Petr Dufek: Německý automobilový průmysl nachází nové dno
Hlavní událostí tohoto týdne bude v České republice nepochybně zasedání bankovní rady České národní banky (ČNB), nicméně i v době těsně před Vánocemi stále ještě přicházejí docela zajímavé zprávy z ekonomiky. Včera to byly výsledky výroby automobilek za listopad, které dopadly podle očekávání docela dobře.
Po čtyřech měsících (červenec - říjen) čipového půstu se měsíční produkce aut opět dostala nad hranici 100 tisíc vozů, meziročně byla dokonce o necelých šest procent vyšší. Na celkovém hodnocení se toho však zatím příliš nic nemění. Po slibném jaru, kdy ovšem problémy se zásobováním začaly být stále zřetelnější, přišlo extrémně slabé léto a podprůměrný podzim.
Předchozí čtyři měsíce však udělaly do výsledků automobilového průmyslu takový zářez, že se celková výroba aut letos s největší pravděpodobností propadne pod loňskou úroveň. Ta přitom už byla nejnižší za posledních sedm let, a tak odvětví stojí před novým minimem. Lze počítat s tím, že letošní výroba osobních aut dosáhne zhruba 1,1 milionu vozů a za rekordním rokem 2018 (nebo třeba v porovnání s posledním předcovidovým rokem 2019) tak zaostane o více než 300 tisíc kusů.
I když listopadová čísla vyznívají příznivě, avizovaná delší vánoční odstávka u největšího výrobce, stejně jako dílčí zprávy v médiích, dávají tušit, že problémům se zásobováním čipy však ještě není konec. Občas se objeví zprávy, že se vše do normálu vrátí už ve druhé polovině roku 2022, avšak jestli se tak opravdu stane, není zatím jisté.
Chybějící díly, které během tohoto roku přinutily tuzemské automobilky k několika odstávkám výroby, zapříčinily nižší produkci koncernů. Z výrobních linek za 11 měsíců sjelo 1,024 milionu osobních aut, meziročně o 2,9 procenta méně. Milionovou hranici produkce přitom v čase před covidem automobilky překonávaly i o dva měsíce dříve, vyplývá ze statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Dvouměsíční skluz automobilky letos nedoženou. Situace s čipy se ale lepší
Money
Nepříliš povzbudivé zprávy přicházejí i z německého automobilového průmyslu, který si stále hledá nové historické dno. Roční produkce osobních automobilů se tam přibližuje na dohled třímilionové hranici, ve srovnání s rokem 2018 je už o téměř 40 procent nižší. I tam platí, že problémem není poptávka po nových vozech, ale schopnost výrobců auta vyrábět. A co se asi bude dít v situaci negativního nabídkového šoku s cenami, si každý dokáže představit sám.
Prodej nových osobních aut v Evropské unii v listopadu meziročně klesl o 20,5 procenta na 713 346 aut. Prodej se snížil pátý měsíc po sobě. Letošní listopad je nejhorším listopadem v historii záznamů, které sahají do roku 1993, vyplývá ze zprávy Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).Nejhorší listopad za třicet let. Prodeje aut v EU se propadly o více než pětinu
Money