Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Lukáš Kovanda: Česká pošta zruší stovky poboček. Když to zvládly banky, zvládne to i ona

Česká pošta, ilustrační foto
Česká pošta / Creative Commons / CC BY-SA 4.0
Lukáš Kovanda

Česká pošta se odhodlala ke kroku, který je v její nepříznivé hospodářské situaci prakticky nezbytný: zruší přibližně tři stovky svých poboček. Už se také ví, které to jsou. Dotčené obce a jejich starostové se samozřejmě ozývají. Nelíbí se jim to. Což je pochopitelné. Lidé v obci či městě zrušení pobočky pošty leckdy přičtou ke zlu místnímu starostovi mnohem spíše než vedení podniku, nebo dokonce ministerstva vnitra, „tam někde daleko v Praze“.

Reklama

V uplynulé době však svoji pobočkovou síť dramaticky redukuje také soukromý sektor, a to konkrétně v případě bankovních poboček. Tento počet se snižuje prakticky nepřetržitě od poloviny roku 2014, jak vyplývá ze statistiky České národní banky (viz graf níže).

V půli roku 2014 bylo v Česku celkem 2235 fyzických bankovních míst. Zejména kvůli nástupu online bankovnictví však jejich počet do konce loňska klesl na 1526. Banky tak za tu dobu zrušily celkem 706 svých poboček. A žádné společenské otřesy kvůli to mu nenastaly. A nenastal ani přeliv klientely k těm bankám, které by se snad s rušením poboček záměrně „zdržely“, aby situace využily a přetáhly klienty konkurenci. Naopak, svoji konkurenceschopnost si drží ty banky, které jsou ochotny pobočky poměrně rázně škrtat.

Stanislav Šulc: Zrušte těch pošt daleko víc, prosím

Konec spekulací. Česká pošta odtajnila seznam poboček, které zavře. A člověku se jen chce říct, že to je prostě málo. A proč? Protože prostě Česká pošta se stala opravdu typickým molochem, který přestal plnit funkci a začal se starat hlavně o sebe sama.

Přečíst článek

Pravda, nyní chystané rušení poštovních poboček je poněkud rychlejší, než jaké dosud bylo tempo rušení poboček bankovních. Vždy třeba za celý loňský rok se v Česku zrušilo 70 bankovních míst. Poštovních poboček má být o ony tři stovky méně už k letošnímu 1. července, tedy během tří měsíců.

Reklama

I tak je krok České pošty ekonomicky opodstatněný a smysluplný. Banky na „novou dobu“, zejména rozmach online prostředí, reagují už od zmíněného roku 2014. Kdyby své zeštíhlování už tehdy zahájila také Česká pošta, mohlo být mnohem postupnější a pozvolnější, jako je tomu u bank. Podstatou problému tak je opět neakceschopnost minulých managementů České pošty, dosazovaných zhusta na základě politického klíče, nikoli na základě schopností nebo odbornosti.

 
Reklama

Související

Staré město v Mnichově

Probíhající krach německých komerčních nemovitostí začíná ohrožovat tamní bankovní sektor

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme