Lukáš Kovanda: Burzy patří třpytu okázalosti. Akciím evropských firem s luxusem se díky Číně mimořádně daří
Tyto dny patří na burzách třpytu okázalosti. Ikony luxusu jako švýcarská společnost Richemont, pod jejíž křídla patří třeba značka Cartier, rostou málem do nebes. Akcie Richemontu v pátek pokořily svůj historický cenový rekord poté, co firma zveřejnila lepší než předpokládané výsledky. Nečekaně výrazně jí svědčí ukončení covidových restrikcí v Číně, k němuž došlo loni koncem roku. Silnější než předpokládaná čínská poptávka zapříčila již dříve pozitivní překvapení při ohlášení výsledků za první letošní čtvrtletí jak v případě společnosti Louis Vuitton Hennessy Moet (LVHM), tak třeba i Prady, říká hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Hlavní ukazatel francouzských akcií, index CAC 40, už letos v dubnu vystoupal rovněž na svůj historický rekord, zejména právě díky vzmachu luxusních značek. Investoři sázejí na to, že oživení čínské poptávky bude trvalejšího rázu. Od začátku roku tak celý index CAC 40 přidává zhruba patnáct procent. Vzhůru jej ženou akcie značek, jako je Hermes nebo zmíněná LVHM.
Ceny luxusu v Evropě jsou nižší než v Číně
Čína představuje nejdůležitější trh pro evropské ikony luxusu. Vždyť před pandemií Číňané dvě třetiny svých nákupů luxusního zboží uskutečňovali v zahraničí. S ukončením tuhých covidových omezení tak akciové trhy sází nejen na to, že Číňané budou více nakupovat v buticích Pekingu či Šanghaje, ale že budou také mnohem intenzivněji cestovat, třeba do Evropy na nákupy kabelek, hodinek, šperků nebo luxusních oděvů a obuvi. V Evropě jsou totiž ceny luxusu až o zhruba třetinu níže než v Číně. Lákavé.
Francouzský výrobce luxusního zboží LVMH se v pondělí stal první evropskou společností, která překonala tržní hodnotu 500 miliard dolarů (10,65 bilionu korun). Mateřská společnost Louis Vuitton, Moët & Chandon a Hennessy, stejně jako značky včetně obchodů Givenchy, Bulgari a Sephora, oznámily 17procentní nárůst tržeb za první čtvrtletí, což je více než dvojnásobek očekávání analytiků. Akcie vyletěly na rekordní maxima.Luxus táhne. Hodnota LVMH miliardáře Arnaulta překročila půl bilionu dolarů, jako první firmy v Evropě
Zprávy z firem
Akcie zmíněných evropských společností zaměřených na luxus tak třeba i z hlediska drobného českého investora představují vhodnou příležitost, jak profitovat z růstu čínské ekonomiky, bohatnutí tamní střední třídy a vůbec celé společnosti, včetně jejích nejzámožnějších vrstev.
Bezpečná pojistka proti inflaci
Vzhledem k tomu, že Čína je v důsledku geopolitické situace i tamního utahování režimních šroubů z hlediska západního investora stále méně vyzpytatelná, představuje nákup akcií firem jako LVHM či Richemont způsob, jak z čínského vzestupu profitovat celkem bezpečně. Je to prozíravější něž nakupovat akcie přímo čínských firem.
Sen o vlastním domě v Malaze, Chorvatsku nebo na Tenerife si již splnila spousta Čechů. Nyní jejich sny směřují o poznání dál. Díky přímým letům, ale také pro stabilní klima i bezpečnostní situaci stále více Evropanů touží po domě v Thajsku. A platí to i pro Čechy, ačkoli to je s vlastnictvím nemovitosti v Thajsku poněkud složitější.Češi skupují luxusní apartmány v Thajsku. Stojí méně než garsonka v Ústí
Reality
Výhodou akcií evropských luxusních značek je nejen to, že jedou na vlně čínského růstu, ale také to, že představují pojistku proti inflaci. Výrobci luxusního zboží totiž zpravidla celkem bezproblémově přenášejí své inflačně navýšené náklady na zákazníky. Ti jsou dostatečně bohatí, aby měli odpovídající finanční polštář a výrobci luxusu tak nepřicházeli o svůj tržní podíl.
Vše o inflaci čtěte zde:
Ale samozřejmě, pokud by udeřila globální recese, ani výrobci luxusu nezůstanou imunní. Nicméně poptávka po luxusu pak opět oživí. Tužba po luxusu je totiž člověku niterně dána, nejde o nic přelétavého, jak prokazuje třeba i dlouhá řada akademických studií.
Král luxusu Bernard Arnault upevňuje ve svém módním impériu rodinný vliv. Svou dceru Delphine Arnaultovou jmenoval šéfkou značky Christian Dior, která je součástí koncernu LVMH. Arnault minulý měsíc vystřídal Elona Muska v čele žebříčku nejbohatších lidí planety.Nejbohatší muž na světě a šéf módního impéria LVMH jmenoval svou dceru šéfkou Dioru
Zprávy z firem
Lidé si luxusu dopřávají, jelikož touží po vytříbené kvalitě, zní obecně přesvědčení. Kašmír je holt kašmír, maserati není oktávka. Už ekonom a sociolog Thorstein Veblen však před více než sto lety rozpoznal, že lidé poptávají luxus ještě z jednoho důvodu: takzvanou okázalou spotřebou totiž touží dát najevo své společenské postavení, odlišit se od ostatních.
Další komentáře Lukáše Kovandy čtěte zde:
Na světě existují stovky miliardářů, o nichž se předpokládá, že jejich bohatství pochází převážně z "kamarádského" vztahu se státem. Nejvíce se tento tzv. crony capitalism, tedy klientelistický kapitalismus, projevuje v Rusku, kde se majetek miliardářů pocházející z úzkých přátelských vztahů se státem podílí na HDP 19 procenty, vyplývá z indexu sledovaného časopisem The Economist. Druhá příčka patří Česku s podílem na HDP více než 15 procent. V první pětici se dále umístily Malajsie, Singapur a Mexiko.Hned za Ruskem. Podíl miliardářů bohatnoucích na kšeftech se státem je v Česku druhý nejvyšší na světě
Money