Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Lukáš Kovanda: Evropě hrozí záplava čínských elektroaut. Východisko však existuje

Čínská továrna automobilky Geely v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny.
ČTK
Lukáš Kovanda

Evropským automobilkám hrozí „krvavá lázeň“ v záplavě levného čínského dovozu, varuje šéf Stellantisu. Odpovědí by mohlo být vytvoření nadnárodního evropského „Airbusu elektromobility“, píše ve svém komentáři hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Reklama

Autopůjčovna Hertz se v USA zbavuje 20 tisíc elektroaut a nahrazuje je vozy s tradičnějším pohonem. Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na údržbu a opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se celosvětově zadrhává poptávka po elektrovozech.

Zle dopadají hlavně jejich evropští výrobci v čele s Volkswagenem, kteří jen paběrkují a jejichž globální prodeje dramaticky zaostávají za tržbami americké Tesly a čínské BYD. Tesla kvůli chabnoucí poptávce jde s cenami prudce dolu. Čínská elektroauta jsou mnohem levnější než ta evropská.

Zleva ministryně obrany Jana Černochová, ministr financí Zbyněk Stanjura, ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, ministr vnitra Vít Rakušan, premiér Petr Fiala a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka

Lukáš Kovanda: Otců nízké inflace je v Česku víc, úplně pravý ani jeden

Lednová inflace v Česku byla nečekaně nízká. Žádný z tuzemských analytiků, ani sama Česká národní banka, nečekal, že bude činit meziročně jen 2,3 procenta. Většinově se expertní odhady pohybovaly kolem úrovně tří procent. Nízká lednová inflace představuje pozitivní signál pro celý letošní rok. Průměrná celoroční inflace, kterou ta lednová celkem výrazně spoluurčuje, by tak letos měla vykázat pouze úroveň 2,4 procenta, což je takřka pětkrát nižší hodnota než ta loňská, čítající 10,7 procenta.

Přečíst článek

Carlos Tavares, šéf Stellantisu, společného podniku FiatuChrysleru a Peugeotu s Citroenem, přitom varuje, že pokud evropské automobilky rychle nenajdou rozumnou odpověď na tento vývoj, čeká je „krvavá lázeň“ v záplavě levného čínského dovozu. Jedním z řešení by mohlo být vytvoření jakéhosi nadnárodního „Airbusu pro elektroauta“. Společný podnik evropských automobilek by prý mohl čelit konkurenci snáze, jako v letecké výrobě čelí konkurenci Boeingu právě společný evropský Airbus.

Reklama

…a toto vše se v Evropě má dít ve jménu potenciálního snížení globálních emisí skleníkových plynů o 1 procento, tedy v rozsahu statistické chyby…

Další komentáře Lukáše Kovandy najdete zde

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme