Lukáš Kovanda: Ropa citelně zdražuje, litr benzínu za 40 korun již tuto zimu nelze vyloučit
Růst pohonných hmot výrazně zrychlil.
Pohonné hmoty v Česku prudce zdražují a budou i nadále. Za poslední týden benzín zdražil o takřka 60 haléřů na litr a stojí 34,60 koruny za litr. Cena nafty vzrostla dokonce o více než 80 haléřů na litr a stojí 32,91 korun za litr. V příštím týdnu zdraží pohonné hmoty v rozsahu desítek haléřů na litr, neboť prodejci do ceny budou započítávat už také zhruba pětidolarový nárůst cen ropy Brent z posledních dvou týdnů. Už teď je benzín nejdražší za celou dobu od prosince 2014, nafta pak za celou dobu od prosince 2018.
Nafta letos celkově zdražuje pomaleji než benzín, a to kvůli snížení spotřební daně z ní, k němuž došlo začátkem roku. V posledních týdnech však nafta zdražuje pro změnu výrazněji než benzín. To proto, že s nástupem zimní sezóny například stoupá poptávka po topné naftě, využívané v průmyslu. Růst cen topné nafty podporuje probíhající energetická krize, jež zasáhla zejména Evropu a částečně Asii. S růstem cen plynu stoupá poptávka po náhražkách, včetně ropných produktů typu třeba právě topné nafty.
Ropní princové vyhlížejí strmý růst příjmů
Cena ropy Brent tento týden poprvé od října 2018 dosáhla cenové úrovně 83 dolarů za barel, plyne z údajů Bloombergu. Důvodem výrazného růstu bylo bezprostředně pondělní rozhodnutí kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem nijak nezrychlovat již domluvené tempo měsíčního navyšování těžby.
Energetické komodity jdou nahoru o desítky procent, což povede k dalšímu zdražování zboží a služeb. Nahoru jdou ale ceny i dalších komodit. Naopak výrazně ztrácejí cenné kovy a také produkty ze sóji.Nejen plyn a ropa. Zdražuje vše, až na zlato
Money
Představitelé ropných států na uvedeném jednání potvrdili, že i v listopadu navýší těžbu o 400 tisíc barelů denně. Trh spekuloval, že by se OPEC mohl se spojenci dohodnout na výraznějším navyšování těžby, zejména s ohledem na probíhající energetickou krizi, jež je zvláště palčivá v Evropě a části Asie.
OPEC a jeho spojenci využívají situaci, kdy energie celosvětově prudce zdražují, a vyhlížejí strmý růst svých ropných příjmů. Tyto příjmy zemím jako Saúdská Arábie nebo Rusko umožní snáze zalátat díry ve státním rozpočtu, které tam vznikly v důsledku pandemie a souvisejícího dramatického propadu ropných příjmů. Zároveň využívají „okna příležitosti“, kdy se ještě na trhu neobjevila ropa z Íránu nebo USA.
Íránská ropa stále podléhá sankcím USA, a i když Bidenova administrativa signalizuje možné určité oteplení vztahů s Teheránem, fakticky k uvolnění striktní politiky Washingtonu vůči Íránu, s níž začala už Trumpova administrativa, zatím nedochází. Nedochází tedy ani k tomu, že by íránská ropa proudila na světový trh. Omezená nabídka strategické suroviny tlačí její cenu na víceletá maxima.
Větší banky mají větší možnosti, a proto toho mohou pro své klienty více udělat. Ne vždy to tak platí, říká spolumajitel Encor Wealth Management Lubor Žalman. Někdejší bankéř za svůj život několikrát počítal, jakou minimální velikost má mít banka, aby byla alespoň na nule. Teď se zamýšlí nad tím, zda pandemie změní chování investorů.
Peníze jsou jen žetony, říká bývalý bankéř Lubor Žalman
Money
Těžba z břidlic se vrací pomalu
Břidliční těžaři v USA se nemohou vrátit na trh „ze dne na den“. Svoji produkci omezili v době pandemie, kdy se jim kvůli extrémně nízkým cenám ropy nevyplácela. OPEC a spojenci tak tedy nyní nijak nespěchají s navyšováním těžby, přestože drahá ropa v příštích měsících v zemích jejích čistých dovozců, včetně ČR, přispěje citelně k dalšímu zesílení inflačních tlaků.
Vzhledem k politice kartelu OPEC a jeho spojenců a k vývoji cen ropy či plynu na světovém trhu nelze vyloučit vzestup cen benzínu v ČR letos v zimě až ke 40 korunám za litr. V jistě fázi ale zřejmě Spojené státy zintenzivní svůj tlak na Rijád, aby ten těžbu navýšil a růst cen ropy přibrzdil. Otázka je, zda se Saúdská Arábie bude ochotna tomuto tlaku podvolit a zda ji případně budou následovat další tradiční těžaři v čele s Ruskem.
Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty
Zprávy z firem
„Jako uživatel elekromobilu jsem s ním spokojen. Nejde o bohatství, ani dávání ničeho na odiv. Může to navíc být výhodné i ekonomicky, a to v Česku žádné dotace na elektroauta nejsou a nejspíš ani nebudou,“ polemizuje podnikatel Jan Shejbal s článkem Lukáše Kovandy. A nabízí i další argumenty.Uživatel Tesly: Většinu spotřeby si vyrobím sám
Názory