Lukáš Kovanda: Němci hlasovali peněženkou. Bez dotací elektromobily nikdo nechce
Prodeje elektroaut v Německu se bortí, v srpnu spadly meziročně o takřka 70 procent, konstatuje původce čísel, spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Jde podle něj o „propad historických dimenzí“. Německá vláda pod tlakem okolností přispěchala s ujištěním, že Volkswagen padnout nenechá.
Pokud se vůbec dnes běžný Němec rozhodne koupit nový vůz, preferuje tradiční pohon před tím elektrickým. Prodeje elektroaut tak letos budou na největším evropském automobilovém trhu výrazně slabší nejen než loni, leč i než předloni. Klíčovým důvodem masivního propadu prodejů, přesně o 68,8 procenta na jen mírně více než 27 tisíc kusů, je ukončení dotační podpory elektroaut.
K tomuto kroku se německá vláda uchýlila loni koncem roku. Letos tak výrazně klesá poptávka po elektromobilech. Pokles byl v srpnu navíc ještě umocněn loňským srpnovým vývojem, kdy Němci v očekávání ukončení dotační podpory přechodně navýšili nákupy elektroaut ještě nad do té doby běžnou úroveň. Tento efekt letos v srpnu tedy zesílil meziroční propad.
Největší evropská automobilka, německý Volkswagen, bude v důsledku i tohoto propadu zřejmě nucena uzavřít jeden či více svých evropských závodů, což dosud nikdy ve své takřka devadesátileté historii neučinila.
Ve Volkswagenu se schyluje k historickému uzavíraní německých závodů. Automobilka zpřísňuje svůj úsporný program, situace je značně napjatá, hrozí masivní propouštění. Ve Volkswagenu to vře. Ve hře je velké propouštění a uzavírání fabrik
Zprávy z firem
Německá vláda včera ústy vicekancléře Roberta Habecka ujistila, že Volkswagen nenechá padnout. Berlín se do tísnivé situace, v níž se automobilka nachází, vloží a pomůže. Německý daňový poplatník tak zřejmě zase bude platit dotace na elektroauta, aby Volkswagenu stoupl odbyt jinak zatím tedy nepříliš konkurenceschopných vozů.
Německé automobilky obecněji čelí potížím kvůli ztrátě konkurenceschopnosti německého průmyslu, stagnaci tamní ekonomiky, poměrně vysokým cenám energií, přísným emisním normám EU či nástupu zejména čínské konkurence v oblasti elektromobility.
Nálada v německém automobilovém průmyslu se v srpnu zhoršila čtvrtý měsíc po sobě. Nejdůležitější německé průmyslové odvětví strádá nedostatkem zakázek a s velkými obavami hledí do budoucnosti. Vyplývá to z dnes zveřejněného průzkumu hospodářského institutu Ifo. Podle agentury Reuters to není dobrá zpráva pro jednání mezi vedením a zaměstnanci největší automobilky v zemi Volkswagen, které dnes začne rokovat o snižování nákladů.Jako na funuse. Německý autoprůmysl hledí do budoucnosti s obavami
Money