Lukáš Kovanda: Kakao a čokoláda zdražují. Pozor na nenápadně zmenšovaná balení cukrovinek v obchodech
Zdraží čokoláda i výrobky z ní. Čeští spotřebitelé si proto musí v obchodech dát pozor na nenápadně zmenšovaná balení čokoládových cukrovinek. Cena kakaových bobů totiž prudce roste, je už takřka na historickém rekordu, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Milovníci čokolády se musí připravit na výrazné zdražení. Burzovní cena kakaových bobů, z nichž se čokoláda vyrábí, totiž nyní prudce roste, na historicky nominálně takřka rekordní úroveň (viz graf níže).
Výrobci čokolády – ve světě se jí ročně vyrobí v přepočtu za více než 2500 miliard korun – přitom předpokládají, že kakaové boby zůstanou extrémně drahé i v roce 2024. Důvodem je zejména to, že země západní Afriky, která zajišťuje dvě třetiny světových dodávek, se potýkají s dramatickým propadem sklizně bobů.
Afrika zažívá neúrodů bobů
Vydatné deště a hnilobná nákaza fatálně poškozují západoafrickou úrodu bobů. Slabá úroda vyhání cenu bobů vzhůru, takže jejich zpracovatelům se tenčí marže a neinvestují proto do nákladnější výroby – jež je nákladnější právě kvůli kvantitativně i kvalitativně horší sklizni.
Lákají vás hordy pečlivě naaranžované zmrzliny ozdobené tu oplatkou, tu čtverečkem čokolády či kouskem ovoce? Tak to si rovnou nechte zajít chuť, míní gurmet Pavel Maurer. Nejlepší zmrzlina je podle něj ta, která se prodává „pod poklicí“. Pavel Maurer: Jaká je nejlepší zmrzlina? Ta pod poklicí
Enjoy
Marže se zpracovatelům tenčí proto, že za současné mimořádné inflace nemohou navýšené ceny bobů a jejich zpracování tak snadno přenášet na spotřebitele, jako kdyby žádná mimořádná inflace nepanovala. Spotřebitelé totiž mají kvůli inflaci citelně oslabenou kupní sílu.
Poté, co zaplatí za zdražené energie, elektřinu či plyn, nebo za dražší bydlení či základní potraviny, jim už často zkrátka nezbývají další volné peníze, které by utratili právě za čokoládu. Ta – na rozdíl od základních potravin – samozřejmě představuje zbytnou součást jídelníčku, bez níž se lze obejít.
Čokoláda bude luxusním zbožím
Čokoláda tak vykazuje stále více znaků luxusního zboží, včetně vyšší ceny a obtížnější dostupnosti. Její cena roste i kvůli markantnímu zdražování další klíčové ingredience – cukru. Stěžejní světoví výrobci čokolády a cukrovinek z ní, jako je švýcarská firma Lindt & Sprüngli nebo americká Hershey, které dodávají i na český trh, tak tento týden varovali své odběratele, že se musí připravit na další cenová navýšení. A to i přesto, že koneční spotřebitelé právě mají stále větší potíže si „luxus“ v podobě čokolády vůbec finančně dovolit.
Petr Kovařík je spolumajitel Pražské čokolády, autor knihy Síla hotentota, má vlastní podcast „Jaké chceš Česko“ a k tomu má rodinu a věnuje se sportu. Sám o sobě říká, že je z půlky čokoláda, kterou považuje za superpotravinu. Skrze své projekty se snaží šířit osvětu o tom, co dělá, proč to dělá a že podnikání neslouží jen k výdělku. FreshStart: Jím i dvě tabulky čokolády denně, říká spolumajitel Pražské čokolády Kovařík
Newstream TV
Spotřebitelé i v Česku by proto při nákupu čokoládových cukrovinek měli dbát zvýšené pozornosti. Jejich výrobci totiž mohou přistoupit na strategii nenápadného zmenšení objemu balení při zachování ceny, což je ovšem jen způsob, jak zákazníkovi navodit falešnou iluzi, že za stejné peníze dostává stále stejné množství cukrovinky.
Pozor na „smrskflaci“
Jde o takzvanou „smrskflaci“, což je jen jiná, zastřenější podoba zdražování, neboť zákazník za stejné peníze dostane méně cukrovinky v menším balení, místo aby - jako při běžném projevu inflace - dostal její stejné množství za vyšší cenu.
Z obalů čokolády Toblerone brzy zmizí obrázek ikonické alpské hory Matterhorn, protože americký výrobce Mondelez brzy přesune část produkce na Slovensko a švýcarské zákony v takovém případě neumožňují využívat v marketingu národní symboly alpské země. Informoval o tom list Aargauer Zeitung.Obaly Toblerone přijdou kvůli výrobě na Slovensku o Matterhorn
Zprávy z firem
Největší světový producent kakaových bobů, Pobřeží slonoviny, letos vyhlíží meziročně o takřka pětinu nižší sklizeň. V Ghaně, jež je světovou dvojkou, se má letos produkce propadnout pod dlouhodobý průměr. Oboje výrazně přispěje k tomu, že světový trh s boby bude třetí rok v řadě v deficitu – jenž nejspíše přetrvá i v příštím roce, a to kvůli zhoršeným klimatickým podmínkám souvisejícím s fenoménem El Niño a přetrvávajícím se šíření hnilobných nákaz bobů.
Čokoládová krize potrvá i příští rok
Na českém trhu by se citelný růst cen čokolády a výrobků z ní měl projevovat od druhé poloviny letošního roku a pak v roce 2024. Situaci zhoršuje to, že světoví dodavatelé mají vyprázdněné sklady – nejvíce za posledních takřka třicet let.
Během covidové pandemie sice poptávka po čokoládě a cukrovinkách citelně klesla, a to zejména kvůli restrikcím v oblasti maloobchodu a letecké dopravy, což umožnilo zásoby navýšit. Po odeznění pandemie si však spotřebitelé svůj přechozí „čokoládový absťák“ mohutně kompenzovali, i díky nákupům za covidové úspory vzniklé za cenu rostoucího dluhu států. Tato kompenzace „absťáku“ již ovšem stačila sklady dodavatelů čokolády vyprázdnit. Prázdné sklady pochopitelně představují další tlak na růst cen čokolády a příslušných cukrovinek.
Další komentáře Lukáše Kovandy čtěte zde:
Ceny potravin rostou citelně a jejich růst ještě zrychlí. Letos se tak dočkáme nejvýraznější zdražení potravin od 90. let. Jak se mu bránit? O pětici neotřelých rad se podělil Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.Lukáš Kovanda: Pět neotřelých rad, jak bojovat se zdražováním potravin
Názory