Lukáš Kovanda: Škoda Auto se v elektromobilitě staví na konec řady
Škoda Auto zvažuje odchod z Číny. Finální rozhodnutí má padnout v příštím roce. Nad tím, jaký signál tím vysílá trhu, se zamýšlí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Dlouhodobě jde o vysoce nepříznivý signál, že Škoda nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci. A že nedokáže vyjít vstříc preferencím stále náročnějšího čínského zákazníka. Je to však nepříznivý signál také pro celý evropský autoprůmysl, který zejména kvůli přeregulovanému prostředí nedokázal včas zachytit nové trendy, včetně elektromobility.
Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu, rozhodne se v příštím roce. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na rozhovor serveru Automobilwoche se šéfem automobilky Klausem Zellmerem. Podle Zellmera na čínském trhu, který byl v roce 2021 čtvrtým největším pro automobilku, panuje velmi tvrdá konkurence. Firma by se mohla více zaměřit na indický trh. Skupina Volkswagen, jejíž je Škoda Auto součástí, výroky nekomentovala, píše agentura Reuters.O konci Škody v Číně rozhodne Volkswagen v příštím roce
Zprávy z firem
Krátkodobě však stažení z čínského trhu, o němž se spekuluje už přes rok, neznamená fatální ránu. Loni Škoda v Číně prodala jen osm procent svých celosvětově prodaných vozů. Prodeje se tam loni propadly oproti roku 2020 o skoro 60 procent. Přesto Škoda „jede dál”. Zatím.
Střednědobě a dlouhodobě ale zaměstnanost v jejích tuzemských závodech zcela zásadně ohrožena je, a to v nemalé míře. Odchod z Číny bude moci částečně nahradit vyššími prodeji jinde v Asii, třeba v Indii, jenže když připočteme letošní fatální propad prodejů v Rusku a stažení z tamního, rovněž klíčového trhu, a právě neschopnost plně zachytit nové trendy, je toho najednou až příliš moc, aby to na tváři dominující tuzemské automobilky - a její možnosti zaměstnávat a vytvářet nová pracovní místa - střednědobě až dlouhodobě nezanechalo závažný šrám.