Lukáš Kovanda: Když už vláda zrušila EET, neměla by OSVČ zatěžovat vyššími odvody
Druhý antibyrokratický balíček obsahuje řadu správných věcí, skutečný smysl ale bude mít hlavně tehdy, pokud obsažené úlevy nebude vláda kompenzovat zatížením jinde. Když zrušila EET, neměla by OSVČ zatěžovat vyššími odvody.
Druhý antibyrokratický balíček, který nyní vláda chystá, odstraňuje řadu věcí, které skutečně ekonomiku zatěžují, aniž by měly výraznější pozitivní efekt. Třeba vstupní lékařské prohlídky nebo potravinářské průkazy. Také ruší koncesionářské poplatky při průmyslovém využití televizní obrazovky; je vskutku absurdní, že má podnik platit koncesionářský poplatek, pokud na dané televizi sleduje pouze a výhradně vlastní výrobu, natočenou vlastní kamerou, třeba za účelem odstranění potenciálních chyb ve výrobním procesu.
Takže celkově lze balíček vítat.
Ovšem ne bezvýhradně. Jestliže součástí prvního antibyrokratického balíčku bylo třeba i zrušení EET, jde o naplnění programu vlády; stát ulevil podnikatelům. Jenže tím také připravil veřejné finance o deset až dvacet miliard ročně. I to je stále v pořádku. Pokud…
Letošní schodek státního rozpočtu může být rekordní, i 450 miliard korun. I Národní rozpočtová rada už v podstatě vylučuje, že by vláda mohla splnit svůj nyní plánovaný schodek. Novela zákona o rozpočtu bude nezbytná, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.Lukáš Kovanda: Ani rekordní dividenda ČEZ letošní rozpočet nespasí
Názory
Pokud stát nebude ušlé daňové inkaso dohánět zase někde jinde. Zrušení EET je úlevou aktivním lidem jen tehdy, jestliže není „kompenzováno“ jinou zátěží OSVČ, živnostníka či podnikatele.
Jenže stát takto OSVČ zatížit hodlá, vždyť v rámci konsolidačního balíčku navrhuje zvýšit odvody OSVČ a zvýšit řadu daní, kterým čelí právě i OSVČ.
K čemu budou vládní balíčky, konsolidační či antibyrokratické, když v souhrnu nakonec jen jednu zátěž nahradí jinou?