Lukáš Kovanda: Nafta výrazně zdražuje, růst ceny jen tak neskončí. I kvůli burze v Rotterdamu a vývoji v USA
Nafta v Česku kvůli vyšší dani prudce zdražuje a růst její ceny zdaleka nekončí. Zdražuje také benzín, a to proto, že roste cena ropy i velkoobchodně prodávaných paliv, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Nafta v Česku prudce zdražuje. Za uplynulé dva dny zdražila o takřka 1,70 koruny na litr. Důvodem je zvýšení spotřební daně z ní o 1,50 koruny na litr, k němuž došlo předevčírem. Čerpací stanice a dodavatelé pohonných hmot nyní promítají vyšší daň do svých cen.
Nafta v Rotterdamu zdražila o čtvrtinu
Navíc zdražují velkoobchodně prodávaná paliva na surovinové burze v Rotterdamu, což zdražování nafty v Česku jen umocňuje. Za poslední měsíc zdražila nafta v Rotterdamu o více než 23 procent. V Česku nyní zdražuje také benzín, kvůli růstu cen ropy na světových trzích – jeho zdražování však není zdaleka tak výrazné jako u nafty, protože spotřební daň z benzínu zůstává letos beze změny.
V Česku je přes sedm tisíc čerpacích stanic na naftu a benzín. To je číslo, které udává ministerstvo průmyslu, takže je potřeba k němu být poněkud rezervovaný, jelikož státní úřady jsou vždy ve svých statistikách poněkud opožděné a nepřesné. Nicméně, číslo sedm tisíc asi leze brát jako relevantní.Dalibor Martínek: Benzín u Čechů vítězí, auta na elektřinu jsou pořád propadák
Názory
Zvýšení spotřební daně z nafty přišlo z letošního hlediska v takřka nejhorší možný okamžik. Zmíněná cena velkoobchodně prodávané nafty na komoditní burze v Rotterdamu totiž v posledním necelém měsíci vylétla o a je na svém více než půlročním maximu.
Ratingová agentura Fitch sice předevčírem snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti Spojených států, což přispělo k včerejšímu poklesu cen ropy na světových trzích a také paliv na burze v Rotterdamu, zřejmě však jde jen o přechodný efekt.
Automobilce Škoda Auto hrozí, že se výroba elektromobilu Enyaq přesune ze závodu v Mladé Boleslavi do továrny mateřského koncernu Volkswagen v německém Cvikově. Deníku E15 to řekl předák odborů automobilky Jaroslav Povšík.Výroba elektromobilu Škoda Enyaq se možná přesune do Německa
Zprávy z firem
Trhy zřejmě nervozitou způsobenou zhoršením ratingu USA rychle setřesou, což však znamená špatnou zprávu pro české řidiče. Pohonné hmoty budou i nadále zdražovat. Motorová nafta během dvou týdnů podraží o další až 1,50 koruny na litr na litr. V příštím týdnu by se pak měla dočkat zdražení o přibližně jednu korunu. Benzín zdraží o 20 haléřů na litr.
Stát si polepší o čtyři miliardy
Zvýšení daně letos přinese veřejné kase zhruba čtyři miliardy korun navíc. Pomůže tedy stabilizovat veřejné finance, byť jen poměrně zanedbatelně. Přesto takový zásah dává smysl. Daň se vrací na úroveň z doby před loňským červnem. Tehdy vláda rozhodla spotřební daň z pohonných hmot snížit z důvodu historicky rekordních cen paliv. Od té doby však paliva, která rekordně zdražily důsledky vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, dramaticky zlevnila, v případě nafty do konce července až o bezmála 20 korun na litr.
Schodek státního rozpočtu ke konci července klesl na 214,1 miliardy korun z červnových 215,4 miliardy, informovalo ministerstvo financí. Výsledek hospodaření státu za prvních sedm měsíců roku je druhý nejhorší od vzniku samostatného Česka. Loni byl deficit ke konci července 192,7 miliardy korun.Schodek rozpočtu mírně klesl, i tak je ale hospodaření státu jedno z nejhorších
Money
Navrácení daně na původní úroveň, tedy o 1,50 koruny na litr výše znamená růst daňového zatížení litr nafty o 1,80 korun na litr, kvůli připočtení DPH počítané z navýšeného základu.
Česko mělo čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU
Z dat Evropské komise, zveřejněných koncem minulého týdne, plyne, že Česko mělo před zvýšením daně čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankovali pouze na Maltě, v Bulharsku a v Rumunsku. Po předvčerejším zvýšení daně má stále šestou nejnižší cenu nafty v EU. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty se před něj totiž dostaly ještě Litva a těsně také Polsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku jsou i nadále vyšší než v ČR.
Průměrná cena ojetin se v prvním letošním pololetí držela těsně pod 300 tisíci korunami. Ceny vykupovaných vozů podle sdružení Cebia patrně výš nepůjdou. Ceny ojetin narazily na strop, začínají klesat
Money
Cena nafty v Česku je však oproti naftě v Polsku dražší jen zhruba o 60 haléřů na litr, jak plyne z výpočtu na základě zmíněných dat Evropské komise z minulého týdne. Takový rozdíl nijak dramaticky neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců. Sdružení Česmad Bohemia však dříve varovalo, že zvýšení daně je o jejich konkurenceschopnost připraví. To však tedy data příliš nepotvrzují.
Nafta v Česku do konce léta může v porovnání s dneškem zdražit až o zhruba tři koruny na litr, benzín o necelé dvě koruny na litr. Americká centrální banka totiž minulý týden signalizovala blížící se konec fáze utahování své měnové politiky. To povzbuzuje poptávku po ropě a ropných produktech, včetně nafty na burze v Rotterdamu, a žene to jejich cenu vzhůru. Na surovinové burze v Rotterdamu, která je určující i pro ceny u českých čerpacích stanic, zdražila velkoobchodně prodávaná nafta i kvůli omezení vývozu ropy z Ruska.
Další komentáře Lukáše Kovandy čtěte zde:
Do Česka nyní jezdí houfně tankovat nejen Slováci, ale i Němci a Rakušani. Český stát ovšem na levné naftě přichází o 17 miliard korun ročně, přidává ekonomický pohled na situaci Lukáš Kovanda z Trinity Bank. Česko se stává tankovacím rájem, píší slovenská média
Money