Lukáš Kovanda: Češi si loni rekordně utáhli opasky
Češi loni přiškrtili svoji spotřebu nejvíce v tomto miléniu, dokonce čtyřikrát více než během globální finanční krize. Drtila je mimořádná inflace a dramatický pokles reálných mezd, výdaje za potraviny omezují již dvacet měsíců v řadě, komentuje čerstvá data Českého statistického úřadu hlavní ekonom Lukáš Kovanda.
Maloobchodní tržby vykázaly loni v prosinci nejvýraznější meziroční nárůst za celé období od května 2022 včetně. Naposledy výrazněji rostly v dubnu 2022. V prosinci 2023 meziročně přidaly 1,6 procenta. V Česku tak loni v posledním čtvrtletí skončila takzvaná spotřebitelská recese. Loni v posledních třech měsících roku totiž maloobchodní tržby v souhrnu přidaly meziročně 0,1 procenta. Ve čtvrtletním sledování maloobchodní tržby vykázaly růst naposledy v prvním kvartále roku 2022, tehdy 6,5 procenta meziročně. Poté následovalo šest čtvrtletí v řadě, kdy maloobchodní tržby meziročně soustavně klesaly a až tedy v posledním kvartále loňska se vrátily „do plusu“, byť celkem nepatrného.
Postupné oživení reálných nákupů, které je patrné už od loňského listopadu dává tušit, že více než dvouletý negativní trend omezování domácností už končí. Začal s rostoucí inflací likvidující kupní sílu obyvatel a také s poklesem inflace končí.Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat
Money
Horší jak za globální finanční krize
Za celý loňský rok se maloobchodní tržby propadly o 4,1 procenta. To je jejich nejvýraznější propad minimálně od roku 2001 včetně, tedy od začátku tisíciletí. Už předloni se přitom propadly o 3,8 procenta, takže loňský propad nastal z poměrně již nízké základny, pročež je tedy ještě závažnější. Přitom až právě do předloňska byl z hlediska vývoje tržeb maloobchodu nejhorším rokem tohoto milénia rok 2009, tedy rok globální finanční krize, kdy ovšem maloobchodní tržby v Česku klesly meziročně pouze o 1,1 procenta. Tedy takřka ve čtyřikrát nižším rozsahu než loni.
Loni v prosinci Češi navyšovali své výdaje za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží, v prvé řadě kosmetiku a toaletní potřeby. Pohonné hmoty kupovali více kvůli jejich zlevnění, danému zejména poklesem cen ropy na světových trzích. Tržby za potraviny však nadále klesaly, už dvacátý měsíc v řadě. Obchodní řetězce stále nenabídly ceny potravin, které by pro Čechy byly natolik atraktivní, aby své výdaje za potraviny navýšili. Omezení nákupů potravin ze strany řadových spotřebitelů je jedním z důvodů, proč v letošním roce už nesledujeme jejich cenový růst – řetězce se konečně „umoudřily“.
Řetězec Lidl slibuje zlevnění nad rámec snížení DPH. Potvrzuje tím, že za vysokými cenami potravin jsou hlavně řetězce a jejich „čarování“ s maržemi, píše ve svém komentáři ekonom Lukáš Kovanda.Lukáš Kovanda: Lidl svým slibem rozkryl, kdo Čechům napálil ceny potraviny. Jsou to nenasytné řetězce
Názory
Loni si svoji daň vybrala nadále mimořádně vysoká celoroční průměrná inflace, jež druhý rok v řadě dosáhla dvouciferné hodnoty. Češi v uplynulých dvou letech v důsledku mimořádně vysoké inflace čelili největšímu propadu reálných mezd v novodobé historii ČR od roku 1993, což právě fatálně podvázalo jejich spotřebitelskou poptávku. Koncem loňska se však již situace viditelně zlepšovala, zejména kvůli snížení inflace.
Letos by se měl vývoj maloobchodních tržeb vrátit celkem přesvědčivě do kladného pásmu, když si tržby polepší o 3,5 procenta. Letošek totiž potvrdí vymanění se ze zmíněné spotřebitelské recese. Maloobchodním tržbám napomůže zejména růst reálných mezd, jenž se obnoví po dvou letech jejich znatelného poklesu.
Lidé během svátků v průměru přibírají hned několik kil. To je důkaz toho, že předtím dali obchodníkům vydělat více, než museli. Vyšší marže řetězců jsou přímým výsledkem určité zákazníkovy nestřídmosti. Její následky, v podobě oněch kil navíc, pak po svátcích nestřídmé zákaznictvo zhusta řeší zakoupením permanentky do fitness centra. Z nestřídmosti tak profitují nejen řetězce, ale i „fitka“. A kola ekonomiky se točí. Kouzelný a marketingově stále neodbytněji podchycovaný příběh Vánoc s tak silným duchovním rozměrem jim poskytuje velmi účinné „mazivo“.Lukáš Kovanda: Vánoce jsou přehlídkou plýtvání. Vydělávají na něm obchodní řetězce i fitness centra
Názory