Jiří Hynek: Hledá se nepřítel, ne řešení
Aircraft Industries, bývalý Let Kunovice, spadl do ruských sankcí. Najde se cesta, jak tomuto a podobným podnikům umožnit při dodržení všech sankcí tuto krizi překonat a případně se dostat do českého vlastnictví, ptá se v komentáři prezident Asociace obranného průmyslu Jiří Hynek.
Při vyslovení slovního spojení „český letoun“ si značná část naší nejen odborné veřejnosti automaticky vybaví proslulé výrobky Aero Vodochody (L-29, L-39 nebo L-159 v různých verzích), letouny Zlin či L-410 z Aircraft Industries, dříve známých pod původním názvem LET Kunovice. O dalších letounech vyráběných licenčně ani nemluvě. Všechny tyto stroje si vysloužily díky své kvalitě a spolehlivosti obrovskou popularitu v nejrůznějších zemích celého světa.
V posledních dnech se často mluví o sankcích namířených nejen vůči Rusku, ale i o krocích proti ruským majitelům společností v jiných zemích. Jedním z těchto subjektů je také již zmíněná společnost Aircraft Industries.
Společnost Aircraft Industries během své existence po roce 1990 několikrát změnila majitele. Aktuálně ji vlastní ruský majitel, s čímž se samozřejmě pojí další sankce navazující na ty již dříve vyhlášené a týkající se zákazu vývozu leteckých dílů do Ruska. Aktuálně probíhající diskuzi o konkrétních jménech a posuzování, kdo je největší nepřítel nebo naopak přítel, bychom rádi protentokrát nechali stranou, abychom ze zřetele neztratili jiné a neméně důležité téma. S ruským majitelem přirozeně souvisí v posledních letech téměř výhradní orientace výroby této firmy na ruské zákazníky – provozovatele regionální letecké dopravy nebo záchranné složky Ruské federace. Nejen ve světle nynějších mezinárodních vztahů se tato nedostatečná diverzifikace trhů ukazuje jako ne příliš šťastná.
Dnes je to přesně měsíc od začátku bezprecedentní ruské invaze na Ukrajinu. Následky jsou tragické – nejméně stovky mrtvých civilistů včetně dětí, tisíce padlých vojáků, hospodářské škody za desítky miliard dolarů. Podívejte se na často drsné fotografie z napadených či ohrožených ukrajinských měst.MĚSÍC RUSKÉ INVAZE V OBRAZE: Tragédie dosud svobodné země, tisíce mrtvých
Politika
Ale… Jedná se o firmu s více než osmdesátiletou tradicí zaměstnávající téměř tisíc vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, na jejichž práci je závislá více než další tisícovka rodinných příslušníků. Letecký průmysl je velmi specifický svým zaměřením a odborná a technická praxe zaměstnanců je záležitostí mnoha let. Proto jsou tito lidé na trhu vysoce ceněni a při jejich současné ztrátě by se v budoucnu noví jen těžko hledali. Na finalistu v leteckém průmyslu je logicky také navázáno mnoho subdodavatelů, kteří by po ne zcela šťastných dvou letech jistě také nepřivítali další ztráty.
Vybudovat sofistikovanou leteckou výrobní společnost v takovém rozsahu, jako je Aircraft Industries a s takovým renomé po celém světě, je záležitostí několika desetiletí. V případě omezení nebo dokonce ukončení její působnosti by se stěží mohla podobná společnost v takovém objemu znovu otevřít. Nemluvě o dlouhodobě budované kvalitě a tradici se silným odkazem pro další generace.
Nezbývá než doufat, že se podaří leteckou výrobu v Aircraft Industries udržet. Není to totiž jenom o obchodech s ruskými zákazníky, ale i o servisu letounů L-410 provozovaných civilními a vojenskými uživateli u nás i v zahraničí. Dále jsou tu v poslední době také snahy s legendární „čtyřistadesítkou“ i ve speciálních verzích proniknout také na trhy mimo země bývalého Sovětského svazu.
Celkově vzato tu máme firmu, která sídlí v ČR, zajišťuje regionální zaměstnanost, je v dobré kondici a zaměřuje se na strategické odvětví s vysokou přidanou hodnotou. To by znělo pozitivně, kdyby této společnosti, aniž bychom chtěli sankce jakkoli zpochybňovat, nebyl zakázán vývoz na stěžejní trh a nadto nebyla vlastněna ruským majitelem a nepřišla tak o veškerou případnou finanční podporu jak od vlastníků, tak od českého státu.
Otázka je nasnadě. Najde se cesta, jak tomuto a podobným podnikům umožníme při dodržení všech sankcí tuto krizi překonat a případně se dostat do českého vlastnictví, nebo je radši bez náhrady zavřeme? Hledá stát a vláda cesty, jak nepotrestat zaměstnance, kteří si své zaměstnavatele podle národnosti obvykle nevybírají a nepřijít o fungující průmysl?
Francouzská energetická skupina TotalEnergies informovala, že neobnoví smlouvy na dodávky ruského plynu a ropy pro svou německou rafinerii. Místo toho bude odebírat plyn ze Saúdské Arábie a ropu z Polska. Francouzská TotalEnergies přestane odebírat ruskou ropu a plyn. Podíly v ruských společnostech si ale ponechá
Zprávy z firem