Lukáš Kovanda: Nafta je rekordně drahá oproti benzínu. Nahrazuje totiž drahý plyn
Po letním cenovém poklesu začaly pohonné hmoty u českých čerpacích stanic v uplynulém týdnu viditelně zdražovat, nafta pak poměrně dramaticky.
Nafta v uplynulém týdnu zdražila o skoro 2,40 koruny na litr. Včera tak její průměrná cena, 45,23 koruny na litr, byla nejvyšší od začátku srpna. Benzín zdražuje o poznání pomaleji. Za poslední týden přidal na ceně jen 22 haléřů na litr.
Prudké zdražování nafty v porovnání s benzínem je celosvětovým fenoménem, nastává od Spojených států přes Evropu až po Nový Zéland. V Česku byla včera nafta průměrně o zhruba 4,70 koruny na litr dražší na benzín. To je historicky zcela mimořádné. A to přitom ještě byla začátkem roku 2021 snížena spotřební daň z nafty a jednu korunu na litr, zatímco z benzínu nikoli. Na obě pohonné hmoty se pak vztahuje letošní přechodné snížení spotřební daně o 1,50 na litr. To mělo původně končit na konci září, ovšem vláda jeho platnost zřejmě prodlouží.
Prodloužení snížení spotřební daně na naftu a benzin, které má zatím platit do 30. září, zvažuje ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), který zopakoval svůj dřívější záměr, že u nafty by mohlo být snížení trvalé. Důvodem nejsou vysoké ceny paliva, ale zajištění konkurenceschopnosti českých dopravců.Pro levnější naftu už nebude nutné jezdit k sousedům. Ve hře je trvalé snížení spotřební daně
Politika
Celosvětové rozevírání cenových nůžek mezi naftou a benzínem souvisí s otřesem globálního trhu, k němuž dochází v důsledku války na Ukrajině a souvisejících sankcí. Rusko je nejen významným vývozcem ropy, ale také ropných produktů, včetně dieselového paliva. Od přelomu letošního a příštího roku hodlá jak na ruskou ropu, tak ropné produkty včetně dieselu zavést embargo EU. Přitom stále i nyní zhruba polovinu dieselového paliva, jež se do EU dováží, zajišťuje Rusko.
Dochází tedy k předzásobování a k hledání alternativních dodavatelů, což obnáší i přeplácení stávajících odběratelů. To šroubuje celosvětově ceny výše. Západní země, ale také země typu Indie nebo Číny přistupují k odběru ruských paliv stále obezřetně, snaží se nevybočit z určité neutrality, resp. lavírování a hry na obě strany konfliktu.
Ceny benzinu v Německu se nyní při porovnání s cenami ropy a kurzem dolaru nacházejí na příliš vysoké úrovni. Uvedl to podle listu Bild německý autoklub ADAC. Na vysokých cenách benzinu podle listu vydělávají ropné společnosti, jejichž ziskové marže u rafinerských aktivit se podle autoklubu ADAC od začátku roku více než zpětinásobily.Na maržích na benzínu rejžují ropné firmy i v Německu
Money
Zároveň s nadcházející topnou sezonou stoupá poptávka po topné naftě. Ta v řadě případů může zastoupit drahý plyn. Například německý energetický kolos Uniper nyní shání zaměstnance pro trvalejší provoz své dosud jen občasně využívané elektrárny ve Švédsku, postavené již v 70. letech a využívající k výrobě elektřiny mazut, což je těžký topný olej. Sháňka po topných ropných produktech, jako je mazut nebo nafta, zdražuje právě také motorovou naftu, zatímco na cenu benzínu má slabší dopad.
V příštím týdnu tak benzín dále zdraží v rozsahu do dvaceti haléřů na litr, zatímco nafta přidá zhruba 1,50 na litr.
Další komentáře Lukáše Kovandy čtěte zde
Průběžné výsledky kontrol marží prodejců pohonných hmot za červenec prozatím ukázaly nepřiměřeně zvýšené marže u většiny velkých čerpacích stanic. Přesáhly průměrnou úroveň loňského roku, a výrazně se tak odpoutaly od květnových a červnových výsledků, kdy se marže držely na velmi nízké úrovni, řekl mluvčí ministerstva financí (MF) Tomáš Weiss. S kontrolami bude MF pokračovat nejméně do konce září. Čerpací stanice si v červenci účtovaly nepřiměřené marže, ukázaly kontroly
Money