Komentář Dalibora Martínka: Sliby Pirátů důchodcům? To není punk, ale zoufalství.
Piráti proklimbali velkou část doby, kdy mohli dělat předvolební kampaň. Možná ještě hůř, jejich šéf Ivan Bartoš se jako můra do pavučiny zamotal ve svém Ústeckém kraji do přirovnání tamní situace s Rumunskem. Ostatní partaje i lidé na sociálních sítích mu to dali řádně sníst.
Teď se Piráti (pardon, a STAN) snaží dohnat, co zaspali. Na neštěstí však vytáhli téma zvyšování důchodů.
Tak vida, nakonec si přece jen chtějí sáhnout i na starší ročníky. Ještě před pár měsíci to vypadalo, že tato voličská skupina je nezajímá. Čelíce padajícím předvolebním preferencím jim jejich na poslední chvíli hledaní marketingoví experti evidentně poradili, ať těm starým taky něco nabídnou. U jednání stranického výboru jsem nebyl, poslední výstup Pirátů na téma důchody to však prozrazuje.
O Pirátech jsem už někdy v dubnu psal, že nemají žádný program pro důchodce. O ty se, jako o svou hlavní voličskou základnu, přetahuje Jana Maláčové s Andrejem Babišem. Patrně v přesvědčení, že čím víc peněz přiklepnou důchodcům, tím lepší bude volební výsledek. Jako by důchodci byly nějaká semknutá sekta, která prahne po penězích. Jako by to nebyli rodiče či prarodiče každého z nás. A lidé, kteří ještě nepozbyli rozumu, a volí stejně jako ostatní. Tedy na základě ideálů, životních zkušeností, postojů.
O důchodce se přetahuje Babiš a Maláčová
V očích Maláčové a Babiše jde pravděpodobně o bandu chudáků, kterým když přihodíte několik set korun měsíčně, máte jejich hlas jistý. Svým způsobem jde o urážku starších lidí. Marketéři však bohužel mají spočítáno, že když uplácíte nějakou voličskou skupinu, jistý výsledek to přináší.
Piráti se nyní vydali podobnou cestou. Když o nich média v poslední době čím dál víc píší, že kampaň vrtají, že spí a nechávají vítězství Babišovi, zcela nesmyslně se pustili do souboje o důchodce. O co hůř. Místo, aby představili svůj koncept garantované penze, trochu ho rozvedli a představili lidem, zejména mladším, kterých by se mohl týkat, začali mluvit o zvyšování důchodů současným penzistům. Cpou se na loď, která už je plná.
Strašně je v tom cítit volební kalkul. Jako by si řekli, potřebujeme pro dobrý volební výsledek i pár starých. Jak je získáme? Slíbíme vyšší penze. Piráti se tím snížili na mentální úroveň úplatků Babiše a Maláčové. S tématem penzí přitom mohli předvést, jak jsou kreativní a pokrokoví. Mohli nějakým originálním řešením, odvahou k němu, oslovit i část střední generace. Nebo aspoň mohli mlčet.
O předvolební kampani a volbách do Polanecké sněmovny se můžete dočíst více zde.
Piráti však v sobě odvahu nenašli. A uchýlili se k osvědčenému, nicméně lacinému slibování stávajícím důchodcům. Větička mladého piráta Michálka, že chtějí zakopávat příkopy mezi generacemi, je povedená marketingová formulace. Zjištnost jí však kouká z ponožek. Co horšího, zoufalství.
Nový CEO skupiny PPF Ladislav Bartoníček vyhlašuje start PPF 3.0. "Cílem zůstává, abychom stále dokázali vymýšlet nové věci, nové přístupy, abychom přemýšleli, co jde udělat jinak, lépe. Abychom dál investovali do lepší budoucnosti."PPF se poprvé propadla do ztráty skoro 300 milionů eur
Zprávy z firem
Posledních několik týdnů na burzovních trzích se odehrává ve znamení, které by se dalo jednoduše přeložit, jako: „stačí počkat, když to trochu sletí, přikoupit a svézt se s marketem vesele směrem k novým indexovým maximům.“ Přesto přichází otázka, co by mohlo tuto trajektorii světových burz změnit? Týden Tradera: Funkční burza by měla být prioritou všech politiků
Money