Lukáš Kovanda: Průmysl v červenci stahovaly celozávodní dovolené, i bez nich by byl výkon marný
Výkon českého průmyslu zůstal i letos v červenci chabý, v souladu s očekáváním. Meziměsíčně odepsal 0,8 procenta, meziročně pak dokonce 1,9 procenta. Vyhlídky do dalších měsíců přitom nejsou o moc lepší.
V červenci se ve slabém výkonu průmyslu projevily přetrvávající potíže v dodavatelském řetězci autoprůmyslu, ale také časování dovolených v něm. Například ve všech třech českých závodech automobilky Škoda Auto probíhala letos dovolená mezi 8. a 22. červencem. Loni to bylo mezi 24. červencem a 7. srpnem, takže i časování dovolených v podniku Škoda Auto, jež zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí, přispělo k meziročnímu poklesu výroby v autoprůmyslu. Tento pokles pak stahoval dolů celkovou průmyslovou výrobu.
Situace bude pochopitelně částečně kompenzována letošním srpnovým výsledkem, v němž se časování dovolených promítne naopak příznivě. Průmysl jako celek ale i v červenci nadále trápily trvalejší faktory, zejména slabá poptávka Německa, způsobená jeho ekonomickou stagnací. Průmyslu nesvědčí ani nadále poměrně vysoké úrokové sazby u nás i ve světě, byť postupně klesající. Za celý letošní rok tak průmyslová výroba skončí v mínusu, když odepíše 0,9 procenta.
Další komentáře ekonoma Lukáše Kovandy
Češi v červenci utráceli více, než se čekalo. Tržby maloobchodu narostly výrazněji, než se předpokládalo, jak v porovnání s loňským červencem, tak ve srovnání s letošním červnem, tedy meziměsíčně. Meziročně nárůst činil 4,5 procenta, když se čekal nárůst 3,9 procenta. Meziměsíčně zase šlo o 0,7procentní vzestup, když mnozí analytici mínili, že nebude ani poloviční.Lukáš Kovanda: Pomalu, ale jistě se Češi osmělují k vyšší spotřebě
Názory
Německá automobilka Volkswagen zvažuje zavírání svých fabrik v Německu. Je to zlom. K něčemu takovému ve své takřka devadesátileté historii totiž nikdy nepřistoupila. Drtí ji vysoké ceny energií, těžké bruselské regulace, zelená agenda i nezachycený nástup elektromobility. Když Volkswagen byť jen zvažuje uzavření některé ze svých evropských fabrik, což nikdy neučinil, je to vysoce alarmující, soudí analytici autobranže.Lukáš Kovanda: Německo je stále „nemocným mužem Evropy“ a jeho „nemocí“ je i odevzdání se Číně
Názory