze americká banka Wells Fargo. Jen letos spadly akcie Tesly o 32 procent, zatímco akciový trh v USA roste o více než 8 procent, uvádí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Tesla v posledních výsledcích za čtvrté čtvrtletí loňského roku sice uvedla zvýšení zisku na 7,93 miliardy dolarů, tedy zhruba 181 miliard korun, ale ten však bez zahrnutí mimořádných položek téměř o dvě pětiny klesl a zaostal za očekáváním analytiků. Firma navíc varovala, že v letošním roce čeká výrazné zpomalení růstu prodeje.
Co stojí za chabou poptávkou?
1) Lidé, kteří chtěli okázalou spotřebou signalizovat ctnost (rozuměj: koupí drahého auťáku ukázat ostatním, „že na to mají“, aby se dokonce i starali o životní prostředí), si už elektrovůz pořídili. Ostatní, jichž je drtivá většina, se do pořízení elektroauta neženou.
2) Snobská složka poptávky se také vyčerpala, protože hitem večírků teď už není „EV“ a „ESG“, nýbrž „AI“. (viz také ad 7))
3) Předlužené vlády Západu musí v čase trvaleji vyšších úrokových sazeb tlumit svoji rozhazovačnost, takže škrtají dotace na elektromobily.
Objem majetku, který mají Češi uložený v podílových fondech, loni narostl historicky rekordně, a to o 187,1 miliardy korun na 938,6 miliardy. Je to teprve podruhé v historii novodobé České republiky, kdy se majetek ve fondech navýšil během jediného roku o více než 100 miliard korun.Majetek Čechů v podílových fondech loni rekordně narostl
Money
4) Ani v zemích typu Německa se nedaří uspokojivě rozvíjet potřebnou infrastrukturu, zejména dostatečně hustou síť nabíjecích stanic.
5) Environmentální přínosy elektromobility se v rostoucí míře ukazují být přinejmenším sporné, zahrne-li si do kalkulace nejen provoz vozu, ale i jeho výroba, včetně produkce elektrobaterií.
6) Autopůjčovny typu Hertz v USA vyřazují ze svých flotil desetitisíce elektrovozů, neboť jejich opravy jsou příliš nákladné. Nahrazují je auty s tradičnějším pohonem.
7) Už se příliš rozkřiklo, že kdo jezdí v elektroautě, vlastně často jezdí na uhlí, často podporuje čínskou ekonomiku, drancování přírody pro těžbu niklu v Indonésii, dětskou práci v Kongu...
Největší americká banka, JPMorgan, i největší evropský správce majetku, francouzská Amundi, chystají další velkou expanzi v Číně. Prý totiž jde o „nenahraditelný“ trh. Němci zase loni v Číně historicky rekordně investovali. Tento vývoj tak kontrastuje s často povrchními a zkratkovitými zprávami z médií, z nichž by mohl nejeden soudit, že Západ Čínu ekonomicky opouští, píše ve svém komentáři hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.Opravdu Západ opouští Čínu? Ale kdeže. Je to pro něj „nenahraditelný“ trh
Názory
V současnosti, kdy se stále více lidí obrací k elektromobilitě, je důležité pochopit, jak elektrická auta zapadají do daňového systému a jak mohou podnikatelé využít potenciálních úlev a dotací. Tato otázka je stále aktuální vzhledem k rostoucí nabídce elektromobilů na trhu a změnám v legislativě, které ovlivňují jejich ekonomickou výhodnost.Elektromobily a daně: Jaké jsou finanční benefity pro majitele?
Money