Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Tesla? Letos stagnace, příští rok propad, varuje banka Wells Fargo. Proč elektromobilita vychází z módy?

Proč elektromobilita vychází z módy?
Profimedia
Lukáš Kovanda

Elektromobily vycházejí z módy. Tržby Tesly budou letos stagnovat, v příštím roce se dokonce propadnou, šokuje ve své nové prognóze americká banka Wells Fargo. Jen letos spadly akcie Tesly o 32 procent, zatímco akciový trh v USA roste o více než 8 procent, uvádí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Reklama

Tesla v posledních výsledcích za čtvrté čtvrtletí loňského roku sice uvedla zvýšení zisku na 7,93 miliardy dolarů, tedy zhruba 181 miliard korun, ale ten však bez zahrnutí mimořádných položek téměř o dvě pětiny klesl a zaostal za očekáváním analytiků. Firma navíc varovala, že v letošním roce čeká výrazné zpomalení růstu prodeje.

Co stojí za chabou poptávkou?

1) Lidé, kteří chtěli okázalou spotřebou signalizovat ctnost (rozuměj: koupí drahého auťáku ukázat ostatním, „že na to mají“, aby se dokonce i starali o životní prostředí), si už elektrovůz pořídili. Ostatní, jichž je drtivá většina, se do pořízení elektroauta neženou.

2) Snobská složka poptávky se také vyčerpala, protože hitem večírků teď už není „EV“ a „ESG“, nýbrž „AI“. (viz také ad 7))

Reklama

3) Předlužené vlády Západu musí v čase trvaleji vyšších úrokových sazeb tlumit svoji rozhazovačnost, takže škrtají dotace na elektromobily.

Bankovka v hodnotě 2000 korun

Majetek Čechů v podílových fondech loni rekordně narostl

Objem majetku, který mají Češi uložený v podílových fondech, loni narostl historicky rekordně, a to o 187,1 miliardy korun na 938,6 miliardy. Je to teprve podruhé v historii novodobé České republiky, kdy se majetek ve fondech navýšil během jediného roku o více než 100 miliard korun.

Přečíst článek

4) Ani v zemích typu Německa se nedaří uspokojivě rozvíjet potřebnou infrastrukturu, zejména dostatečně hustou síť nabíjecích stanic.

5) Environmentální přínosy elektromobility se v rostoucí míře ukazují být přinejmenším sporné, zahrne-li si do kalkulace nejen provoz vozu, ale i jeho výroba, včetně produkce elektrobaterií.

6) Autopůjčovny typu Hertz v USA vyřazují ze svých flotil desetitisíce elektrovozů, neboť jejich opravy jsou příliš nákladné. Nahrazují je auty s tradičnějším pohonem.

7) Už se příliš rozkřiklo, že kdo jezdí v elektroautě, vlastně často jezdí na uhlí, často podporuje čínskou ekonomiku, drancování přírody pro těžbu niklu v Indonésii, dětskou práci v Kongu...

Čínský prezident Si Ťin-pching

Opravdu Západ opouští Čínu? Ale kdeže. Je to pro něj „nenahraditelný“ trh

Největší americká banka, JPMorgan, i největší evropský správce majetku, francouzská Amundi, chystají další velkou expanzi v Číně. Prý totiž jde o „nenahraditelný“ trh. Němci zase loni v Číně historicky rekordně investovali. Tento vývoj tak kontrastuje s často povrchními a zkratkovitými zprávami z médií, z nichž by mohl nejeden soudit, že Západ Čínu ekonomicky opouští, píše ve svém komentáři hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Elektromobily a daně: Jaké jsou finanční benefity pro majitele?

Elektromobily a daně: Jaké jsou finanční benefity pro majitele?

V současnosti, kdy se stále více lidí obrací k elektromobilitě, je důležité pochopit, jak elektrická auta zapadají do daňového systému a jak mohou podnikatelé využít potenciálních úlev a dotací. Tato otázka je stále aktuální vzhledem k rostoucí nabídce elektromobilů na trhu a změnám v legislativě, které ovlivňují jejich ekonomickou výhodnost.

Přečíst článek

Reklama

Související

Továrna čínského výrobce elektromobilů Leapmotor

Evropa byla zase příliš mírná. Akcie čínských automobilek rostou i přes zavedení cel

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme