Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Česko se může proměnit v hladovějící „Detroit Evropy“

Výroby v gigafactory VW
ČTK
Lukáš Kovanda

Česko se může kvůli nástupu elektromobility stát „Detroitem Evropy“, varuje agentura Bloomberg. Stát totiž selhává v lákání zahraničních investorů, výrazně v tom zaostává i za Maďarskem a Polskem.

Reklama

Americké město Detroit, symbol automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize z let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut stalo nakonec také symbolem ekonomické devastace a krachu. Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent. Agentura Bloomberg ve svém článku varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko.

Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit. Jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory. 

Továrna na výrobu součástek Volkswagen v Salzgitteru.

Gigafactory u Plzně nebude. Volkswagen projekt v Líních zavrhl

Projekt gigafactory Volkswagenu v Líních u Plzně je u ledu, nejméně do roku 2025. Německý automobilový gigant nevidí v tuto chvíli důvod pokračovat v jednáních o výstavbě další evropské gigafactory. Český automobilový průmysl bez gigafactory čeká temná budoucnost, v ohrožení jsou desítky tisíc pracovních míst. Ministr Síkela situaci klidní, že Česko má ještě pár želízek v ohni.

Přečíst článek

Nástup výroby elektromobilů může z Česka a Slovenska učinit země čelící enormnímu propouštění. Na Slovensku je nástupem elektromobility ohroženo až 85 tisíc pracovních míst, cituje Bloomberg závěr studie bratislavského think-tanku Globsec. A to přesto, že Volkswagen by měl na Slovensku od příštího roku vyrábět své elektrické SUV vozy a Volvo zase staví u Košic závod, jenž bude elektrovozy produkovat již v roce 2026.

Reklama

Otázkou totiž zůstává zejména osud rozsáhlé subdodavatelské sítě, která je závislá na výrobě aut ze spalovacími motory. Ta jsou konstrukčně komplexnější a obsahují větší počet dílů než elektrovozy. Vždyť jen hnací soustava aut se spalovacími motory se skládá z nějakých 200 dílů, v případě elektrovozů je to zhruba jen desetina toho počtu. Navíc elektrovozy neobsahují díly zajišťující příjem a zpracování paliv a související vypouštění emisí.

Garáže to neunesou. Elektromobilita a stále větší auta trápí hasiče i majitele budov

Garáže to neunesou. Elektromobilita a stále větší auta trápí hasiče i majitele budov

Stoupající počty elektromobilů a tlak Evropské unie na přechod od spalovacích motorů k autům s nulovými emisemi staví před ožehavý problém nejen záchranné složky kvůli případnému hašení hořících baterií v garážích, ale také developery a majitele parkovacích domů či nemovitostí s podzemním parkováním.

Přečíst článek

V závodech o gigafactory jsou Češi na chvostu 

Česko na tom není o nic lépe než Slovensko. Na rozdíl od Polska a Maďarska se mu nedaří zajistit investory do výstavby závodů na výrobu baterií do elektrovozů, všímá si Bloomberg.

Na Slovensku tamní čtyři automobilky a jejich 350 subdodavatelů zaměstnávají 260 tisíc lidí, v Česku je počet osob zaměstnaných v autoprůmyslu takřka dvojnásobný.     

Podle zdrojů Bloombergu škodí československému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména z Číny. Někteří výrobci autodílů na Slovensku uvádějí, že za cenu, za niž prodává čínská konkurence finální výrobek, oni sami ani nenakoupí materiál pro výrobu. Producenti v EU totiž musí – na rozdíl od čínské konkurence – splňovat náročná zelená kritéria.

Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.

Martin Jahn: Evropa není jedničkou v inovacích. Tradiční evropské automobilky ale pořád drží silné trumfy

Mnozí lidé sice rádi opakují, že v českém autoprůmyslu jsou samé montovny, ale právě toto odvětví je největším investorem do aplikovaného výzkumu a vývoje v zemi. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, který stojí také v čele českého Sdružení automobilového průmyslu, poukazuje na jeho vysokou přidanou hodnotu. „Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz.

Přečíst článek

Problémem je ale také to, že Česko a Slovensko selhávají a výrazně zaostávají za Maďarskem a Polskem, dalšími zeměmi Visegrádské čtyřky, v lákání investorů, kteří by budovali závody na výrobu elektrobaterií. V Polsku a Maďarsku je již v provozu – případně se buduje – takových závodů takřka tucet, spočítal Bloomberg. To je právě další klíčové nebezpečí pro budoucnost české a slovenské automobilové výroby, neboť automobilky budou tíhnout k umístění výroby elekroaut do zemí, kde je nablízku právě závod na produkci elektrobaterií, tedy mnohem spíš do Maďarska a Polska, než do Česka a na Slovensko.

Volkswagen loni na sklonku roku „odpískal“ výstavbu dalšího závodu na výrobu baterií, o nějž velmi usilovalo Česko, a to poté, co podobné továrny postavil v Kanadě a jinde v Evropě.

Další komentáře ekonoma Lukáše Kovandy čtěte zde

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Schodek vlády by se letos měl vejít do schváleného limitu

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Brambor bude letos dostatek. Vyšší úroda může tlačil na ceny v obchodech

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Ekonomika rostla rychleji, než se myslelo. Vláda utrácí nerozvážně, lidé pořád opatrně

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme