Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Lukáš Kovanda: Pobídkami nejsou myšleny dotace. Pobídkou je volný trh

Samořízené taxi Tesla Cybercab
Tesla
Lukáš Kovanda

Brusel vymýšlí jako pokutami pořádně Muskovi „zatopit“. EU ale místo pokut, dotací a dluhu má usilovat o vytváření podnikatelsky přívětivého prostředí, jinak bude dále ekonomicky upadat

Reklama

Projevem problematičnosti ekonomického modelu EU není to, že má – či brzy mít může – padlé dinosauří automobilky. Ty mají Spojené státy také, stačí zavítat do Detroitu. Problém ekonomického modelu EU je zato v tom, že zároveň negeneruje Tesly, Riviany, Elony Musky nebo automobilky typu čínské BYD.

Peking se ohradil proti kanadským clům na elektromobily, vyzval k jejich zrušení

Česko utrpí šok z elektromobility. O práci přijde až 75 tisíc lidí, spočítal MMF

Přechod na elektromobilitu může v českém automobilovém průmyslu připravit o práci 75 tisíc lidí, varuje Mezinárodní měnový fond ve své nové studii.

Přečíst článek

Schumpeterovská kreativní destrukce, motor pokroku, prostě v EU nefunguje. Chybí ty správné podnikatelské motivace a pobídky (incentivy, jak praví ekonomové) k inovacím. Pobídkami nejsou myšleny dotace! Pobídkou je volný trh, tedy dostatečně deregulované a liberalizované prostředí, kde se podnikatel s nápadem může snadno zkusit prosadit.

Inovátoři Evropě chybějí

Reklama

Vždyť i čínská BYD, která dnes aspiruje na globálního vyzyvatele Tesly a deset let tajně spolupracovala s Applem na vývoji elektroauta s nakousnutým jablkem v logu, začínala v polovině 90. let jako garážová firma, jež si prostě usmyslela konkurovat dražším japonským výrobcům baterií. Žádnou dotační podporu z Pekingu BYD v raných časech neměla.

Pekingské politbyro v té době v elektromobilitě budoucnost rozhodně nespatřovalo. Není divu. Nejsou to podnikatelé, jen politici. Politici nemají rýsovat budoucnost, ani ti z Evropské komise. Rýsovat budoucnost mají inovátorští podnikatelé. Politici je nejvýše mají pobízet, leč ne dotačně, nýbrž rozvolněním trhu a deregulací. Na tuto lekci EU zapomněla, přestože díky ní Evropa vyrostla v historicky hospodářsky nejúspěšnější celek světa. Proč Musk nebo BYD nevyrostli v EU? Protože přes všechno krasořečnění není evropský jednotný trh přátelský k podnikatelům a inovacím.

Lukáš Kovanda: Slabinou elektroaut není jejich pohon, ale byrokraté

Neexistuje jediný opravdu protržně smýšlející ekonom, který by odsuzoval elektromobilitu jako takovou. Nebo jakoukoli jinou technologickou změnu.

Přečíst článek

Ostatně EU nyní hrozí právě Muskovi, že do výpočtu pokuty pro jeho sociální síť X zahrne nejen její vlastní tržby, ale i tržby jiných jeho firem, jako je vysoce inovativní SpaceX. Celková suma „flastru“ by se tak mohla výrazně zvýšit. Není tedy spíše cílem Bruselu zjevně nepohodlného podnikatele šikanózně z EU vypudit? Vypadá takhle snaha budovat podnikatelsky a inovačně přívětivé prostředí, po níž volá třeba i nedávno zveřejněná Draghiho zpráva?

Řešením fatálních problémů EU není „více Evropy“, není „více dluhu“, není „více dotací“. Brusel má místo toho usilovat o to, aby měl „více garážových firem“.

Petr Fiala

Lukáš Kovanda: Fiala v zadlužení překonal Babiše, už rok před volbami

Nárůst státního dluhu za dosavadní dobu vládnutí Fialova kabinetu totiž nyní již převyšuje nárůst dluhu za celou dobu vládnutí Babišova kabinetu

Přečíst článek

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Vláda bude „luxovat drobné“ a chce snížit schodek o další téměř čtyři miliardy korun

Lukáš Kovanda: Vláda bude „luxovat drobné“ a chce snížit schodek o další téměř čtyři miliardy korun

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme