Česko čekají suverénně nejdražší Velikonoce v historii. Za „velikonoční košík“ lidé utratí o desítky procent více
Velikonoce roku 2023 budou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení silně projevuje také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena „velikonočního nákupního košíku“ vzrostla oproti loňskému roku o více než třicet procent (viz tabulka níže). Takové meziroční zdražení nepamatujeme od 90. let, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší, o více než 50 procent, než cena stejného nákupního košíku v průměru let 2016 až 2022.
Ceny vajec byly v lednu v Evropské unii meziročně vyšší o 30 procent, uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Nejvyšší nárůst ze zemí unijního bloku zaznamenala Česká republika, kde vejce zdražila o 85 procent.Vejce jako symbol drahoty. Cena rostla v celé EU, ale v Česku nejvíc
Money
V roce 2010 níže uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o skoro 93 procent více než tehdy.
Třetí nejvýnosnější svátek
Nadále přitom platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos lidé v Česku utratí u příležitosti Velikonoc přes jedenáct miliard korun, přibližně 1300 korun na dospělého obyvatele.
Velikonoční ceny (v korunách) v letech 2016 až 2023:
Letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky.
Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) v dopise vyzval obchodní řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Upozornil na to, že loni na podzim ceny prudce stouply a obchody by podle něj neměly současné ekonomické situace zneužívat k neúměrnému navyšování zisku. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) považuje vyjádření ministra za skandál.Válka o cukr. Nekula žádá vysvětlení vysoké ceny, svaz to považuje za skandál
Money
V týdnech před svátky jara ale tuzemské domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu.
Lidé utrácí za čokoládu i lepší alkohol
Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku. Cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (250 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.
V těchto dnech vrcholí období valentýnských nákupů. Zpravidla trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“, Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“. Obliba Valentýna roste v Česku v uplynulých deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů. Z aktuální edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.Na Valentýna letos padne 2,5 miliardy, drahota řadu lidí od oslav odradí
Money
Dospělí si kromě sladkostí a vajíček často vykoledují i něco ostřejšího. V týdnu před Velikonočním pondělím lze očekávat růst výdajů za lihoviny o čtvrtinu oproti průměrnému týdnu v roce. U piva lze předpokládat nárůst dokonce více než 40 procent.
Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 550 milionů. Průměrná cena velikonoční cukrovinky stoupá letos na 37 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.
Zájem o alkoholické nápoje u příležitosti akce Suchej únor, která vyzývá k abstinenci po celý měsíc, v obchodech zpravidla výrazněji neklesl. Letos poptávka po alkoholu u některých prodejců naopak mírně vzrostla. Vyplývá to z informací obchodů s potravinami, prodeje alkoholu ovlivňuje spíše počasí a svátky.Suchej únor selhal, prodej alkoholu někde meziročně stoupl
Enjoy